517
Wojciech Leder (1960) | "Jedno podwójne trzy pośród czterech", 2002
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
20,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Odkrycia
Artysta
Wojciech Leder (1960)
Wymiary
160 x 190 x 4 cm
Kategoria
Opis
enkaustyka/masonit, 160 x 190 x 4 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Wo.Leder | Jedno podwójne trzy | pośród czterech | 2003 | enakustyka',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Wojciech Leder jest absolwentem Wydziału Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. Dyplom obronił pod kierunkiem profesora Stanisława Fijałkowskiego, studiował także filozofię na Uniwersytecie Łódzkim. Od 2005 kieruje Pracownią Malarstwa, od 2007 jest profesorem ASP w Łodzi, a od 2016 profesorem zwyczajnym. W 1997 został laureatem Grand Prix Bielskiej Jesieni.
Obrazy Ledera są pracochłonne, wielostrukturowe, zdarza się, że przypominają ziemię lub przekroje skał, mienią się wtedy kolorami mrocznej i nieokreślonej do końca natury. Artysta, tworząc, wykorzystuje własne techniki, maluje też naturalnym, barwionym woskiem, często poddaje obrazy dodatkowym, mechanicznym „obróbkom” takim jak szlifowanie. Obraz traktuje jako materialny, autonomiczny przedmiot, powierzchnię zapełnioną formami plastycznymi.
Maluje obrazy, które nie dokumentują widoku, ani też nie kierują uwagi odbiorcy na to, co poza obrazem. Z tego powodu można nazwać je abstrakcyjnymi. Z drugiej strony bardzo starannie uzyskuje na obrazach efekty zaobserwowane w otaczającym świecie: naśladuje spękania ziemi, rozchodzące się po wodzie koncentryczne kręgi, przenikające się barwy niektórych skał.
Dla osiągnięcia takich efektów stosuje różne techniki i wymyśla specjalne technologie: szlifuje obrazy, wykonuje w nich nacięcia, które później wypełnia farbą. Leder chętnie sięga po naturalne materiały, takie jak piasek czy ziemia, wykorzystuje również takie substancje, które może dostosować do swojej wizji poprzez szlifowanie czy barwienie. Potrafi wykorzystywać naturalne procesy, które jest w stanie wywoływać w sposób świadomy. Techniki stosowane przez artystę stają się z czasem coraz bardziej skomplikowane, dodaje on rozmaite kruszywa i spoiwa, używa popiołu, stosuje różne rodzaje tynków, a także szlifierki, cykliniarki i maszyny do polerowania betonu. Artysta często stosuje enkaustykę – miękki, pachnący i ciepły wosk naniesiony na powierzchnię obrazu pozwala Lederowi na wykonywanie intarsji i nakładanie wielu warstw, które po zeszlifowaniu dają zaskakujące efekty kolorystyczne, a także idealną gładkość. Obrazy Ledera, mają w sobie rodzaj monumentalizmu, który pozwala przekazywać przez nie uniwersalne treści. Nawet jeśli nadaje tytuł swojej pracy, koncentruje się na środkach formalnych, jednak poprzez odpowiedni dobór tworzywa nadaje jej charakter metafory. Leder przyznaje, że inspiracją dla każdego następnego obrazu jest poprzedni.
W latach 1979-1985 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. W latach 1982-1985 studiował filozofię na Uniwersytecie Łódzkim. Dyplom uzyskał w Pracowni Technik Drzeworytniczych prof. Andrzeja Bartczaka oraz w Pracowni Malarstwa prof. Stanisława Fijałkowskiego. Od 2002 pełnił funkcję adiunkta w Pracowni Podstaw Kompozycji na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi. Od 2003 współtworzy Pracownię Otwartą w ASP, a od 2005 kierownik Pracowni Malarstwa i Rysunku na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi. Wystawy indywidualne w galeriach Łodzi, Warszawy, Bielska-Białej, Poznania, Stuttgardu. Brał udział w wielu znaczących wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Laureat Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego „BIELSKA JESIEŃ” (1997). Z większości obrazów Ledera emanuje spokój i pewność wieczności. Jakby na przekór dekadencji albo pośpiesznie kreowanej „cudowności” odkryć nowego świata obrazy artysty przypominają o tysiącletnich doświadczeniach Aborygenów i Tybetańczyków, i innych mistyków penetrujących przez wieki tajemnice Uniwersum.
Description:
"One double tree among four", 2002
encaustic/masonit, 160 x 190 x 4 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Wo.Leder | Jedno podwojne trzy | posrod czterech | 2003 | enakustyka', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Wojciech Leder jest absolwentem Wydziału Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. Dyplom obronił pod kierunkiem profesora Stanisława Fijałkowskiego, studiował także filozofię na Uniwersytecie Łódzkim. Od 2005 kieruje Pracownią Malarstwa, od 2007 jest profesorem ASP w Łodzi, a od 2016 profesorem zwyczajnym. W 1997 został laureatem Grand Prix Bielskiej Jesieni.
Obrazy Ledera są pracochłonne, wielostrukturowe, zdarza się, że przypominają ziemię lub przekroje skał, mienią się wtedy kolorami mrocznej i nieokreślonej do końca natury. Artysta, tworząc, wykorzystuje własne techniki, maluje też naturalnym, barwionym woskiem, często poddaje obrazy dodatkowym, mechanicznym „obróbkom” takim jak szlifowanie. Obraz traktuje jako materialny, autonomiczny przedmiot, powierzchnię zapełnioną formami plastycznymi.
Maluje obrazy, które nie dokumentują widoku, ani też nie kierują uwagi odbiorcy na to, co poza obrazem. Z tego powodu można nazwać je abstrakcyjnymi. Z drugiej strony bardzo starannie uzyskuje na obrazach efekty zaobserwowane w otaczającym świecie: naśladuje spękania ziemi, rozchodzące się po wodzie koncentryczne kręgi, przenikające się barwy niektórych skał.
Dla osiągnięcia takich efektów stosuje różne techniki i wymyśla specjalne technologie: szlifuje obrazy, wykonuje w nich nacięcia, które później wypełnia farbą. Leder chętnie sięga po naturalne materiały, takie jak piasek czy ziemia, wykorzystuje również takie substancje, które może dostosować do swojej wizji poprzez szlifowanie czy barwienie. Potrafi wykorzystywać naturalne procesy, które jest w stanie wywoływać w sposób świadomy. Techniki stosowane przez artystę stają się z czasem coraz bardziej skomplikowane, dodaje on rozmaite kruszywa i spoiwa, używa popiołu, stosuje różne rodzaje tynków, a także szlifierki, cykliniarki i maszyny do polerowania betonu. Artysta często stosuje enkaustykę – miękki, pachnący i ciepły wosk naniesiony na powierzchnię obrazu pozwala Lederowi na wykonywanie intarsji i nakładanie wielu warstw, które po zeszlifowaniu dają zaskakujące efekty kolorystyczne, a także idealną gładkość. Obrazy Ledera, mają w sobie rodzaj monumentalizmu, który pozwala przekazywać przez nie uniwersalne treści. Nawet jeśli nadaje tytuł swojej pracy, koncentruje się na środkach formalnych, jednak poprzez odpowiedni dobór tworzywa nadaje jej charakter metafory. Leder przyznaje, że inspiracją dla każdego następnego obrazu jest poprzedni.
W latach 1979-1985 studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. W latach 1982-1985 studiował filozofię na Uniwersytecie Łódzkim. Dyplom uzyskał w Pracowni Technik Drzeworytniczych prof. Andrzeja Bartczaka oraz w Pracowni Malarstwa prof. Stanisława Fijałkowskiego. Od 2002 pełnił funkcję adiunkta w Pracowni Podstaw Kompozycji na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi. Od 2003 współtworzy Pracownię Otwartą w ASP, a od 2005 kierownik Pracowni Malarstwa i Rysunku na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi. Wystawy indywidualne w galeriach Łodzi, Warszawy, Bielska-Białej, Poznania, Stuttgardu. Brał udział w wielu znaczących wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Laureat Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego „BIELSKA JESIEŃ” (1997). Z większości obrazów Ledera emanuje spokój i pewność wieczności. Jakby na przekór dekadencji albo pośpiesznie kreowanej „cudowności” odkryć nowego świata obrazy artysty przypominają o tysiącletnich doświadczeniach Aborygenów i Tybetańczyków, i innych mistyków penetrujących przez wieki tajemnice Uniwersum.
Description:
"One double tree among four", 2002
encaustic/masonit, 160 x 190 x 4 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Wo.Leder | Jedno podwojne trzy | posrod czterech | 2003 | enakustyka', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
enkaustyka/masonit
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Wo.Leder | Jedno podwójne trzy | pośród czterech | 2003 | enakustyka'