524
Paweł Książek (1973) | "Poelzig VS. Poelzig 06", 2010
Estymacja:
18,000 zł - 25,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Odkrycia
Artysta
Paweł Książek (1973)
Wymiary
150 x 150 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 150 x 150 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrocie: '"POELZIG VS. POELZIG 06", | 2010, OIL ON CANVAS, 150 X 150 CM | P. KSIĄŻEK',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca pochodzi z namalowanego w latach 2009-2010 cyklu „Poelzig vs. Poelzig”. Cykl ten ukazuje podobną strategię łączenia wizjonerskiego niemieckiego kina przedwojennego z architekturą modernizmu. Kontekst serii odwołuje się do horroru „Czarny kot” (1934) w reżyserii Edgara Ulmera, w którym tytułowy bohater, mieszkający w mrocznej willi, nosił imię Hjalmar Poelzig. W rzeczywistości Ulmer pragnął w ten sposób złożyć hołd architektowi Hansowi Poelzigowi, który stworzył scenografię do jego wcześniejszego dzieła filmowego z 1920 zatytułowanego „Golem”.
Na obrazach Książka kadry filmowej willi wypełnia architektura Poelziga, której nie ma w produkcji Ulmera. Malarskie ujęcia krętych schodów czy prześwietlonej klatki schodowej przywołują jednocześnie na myśl eksperymenty fotograficzne André Kertésza czy László Moholy-Nagy’a i innych artystów Bauhausu, którzy fotografowali modernistyczne wnętrza z różnych perspektyw. Towarzyszący projektowi cykl fotomontaży i fotografii zaznaczał jeszcze wyraźniej interesujące związki między zrealizowanymi eksperymentami architektonicznymi modernizmu a kinowymi wizjami, czytelną syntezę rzeczywistości i fikcji.
Paweł Książek w swojej twórczości bada relacje między malarstwem a mediami takimi jak fotografia, fotomontaż, kino czy Internet. W wykreowanych w wyniku nieoczywistych i zaskakujących zestawień alternatywnych światach epizodyczne zdarzenia wyraźnie odnoszą się do historii filmu, sztuki i architektury, życia codziennego. Artysta pracuje, opierając się na wnikliwym studium materiałów archiwalnych, modernizmie, aby stworzyć dzieło możliwe do niejednoznacznego odczytania i interpretacji . Historie te stanowią rodzaj refleksji artysty nad współczesnymi problemami splecionymi jednocześnie z motywami popkultury. Książek posługuje się techniką montażu obrazu, łączenia fikcji z rzeczywistością, dowolnych opowieści i zdarzeń. Artysta dokonuje swobodnej manipulacji obrazem, odsłaniając mechanizmy analitycznych studiów nad kwestiami kultury. Kadry filmowe, digitalne obrazy przetworzone przez artystę, zyskują nowy, malarski wymiar i konteksty interpretacyjne. Rodzaj metaforyczności, jaką uzyskuje w swoich pracach, w dużej mierze wynika ze sposobu malowania. Paweł Książek brał udział w licznych wystawach zbiorach. Indywidualnie prace prezentował m.in. w Galerii Zderzak w Krakowie, Galerii Pies w Poznaniu, Galerii Żak w Berlinie czy w krakowskim Bunkrze Sztuki.
W latach 1992 - 1997 studiował na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie, gdzie obronił dyplom w Pracowni Rysunku prof. Włodzimierza Kotkowskiego. Mieszka i pracuje w Krakowie. Jego medium są malarstwo, rysunek, instalacja malarska. Interesuje go moment przejścia fotografii w malarstwo. Inspirują go obrazy ze świata massmediów, w szczególności amerykańskie reklamy i fotografia z lat 50-tych. Rodzaj metaforyczności, jaką uzyskuje w swoich pracach, w dużej mierze wynika ze sposobu malowania. Brał udział w licznych wystawach zbiorach. Indywidualnie prace prezentował m.in. w Galerii Zderzak w Krakowie, Galerii Pies w Poznaniu, Galerii Żak w Berlinie czy w krakowskim Bunkrze Sztuki.
Description:
"Poelzig VS. Poelzig 06", 2010
oil/canvas, 150 x 150 cm; signed, dated and described on the reverse:'"POELZIG VS. POELZIG 06", | 2010, OIL ON CANVAS, 150 X 150 CM | P. KSIAZEK', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana praca pochodzi z namalowanego w latach 2009-2010 cyklu „Poelzig vs. Poelzig”. Cykl ten ukazuje podobną strategię łączenia wizjonerskiego niemieckiego kina przedwojennego z architekturą modernizmu. Kontekst serii odwołuje się do horroru „Czarny kot” (1934) w reżyserii Edgara Ulmera, w którym tytułowy bohater, mieszkający w mrocznej willi, nosił imię Hjalmar Poelzig. W rzeczywistości Ulmer pragnął w ten sposób złożyć hołd architektowi Hansowi Poelzigowi, który stworzył scenografię do jego wcześniejszego dzieła filmowego z 1920 zatytułowanego „Golem”.
Na obrazach Książka kadry filmowej willi wypełnia architektura Poelziga, której nie ma w produkcji Ulmera. Malarskie ujęcia krętych schodów czy prześwietlonej klatki schodowej przywołują jednocześnie na myśl eksperymenty fotograficzne André Kertésza czy László Moholy-Nagy’a i innych artystów Bauhausu, którzy fotografowali modernistyczne wnętrza z różnych perspektyw. Towarzyszący projektowi cykl fotomontaży i fotografii zaznaczał jeszcze wyraźniej interesujące związki między zrealizowanymi eksperymentami architektonicznymi modernizmu a kinowymi wizjami, czytelną syntezę rzeczywistości i fikcji.
Paweł Książek w swojej twórczości bada relacje między malarstwem a mediami takimi jak fotografia, fotomontaż, kino czy Internet. W wykreowanych w wyniku nieoczywistych i zaskakujących zestawień alternatywnych światach epizodyczne zdarzenia wyraźnie odnoszą się do historii filmu, sztuki i architektury, życia codziennego. Artysta pracuje, opierając się na wnikliwym studium materiałów archiwalnych, modernizmie, aby stworzyć dzieło możliwe do niejednoznacznego odczytania i interpretacji . Historie te stanowią rodzaj refleksji artysty nad współczesnymi problemami splecionymi jednocześnie z motywami popkultury. Książek posługuje się techniką montażu obrazu, łączenia fikcji z rzeczywistością, dowolnych opowieści i zdarzeń. Artysta dokonuje swobodnej manipulacji obrazem, odsłaniając mechanizmy analitycznych studiów nad kwestiami kultury. Kadry filmowe, digitalne obrazy przetworzone przez artystę, zyskują nowy, malarski wymiar i konteksty interpretacyjne. Rodzaj metaforyczności, jaką uzyskuje w swoich pracach, w dużej mierze wynika ze sposobu malowania. Paweł Książek brał udział w licznych wystawach zbiorach. Indywidualnie prace prezentował m.in. w Galerii Zderzak w Krakowie, Galerii Pies w Poznaniu, Galerii Żak w Berlinie czy w krakowskim Bunkrze Sztuki.
W latach 1992 - 1997 studiował na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie, gdzie obronił dyplom w Pracowni Rysunku prof. Włodzimierza Kotkowskiego. Mieszka i pracuje w Krakowie. Jego medium są malarstwo, rysunek, instalacja malarska. Interesuje go moment przejścia fotografii w malarstwo. Inspirują go obrazy ze świata massmediów, w szczególności amerykańskie reklamy i fotografia z lat 50-tych. Rodzaj metaforyczności, jaką uzyskuje w swoich pracach, w dużej mierze wynika ze sposobu malowania. Brał udział w licznych wystawach zbiorach. Indywidualnie prace prezentował m.in. w Galerii Zderzak w Krakowie, Galerii Pies w Poznaniu, Galerii Żak w Berlinie czy w krakowskim Bunkrze Sztuki.
Description:
"Poelzig VS. Poelzig 06", 2010
oil/canvas, 150 x 150 cm; signed, dated and described on the reverse:'"POELZIG VS. POELZIG 06", | 2010, OIL ON CANVAS, 150 X 150 CM | P. KSIAZEK', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrocie: '"POELZIG VS. POELZIG 06", | 2010, OIL ON CANVAS, 150 X 150 CM | P. KSIĄŻEK'
Proweniencja
Żak | Branicka Gallery
Wystawiany
„Poelzig VS. Poelzig”, Żak | Branicka Gallery, Berlin, 30.04-05.06.2010