5
Józef Hurko (1914) | "Rak" z cyklu "Znaki zodiaku", około 1935
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
35,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Józef Hurko (1914)
Wymiary
52,5 x 22 x 17 cm
Kategoria
Opis
brzost (wiąz górski), 52,5 x 22 x 17 cm, na spodzie podstawy wyryta sygnatura oraz opis: 'ZAKOPANE | SZKOŁA | HURKO JÓZEF',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Artyści ze „Szkoły Zakopiańskiej” od początków jej istnienia kreowali szeroki oraz zaskakujący repertuar form rzeźbiarskich. Twórcy konkurowali ze sobą, czego owocem były ciekawe, nietuzinkowe prace. Każdy z obiektów stanowił o indywidualizmie oraz nowatorskości projektów rzeźb, w których snycerze z Podhala dawali popis swojego talentu oraz manualnych umiejętności. Ich prace odtwarzały świat zewnętrzny, realny, który przenikał się ze światem metafizycznym, baśniowym. Początkowo źródłem impulsu twórczego były ludowe podania, legendy, religia, życie codzienne. W drugiej połowie lat 30. Kwestie kosmogeniczne, których efektem inspiracji są dwie unikatowe prace dostępne w październikowej ofercie. Rzeźby reprezentujące cykl „Znaki Zodiaku” z 1935 roku to „Skorpion” autorstwa Józefa Hurko oraz „Rak” Stefana Rurki. Obiekty te znacząco odróżniają się od wczesnych dla Państwowej Szkoły Przemysłu Drzewnego kompozycji – przedstawiających góralki, górali, juhasów, gazdów oraz baców. W latach 20. oraz 30. dochodzi do gwałtownych zmian społecznych oraz kulturowych. Sztuka tego okresu oddaje ducha epoki oraz jest jej wiernym zapisem. Zakopane stało się niezwykle modnym ośrodkiem artystycznym, przyjeżdżali tu Zofia Stryjeńska, Rafał Malczewski oraz ekscentryczny Witkacy. Dzięki ich wpływom młodzi rzeźbiarze przemycali w swych pracach refleksy sztuki nowoczesnej. Stanisław Ignacy Witkiewicz coraz intensywniej oddawał się filozofii, w 1935 wyłożył swój system, skoncentrowany na ontologii, który nazwał monadyzmem biologicznym, ponadto wydał skandalizujące książki o tytule „Narkotyki” i „Niemyte dusze”.
Publikował artykuły, w których polemizował współczesnych mu filozofów, uważając iż zanik uczuć metafizycznych prowadzi do rozwydrzenia form artystycznych, które jest końcem sztuki w ogóle. Przejawem zainteresowania światem duchowym, nienamacalnym było zdecydowanie więcej. Wyobrażeniem plastycznym była między innymi realizacja kompleksowego zespołu dekoracji malarskich do reprezentacyjnej auli Gimnazjum Polskiego Macierzy Szkolnej w Gdańsku, przez członków Bractwa św. Łukasza – Cybisa, Zamoyskiego oraz Płużańskiego. Prac została nazwana tytułem „Polskie Niebo” – przedstawiała konstelacje gwiezdne wraz z znakami zodiaku, na których unosiła się w centrum plafonu postać symbolizująca Polskę. Dzieło miało stanowić polski akcent w coraz to bardziej zdominowanym przez Niemców mieście. Rzeźby ukazujące „Skorpiona” oraz „Raka” są formą odzwierciedlającą ducha lat 30. Prace nad cyklem „Znaków Zodiaków” prowadził sam dyrektor ówczesnej „Szkoły Zakopiańskiej” – Adam Dobrodzicki, które realizował wraz ze swoimi kilkoma uczniami. Obecnie wiadomo, że zachowało się jedynie kilka rzeźb, są to „Byk” dłuta Janusza Millera, „Wodnik” Adama Dobrodzickiego oraz „Panna”. Wszystkie
prace z tego cyklu charakteryzuje ogromna skala wyrazu, geometryzacja kształtów oraz rytmiczność bryły – które wyróżniają zakopiańskich artystów na tle innych twórców tego okresu.
