513
Loris Gréaud (1979) | "Nothing is true everything is permitted", 2007
Estymacja:
250,000 zł - 400,000 zł
Sprzedane
250,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Odkrycia
Artysta
Loris Gréaud (1979)
Wymiary
33 x 46 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
instalacja, 33 x 46 cm (wymiary każdej pracy), ed. 1/3
26 offsetów o wymiarach 33 x 46 cm
rzeźba o wymiarach 90 x 163 x 260 cm
tkanina z włókna syntetycznego złożona z 676 części o wymiarach 50 x 60 cm (każdy)
ekran LCD wraz z video o długości 1:36 min
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Nothing is true everything is permitted” („Nic nie jest prawdziwe, wszystko jest dozwolone”) to instalacja z 2007 składająca się z czterech elementów. Jej integralną część stanowi seria 26 grafik przedstawiających konstelacje gwiezdne z naniesioną na nie siatką kartograficzną, rzeźba w formie rozłożonej Dymaxion Map – inspirowana nową formułą globu ziemskiego stworzoną przez wynalazcę Buckminstera Fullera w 1943 (w projekcie wynalazcy kulę ziemską można przedstawić w formie dwudziestościanu foremnego, w interpretacji Gréauda przybiera formę dynamicznie rozwiniętej geometrycznej struktury) i praca video przedstawiająca transformację ziarenka kukurydzy w nieregularny kształt popcornu. Granice instalacji wyznacza dywan – „Dymaxion Carpet”. Jego czarno-biały, geometryczny wzór także nawiązuje do twórczości Fullera, który wsławił się między innymi skonstruowaniem kopuły geodezyjnej – wielościanu odwzorowującego powierzchnię kuli. W kopule geodezyjnej najmniejszym stosowanym elementem geometrycznym jest najczęściej trójkąt równoramienny zbliżony do równobocznego. „Odpowiednio dobrane matematyczne reguły podziału sfery wyznaczają lokalizację wszystkich elementów systemu konstrukcyjnego i determinują klimat plastyczny takiego obiektu. Zatem system konstrukcyjny, bez jakichkolwiek pośrednich dodatków czy dekoracji, buduje tu wprost formę architektoniczną obiektu. Znaczącym jest fakt, że kopuły geodezyjne wzbudzają zainteresowanie i niemal bezapelacyjny zachwyt oraz akceptację takiej architektury niezależnie od poziomu wykształcenia jej odbiorców i kręgu kulturowego, w którym zostały wzniesione. Może to świadczyć o tym, iż przesłanie i kontakt intelektualny między twórcą i odbiorcą dzieła odbywa się na poziomie elementarnych doznań każdej istoty ludzkiej” (Janusz Rębielak, Tekst analityczny do wystawy prac Richarda Buckminstera Fullera oraz Lorisa Gréauda, z katalogu wystawy Lorisa Gréauda „Shelter”, galeria Art Stations, 2010).
Prace francuskiego artysty konceptualnego Lorisa Gréauda obejmują instalacje, filmy i architekturę. Eksperymentuje na polu wielu różnych mediów, w ramach których podejmuje próby nadania namacalnej formy tak trudno uchwytnym pojęciom jak fale świetlne czy czas. Artysta jest wszechstronnie wykształcony – studiował muzykę, film i sztuki piękne, m.in. na École nationale supérieure des beaux-arts w Paryżu, Conservatoire national supérieur de musique et de danse i École nationale supérieure d’arts de Cergy-Pontoise. Istotnym wyznacznikiem trudnej do zamknięcia w prostych definicjach twórczości Gréauda jest fuzja muzyki, sztuk wizualnych i mechaniki kwantowej. W swoich monumentalnych realizacjach kładzie nacisk przede wszystkim na proces twórczy, hołdując koncepcji Karlheinza Stockhausena, według którego prawdziwy sens utworu tkwi w jego nieodtworzonych, niesłyszalnych nutach. Tworząc instalacje, współpracuje z przedstawicielami różnych dziedzin sztuki, a także dyscyplin technicznych: architektami, reżyserami, muzykami, inżynierami. Metoda pracy kolektywnej, w której każdy z uczestników wnosi swoje doświadczenie, pozwala mu realizować swoją wizję artysty jako aranżera i moderatora zdarzeń odbywających się z udziałem poinstruowanych uprzednio uczestników oraz nieświadomych istniejącego planu widzów, którzy przez swoją obecność stają się integralną częścią wydarzenia artystycznego. Twórczość Gréauda w dużym stopniu inspirowana jest dokonaniami amerykańskiego konstruktora i wynalazcy Buckminstera Fullera. Fuller był jednym z ostatnich nowoczesnych reprezentantów XIX-wiecznego romantycznego modelu inżyniera-wynalazcy, autorem kilkudziesięciu patentów, entuzjastą holizmu. Przedstawiciel szeroko pojętego konstruktywizmu i prekursor architektury hi-tech, należy do wąskiego grona pionierów nowatorskich zastosowań struktur inżynierskich we współczesnej architekturze. W poglądach społecznych również był miłośnikiem utopijnych wzorców. Prace Gréauda postrzegane są również jako aktywności osadzone w duchu utopijno-futurystycznym.
Description:
"Nothing is true everything is permitted", 2007
installation, 33 x 46 cm (dimensions of each); , ed. 1/3
26 offsets measuring 33 x 46 cm
a sculpture measuring 90 x 163 x 260 cm
synthetic fiber fabric composed of 676 parts measuring 50 x 60 cm (each)
LCD screen with a video with a length of 1:36 min,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
26 offsetów o wymiarach 33 x 46 cm
rzeźba o wymiarach 90 x 163 x 260 cm
tkanina z włókna syntetycznego złożona z 676 części o wymiarach 50 x 60 cm (każdy)
ekran LCD wraz z video o długości 1:36 min
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Nothing is true everything is permitted” („Nic nie jest prawdziwe, wszystko jest dozwolone”) to instalacja z 2007 składająca się z czterech elementów. Jej integralną część stanowi seria 26 grafik przedstawiających konstelacje gwiezdne z naniesioną na nie siatką kartograficzną, rzeźba w formie rozłożonej Dymaxion Map – inspirowana nową formułą globu ziemskiego stworzoną przez wynalazcę Buckminstera Fullera w 1943 (w projekcie wynalazcy kulę ziemską można przedstawić w formie dwudziestościanu foremnego, w interpretacji Gréauda przybiera formę dynamicznie rozwiniętej geometrycznej struktury) i praca video przedstawiająca transformację ziarenka kukurydzy w nieregularny kształt popcornu. Granice instalacji wyznacza dywan – „Dymaxion Carpet”. Jego czarno-biały, geometryczny wzór także nawiązuje do twórczości Fullera, który wsławił się między innymi skonstruowaniem kopuły geodezyjnej – wielościanu odwzorowującego powierzchnię kuli. W kopule geodezyjnej najmniejszym stosowanym elementem geometrycznym jest najczęściej trójkąt równoramienny zbliżony do równobocznego. „Odpowiednio dobrane matematyczne reguły podziału sfery wyznaczają lokalizację wszystkich elementów systemu konstrukcyjnego i determinują klimat plastyczny takiego obiektu. Zatem system konstrukcyjny, bez jakichkolwiek pośrednich dodatków czy dekoracji, buduje tu wprost formę architektoniczną obiektu. Znaczącym jest fakt, że kopuły geodezyjne wzbudzają zainteresowanie i niemal bezapelacyjny zachwyt oraz akceptację takiej architektury niezależnie od poziomu wykształcenia jej odbiorców i kręgu kulturowego, w którym zostały wzniesione. Może to świadczyć o tym, iż przesłanie i kontakt intelektualny między twórcą i odbiorcą dzieła odbywa się na poziomie elementarnych doznań każdej istoty ludzkiej” (Janusz Rębielak, Tekst analityczny do wystawy prac Richarda Buckminstera Fullera oraz Lorisa Gréauda, z katalogu wystawy Lorisa Gréauda „Shelter”, galeria Art Stations, 2010).
Prace francuskiego artysty konceptualnego Lorisa Gréauda obejmują instalacje, filmy i architekturę. Eksperymentuje na polu wielu różnych mediów, w ramach których podejmuje próby nadania namacalnej formy tak trudno uchwytnym pojęciom jak fale świetlne czy czas. Artysta jest wszechstronnie wykształcony – studiował muzykę, film i sztuki piękne, m.in. na École nationale supérieure des beaux-arts w Paryżu, Conservatoire national supérieur de musique et de danse i École nationale supérieure d’arts de Cergy-Pontoise. Istotnym wyznacznikiem trudnej do zamknięcia w prostych definicjach twórczości Gréauda jest fuzja muzyki, sztuk wizualnych i mechaniki kwantowej. W swoich monumentalnych realizacjach kładzie nacisk przede wszystkim na proces twórczy, hołdując koncepcji Karlheinza Stockhausena, według którego prawdziwy sens utworu tkwi w jego nieodtworzonych, niesłyszalnych nutach. