515
Tim Knowles (1969) | "Tree Drawing - Alder on easel #2"
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
7,500 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Odkrycia
Artysta
Tim Knowles (1969)
Wymiary
79 x 62 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
papier, 79 x 62 cm (wymiary każdej pracy), zestaw dwóch prac
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Brytyjski artysta Tim Knowles w cyklu „Rysunki drzew” dokonuje przewrotnego zabiegu – w roli twórcy występuje tutaj natura, funkcją artysty jest jedynie utrwalenie zapisu i umożliwienie naturze działania. Proces powstawania każdego z rysunków przedstawia się następująco – Knowles ustawia białe podobrazie w zasięgu gałęzi drzewa, a następnie przyczepia do nich przybory do rysowania. Powstały szkic finalnie zestawiony jest zazwyczaj ze zdjęciem dokumentującym scenografię, w której okolicznościach powstał rysunek. Częsta ludzka konstatacja, że „natura wymyśliła to najlepiej” odnosi się do przedsięwzięć artystycznych, naukowych czy szeroko pojętego designu, nie mówiąc już o impresjach na widok majestatycznej dziczy czy połaci otwartego krajobrazu. Równie hipnotyzujące są przykłady serii Fibonacciego i złotej liczby w przyrodzie, kosmosie, anatomii ludzkiego ciała, architekturze, inżynierii, sztuce, muzyce czy fizyce. Ale pojęcie „natury jako artysty”, a raczej jako swego rodzaju rzemieślnika zatrudnionego do stworzenia automatycznego rysunku, jest zdecydowanie nowatorskim podejściem.
„Rysunki drzew” Knowlesa sytuują się gdzieś pomiędzy sztuką konceptualną a land artem, przede wszystkim stanowią jednak osobliwy, poetycki zapis chwili. Prezentowane prace są częścią szerszej praktyki, w której artysta wykorzystuje aparaty, mechanizmy lub inne narzędzia będące poza kontrolą twórcy, aby wprowadzić przypadek do produkcji sztuki. W odróżnieniu jednak od sztuki generatywnej w tym konkretnym przypadku Knowles współpracuje z siłami natury. Większość prac z serii produkowanych przez drzewa powstała na obszarach Borrowdale i Buttermere w angielskiej Krainie Jezior. Po przygotowaniu wszystkich elementów artysta zaczyna rejestrować naturalne ruchy drzew, a także momenty ich bezruchu. Kaligraficzne gesty powstają we współpracy z wiatrem i lokalnymi warunkami pogodowymi. Niesamowitą rzeczą w rysunkach drzew Knowlesa są niepowtarzalne sygnatury, które ujawnia każdy szkic, wykazując unikalne cechy określonego gatunku drzewa. Jak mówi sam artysta: „Podobnie jak odręczne pismo, każdy rysunek ujawnia coś interesującego o charakterze różnych drzew, które kołyszą się na wietrze: zrelaksowana, płynna linia dębu; delikatny, niepewny dotyk modrzewia; sztywne, lekko neurotyczne zadrapania głogu”. Kluczowy w jego pracy jest całokształt procesu, z tego powodu każdemu „Rysunkowi drzewa” towarzyszy fotografia lub film dokumentujący miejsce i sposób jego powstania.
Wyróżnikiem twórczej praktyki Tima Knowlesa jest uwidacznianie tego, co z natury lub z założenia jest dla nas ukryte. Pracując w różnych mediach, od fotografii i wideo po rysunek i instalacje świetlne, Knowles tworzy prace zorientowane na proces, które opierają się na przypadku i wpływie elementów środowiskowych. W twórczości Knowlesa kluczowa jest losowość, która jest generowana przez aparaty, mechanizmy, systemy i procesy pozostające poza kontrolą artysty. Projektowana jest sytuacja, w której wynik jest nieprzewidywalny, kierowany przez siły zewnętrzne. Te operacje lub spektakle mają na celu ujawnienie niewidzialnych sił w otaczającym nas świecie i zbadanie natury ukrytych systemów. Znany z inkorporowania natury do swoich projektów, w 2009 Knowles zamontował na hełmie wiatrowskaz przypominający latawiec i podążał za pędem wiatru, gdziekolwiek prowadził, rejestrując to doświadczenie serią zdjęć z długimi ekspozycjami zatytułowanymi „Wanderlust”. Wyprawa Knowlesa w bardziej zmechanizowany proces zaowocowała „Recorded Delivery” (2011). Aby stworzyć tę kolekcję filmów i zdjęć, artysta dołączył do paczki aparat oraz urządzenie GPS i zarejestrował ponad 20 godzin podróży obiektu przez system pocztowy Wielkiej Brytanii. Jego prace znalazły się na wielu wystawach w Wielkiej Brytanii i za granicą, w tym Jerwood Drawing Prize czy objazdowej wystawie Hayward Gallery „You’ll Never Know: Drawing and Random Interference”.
Description:
"Tree Drawing - Alder on easel #2"
paper, 79 x 62 cm (dimensions of each); , set of two works,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Brytyjski artysta Tim Knowles w cyklu „Rysunki drzew” dokonuje przewrotnego zabiegu – w roli twórcy występuje tutaj natura, funkcją artysty jest jedynie utrwalenie zapisu i umożliwienie naturze działania. Proces powstawania każdego z rysunków przedstawia się następująco – Knowles ustawia białe podobrazie w zasięgu gałęzi drzewa, a następnie przyczepia do nich przybory do rysowania. Powstały szkic finalnie zestawiony jest zazwyczaj ze zdjęciem dokumentującym scenografię, w której okolicznościach powstał rysunek. Częsta ludzka konstatacja, że „natura wymyśliła to najlepiej” odnosi się do przedsięwzięć artystycznych, naukowych czy szeroko pojętego designu, nie mówiąc już o impresjach na widok majestatycznej dziczy czy połaci otwartego krajobrazu. Równie hipnotyzujące są przykłady serii Fibonacciego i złotej liczby w przyrodzie, kosmosie, anatomii ludzkiego ciała, architekturze, inżynierii, sztuce, muzyce czy fizyce. Ale pojęcie „natury jako artysty”, a raczej jako swego rodzaju rzemieślnika zatrudnionego do stworzenia automatycznego rysunku, jest zdecydowanie nowatorskim podejściem.
„Rysunki drzew” Knowlesa sytuują się gdzieś pomiędzy sztuką konceptualną a land artem, przede wszystkim stanowią jednak osobliwy, poetycki zapis chwili. Prezentowane prace są częścią szerszej praktyki, w której artysta wykorzystuje aparaty, mechanizmy lub inne narzędzia będące poza kontrolą twórcy, aby wprowadzić przypadek do produkcji sztuki. W odróżnieniu jednak od sztuki generatywnej w tym konkretnym przypadku Knowles współpracuje z siłami natury. Większość prac z serii produkowanych przez drzewa powstała na obszarach Borrowdale i Buttermere w angielskiej Krainie Jezior. Po przygotowaniu wszystkich elementów artysta zaczyna rejestrować naturalne ruchy drzew, a także momenty ich bezruchu. Kaligraficzne gesty powstają we współpracy z wiatrem i lokalnymi warunkami pogodowymi. Niesamowitą rzeczą w rysunkach drzew Knowlesa są niepowtarzalne sygnatury, które ujawnia każdy szkic, wykazując unikalne cechy określonego gatunku drzewa. Jak mówi sam artysta: „Podobnie jak odręczne pismo, każdy rysunek ujawnia coś interesującego o charakterze różnych drzew, które kołyszą się na wietrze: zrelaksowana, płynna linia dębu; delikatny, niepewny dotyk modrzewia; sztywne, lekko neurotyczne zadrapania głogu”. Kluczowy w jego pracy jest całokształt procesu, z tego powodu każdemu „Rysunkowi drzewa” towarzyszy fotografia lub film dokumentujący miejsce i sposób jego powstania.
Wyróżnikiem twórczej praktyki Tima Knowlesa jest uwidacznianie tego, co z natury lub z założenia jest dla nas ukryte. Pracując w różnych mediach, od fotografii i wideo po rysunek i instalacje świetlne, Knowles tworzy prace zorientowane na proces, które opierają się na przypadku i wpływie elementów środowiskowych. W twórczości Knowlesa kluczowa jest losowość, która jest generowana przez aparaty, mechanizmy, systemy i procesy pozostające poza kontrolą artysty. Projektowana jest sytuacja, w której wynik jest nieprzewidywalny, kierowany przez siły zewnętrzne. Te operacje lub spektakle mają na celu ujawnienie niewidzialnych sił w otaczającym nas świecie i zbadanie natury ukrytych systemów. Znany z inkorporowania natury do swoich projektów, w 2009 Knowles zamontował na hełmie wiatrowskaz przypominający latawiec i podążał za pędem wiatru, gdziekolwiek prowadził, rejestrując to doświadczenie serią zdjęć z długimi ekspozycjami zatytułowanymi „Wanderlust”. Wyprawa Knowlesa w bardziej zmechanizowany proces zaowocowała „Recorded Delivery” (2011). Aby stworzyć tę kolekcję filmów i zdjęć, artysta dołączył do paczki aparat oraz urządzenie GPS i zarejestrował ponad 20 godzin podróży obiektu przez system pocztowy Wielkiej Brytanii. Jego prace znalazły się na wielu wystawach w Wielkiej Brytanii i za granicą, w tym Jerwood Drawing Prize czy objazdowej wystawie Hayward Gallery „You’ll Never Know: Drawing and Random Interference”.
Description:
"Tree Drawing - Alder on easel #2"
paper, 79 x 62 cm (dimensions of each); , set of two works,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
papier
Proweniencja
zakup bezpośrednio od artysty
Literatura
Moving is living, katalog wystawy, [red.] Justyna Buśko, Poznań, 2012
Wystawiany
„Druga jesień”, Art Stations, Poznań, 12.03-31.05.2015; „Moving is living”, Art Stations Gallery, Poznań, 17.09-31.12.2012