Rzeźbiarz ze "Szkoły Zakopiańskiej". Ukończył Państwową Szkołę Przemysłu Drzewnego w Zakopanem w 1936 roku
Description:
"Cancer" from the series "Signs of the Zodiac", circa 1935
brzost (wiaz gorski), 52.5 x 22 x 17 cm; underneath the base a carved signature and inscription: 'ZAKOPANE | SZKOLA | HURKO JOZEF',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Artyści ze „Szkoły Zakopiańskiej” od początków jej istnienia kreowali szeroki oraz zaskakujący repertuar form rzeźbiarskich. Twórcy konkurowali ze sobą, czego owocem były ciekawe, nietuzinkowe prace. Każdy z obiektów stanowił o indywidualizmie oraz nowatorskości projektów rzeźb, w których snycerze z Podhala dawali popis swojego talentu oraz manualnych umiejętności. Ich prace odtwarzały świat zewnętrzny, realny, który przenikał się ze światem metafizycznym, baśniowym. Początkowo źródłem impulsu twórczego były ludowe podania, legendy, religia, życie codzienne. W drugiej połowie lat 30. Kwestie kosmogeniczne, których efektem inspiracji są dwie unikatowe prace dostępne w październikowej ofercie. Rzeźby reprezentujące cykl „Znaki Zodiaku” z 1935 roku to „Skorpion” autorstwa Józefa Hurko oraz „Rak” Stefana Rurki. Obiekty te znacząco odróżniają się od wczesnych dla Państwowej Szkoły Przemysłu Drzewnego kompozycji – przedstawiających góralki, górali, juhasów, gazdów oraz baców. W latach 20. oraz 30. dochodzi do gwałtownych zmian społecznych oraz kulturowych. Sztuka tego okresu oddaje ducha epoki oraz jest jej wiernym zapisem. Zakopane stało się niezwykle modnym ośrodkiem artystycznym, przyjeżdżali tu Zofia Stryjeńska, Rafał Malczewski oraz ekscentryczny Witkacy. Dzięki ich wpływom młodzi rzeźbiarze przemycali w swych pracach refleksy sztuki nowoczesnej. Stanisław Ignacy Witkiewicz coraz intensywniej oddawał się filozofii, w 1935 wyłożył swój system, skoncentrowany na ontologii, który nazwał monadyzmem biologicznym, ponadto wydał skandalizujące książki o tytule „Narkotyki” i „Niemyte dusze”.
Publikował artykuły, w których polemizował współczesnych mu filozofów, uważając iż zanik uczuć metafizycznych prowadzi do rozwydrzenia form artystycznych, które jest końcem sztuki w ogóle. Przejawem zainteresowania światem duchowym, nienamacalnym było zdecydowanie więcej. Wyobrażeniem plastycznym była między innymi realizacja kompleksowego zespołu dekoracji malarskich do reprezentacyjnej auli Gimnazjum Polskiego Macierzy Szkolnej w Gdańsku, przez członków Bractwa św. Łukasza – Cybisa, Zamoyskiego oraz Płużańskiego. Prac została nazwana tytułem „Polskie Niebo” – przedstawiała konstelacje gwiezdne wraz z znakami zodiaku, na których unosiła się w centrum plafonu postać symbolizująca Polskę. Dzieło miało stanowić polski akcent w coraz to bardziej zdominowanym przez Niemców mieście. Rzeźby ukazujące „Skorpiona” oraz „Raka” są formą odzwierciedlającą ducha lat 30. Prace nad cyklem „Znaków Zodiaków” prowadził sam dyrektor ówczesnej „Szkoły Zakopiańskiej” – Adam Dobrodzicki, które realizował wraz ze swoimi kilkoma uczniami. Obecnie wiadomo, że zachowało się jedynie kilka rzeźb, są to „Byk” dłuta Janusza Millera, „Wodnik” Adama Dobrodzickiego oraz „Panna”. Wszystkie
prace z tego cyklu charakteryzuje ogromna skala wyrazu, geometryzacja kształtów oraz rytmiczność bryły – które wyróżniają zakopiańskich artystów na tle innych twórców tego okresu.
Rzeźbiarz ze "Szkoły Zakopiańskiej". Ukończył Państwową Szkołę Przemysłu Drzewnego w Zakopanem w 1936 roku
Description:
"Cancer" from the series "Signs of the Zodiac", circa 1935
brzost (wiaz gorski), 52.5 x 22 x 17 cm; underneath the base a carved signature and inscription: 'ZAKOPANE | SZKOLA | HURKO JOZEF',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
brzost (wiąz górski)
Sygnatura
na spodzie podstawy wyryta sygnatura oraz opis: 'ZAKOPANE | SZKOŁA | HURKO JÓZEF'
Proweniencja
kolekcja Zofii i Mieczysława Baziaków, Zakopane; kolekcja spadkobierców Zofii i Mieczysława Baziaków, Polska