514
Roger Luke DuBois (1975) | "Hindsight is Always 20/20" (Gentlemen, Terror) - dyptyk, 2008
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Odkrycia
Artysta
Roger Luke DuBois (1975)
Wymiary
91,5 x 122 x 15,3 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
druk/papier, 91,5 x 122 x 15,3 cm (wymiary każdej pracy),
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowane prace mogą przywodzić na myśl tak znajome nam tablice z cyframi lub literami do badania wzroku, z którymi od dziecka mierzyliśmy się u okulisty, opracowane przez holenderskiego lekarza Hermanna Snellena w 1862. Słusznie, właśnie tym skojarzeniem posłużył się bowiem pochodzący z Nowego Jorku intermedialny artysta – tworzący instalacje wizualne, wideo performanse, fotografujący, komponujący muzykę, piszący teksty naukowe – Roger Luke DuBois. „Hindsight is Always 20/20” przygotował na Narodową Konwencję Demokratów, odbywającą się w 2008 w Denver. Celem projektu było przeanalizowanie wszystkich Orędzi o Stanie Państwa (State of the Union Address), które tradycyjnie, od kadencji George’a Washingtona, na początku roku kalendarzowego do Kongresu kieruje prezydent Stanów Zjednoczonych, a następnie wyróżnienie 66 najczęściej używanych słów przez daną głowę państwa. Statystyka opracowana została w ramach American Presidency Project na Uniwersytecie Kalifornijskim. Pierwsza prezentowana tu tablica inicjowała cykl, a więc należy do Washingtona, najczęściej wypowiadającego wyrazy „Gentlemen”, „Provision”, „Fellow”, „Information”, „Indians” i „Particular”. Drugą zaś, wieńczącą go, swoimi przemówieniami „stworzył” George W. Bush – urzędujący prezydent w momencie realizowania projektu. W jego wypowiedziach dominowały słowa „Terror”, „Iraq”, „Iraqi”, „Terrorist”, „Al Qaida”. Praca eksponowana była w dwóch wariantach. W pierwszej wersji przyjęła postać instalacji złożonej z 43 święcących stalowych tablic, które podróżowały po Stanach Zjednoczonych. Obywatele mogli skonfrontować się ze słowami prezydentów najpierw w Denver, a następnie w National Constitution Center w Filadelfii, Scottsdale Museum of Contemporary Art, PULSE Art Fair w Nowym Jorku, Second Street Gallery w Charlottesville oraz rezydencji Thomasa Jeffersona w Monticello. Druga wersja funkcjonowała jako wydruki eksponowane na ścianach galerii, między innymi w Wesiman Art Museum w Minneapolis podczas Narodowej Konwencji Republikanów w 2008.
Chronologicznie zestawione tablice dają nam nieoczywisty wgląd w historię Stanów Zjednoczonych oraz zmieniającą się retorykę władzy. W orędziach rządzącego Stanami Zjednoczonymi w latach 1801-1809 Jeffersona najwięcej znajdziemy słów „Limits”, „Sum” i „Soon”. Urzędujący w latach 1861-65 Abraham Lincoln najczęściej posługiwał się pojęciami „Emancipation”, „Rebellion” i „Proclamation”. Franklin Delano Roosevelt w latach 1933-45 cenił sobie przymiotnik „Democratic”. Zaś w dobie Zimnej Wojny prezydenci przede wszystkim poruszali kwestię zagrożenia nuklearnego, co odzwierciedlają wyrazy „Soviet”, „Communist”, „Atomic”, „Nuclear” czy „Missilies”. Upolitycznione tablice Snellena próbują przybliżyć optykę rzeczywistości kolejnych najwyższych przedstawicieli władzy, pozwalają odbiorcy skonfrontować z nią własną wizję Stanów Zjednoczonych. Praca, choć może kojarzyć się z poezją automatyczną, zostać potraktowana jako literacki żart wykorzystujący technologię gromadzenia i klasyfikowania danych, jest zaangażowaną społecznie krytyką. Luke DuBois zdaje się patriotą głęboko przejętym stanem demokracji w Ameryce i dążącym do faktycznej zmiany. W manifeście dołączonym do pracy ogłasza, że „Orędzie o Stanie Państwa jest naszym jedynym przewidzianym w Konstytucji spektaklem politycznego teatru” i przypomina, że prezydent nakreśla w nim politykę w odpowiedzi na czekające kraj wyzwania oraz rekomenduje program legislacyjny do rozważenia przez Kongres, a zatem autorzy Konstytucji wymusili na nim, by regularnie zdawał sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności przed demokratycznie wybraną władzą ustawodawczą. Orędzie ma przede wszystkim przypominać Amerykanom, że Kongres jest suwerenny. Esej kończy zdaniem nawiązującym do pierwszych słów preambuły Konstytucji Stanów Zjednoczonych: „WE THE PEOPLE NOT I THE PRESIDENT” (Roger Luke DuBois, „Hindsight is Always 20/20”, 2008, s. 2, https://drive.google.com/file/d/15SEyT8SD2VY5l9QlySFJc3i_XG1VerrT/view, dostęp: 9.09.2022).
Description:
"Hindsight is Always 20/20" (Gentlemen, Terror) - diptych, 2008
print/paper, 91.5 x 122 x 15.3 cm (dimensions of each); , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowane prace mogą przywodzić na myśl tak znajome nam tablice z cyframi lub literami do badania wzroku, z którymi od dziecka mierzyliśmy się u okulisty, opracowane przez holenderskiego lekarza Hermanna Snellena w 1862. Słusznie, właśnie tym skojarzeniem posłużył się bowiem pochodzący z Nowego Jorku intermedialny artysta – tworzący instalacje wizualne, wideo performanse, fotografujący, komponujący muzykę, piszący teksty naukowe – Roger Luke DuBois. „Hindsight is Always 20/20” przygotował na Narodową Konwencję Demokratów, odbywającą się w 2008 w Denver. Celem projektu było przeanalizowanie wszystkich Orędzi o Stanie Państwa (State of the Union Address), które tradycyjnie, od kadencji George’a Washingtona, na początku roku kalendarzowego do Kongresu kieruje prezydent Stanów Zjednoczonych, a następnie wyróżnienie 66 najczęściej używanych słów przez daną głowę państwa. Statystyka opracowana została w ramach American Presidency Project na Uniwersytecie Kalifornijskim. Pierwsza prezentowana tu tablica inicjowała cykl, a więc należy do Washingtona, najczęściej wypowiadającego wyrazy „Gentlemen”, „Provision”, „Fellow”, „Information”, „Indians” i „Particular”. Drugą zaś, wieńczącą go, swoimi przemówieniami „stworzył” George W. Bush – urzędujący prezydent w momencie realizowania projektu. W jego wypowiedziach dominowały słowa „Terror”, „Iraq”, „Iraqi”, „Terrorist”, „Al Qaida”. Praca eksponowana była w dwóch wariantach. W pierwszej wersji przyjęła postać instalacji złożonej z 43 święcących stalowych tablic, które podróżowały po Stanach Zjednoczonych. Obywatele mogli skonfrontować się ze słowami prezydentów najpierw w Denver, a następnie w National Constitution Center w Filadelfii, Scottsdale Museum of Contemporary Art, PULSE Art Fair w Nowym Jorku, Second Street Gallery w Charlottesville oraz rezydencji Thomasa Jeffersona w Monticello. Druga wersja funkcjonowała jako wydruki eksponowane na ścianach galerii, między innymi w Wesiman Art Museum w Minneapolis podczas Narodowej Konwencji Republikanów w 2008.
Chronologicznie zestawione tablice dają nam nieoczywisty wgląd w historię Stanów Zjednoczonych oraz zmieniającą się retorykę władzy. W orędziach rządzącego Stanami Zjednoczonymi w latach 1801-1809 Jeffersona najwięcej znajdziemy słów „Limits”, „Sum” i „Soon”. Urzędujący w latach 1861-65 Abraham Lincoln najczęściej posługiwał się pojęciami „Emancipation”, „Rebellion” i „Proclamation”. Franklin Delano Roosevelt w latach 1933-45 cenił sobie przymiotnik „Democratic”. Zaś w dobie Zimnej Wojny prezydenci przede wszystkim poruszali kwestię zagrożenia nuklearnego, co odzwierciedlają wyrazy „Soviet”, „Communist”, „Atomic”, „Nuclear” czy „Missilies”. Upolitycznione tablice Snellena próbują przybliżyć optykę rzeczywistości kolejnych najwyższych przedstawicieli władzy, pozwalają odbiorcy skonfrontować z nią własną wizję Stanów Zjednoczonych. Praca, choć może kojarzyć się z poezją automatyczną, zostać potraktowana jako literacki żart wykorzystujący technologię gromadzenia i klasyfikowania danych, jest zaangażowaną społecznie krytyką. Luke DuBois zdaje się patriotą głęboko przejętym stanem demokracji w Ameryce i dążącym do faktycznej zmiany. W manifeście dołączonym do pracy ogłasza, że „Orędzie o Stanie Państwa jest naszym jedynym przewidzianym w Konstytucji spektaklem politycznego teatru” i przypomina, że prezydent nakreśla w nim politykę w odpowiedzi na czekające kraj wyzwania oraz rekomenduje program legislacyjny do rozważenia przez Kongres, a zatem autorzy Konstytucji wymusili na nim, by regularnie zdawał sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności przed demokratycznie wybraną władzą ustawodawczą. Orędzie ma przede wszystkim przypominać Amerykanom, że Kongres jest suwerenny. Esej kończy zdaniem nawiązującym do pierwszych słów preambuły Konstytucji Stanów Zjednoczonych: „WE THE PEOPLE NOT I THE PRESIDENT” (Roger Luke DuBois, „Hindsight is Always 20/20”, 2008, s. 2, https://drive.google.com/file/d/15SEyT8SD2VY5l9QlySFJc3i_XG1VerrT/view, dostęp: 9.09.2022).
Description:
"Hindsight is Always 20/20" (Gentlemen, Terror) - diptych, 2008
print/paper, 91.5 x 122 x 15.3 cm (dimensions of each); , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
druk/papier
Wystawiany
„Luke Dubois, Politics as usual”, Bitforms Gallery, Nowy Jork, 12.09-11.10.2008; „Hindsight is always 20/20”, Weisman Art Museum, Minneapolis, 23.08.2008-4.01.2009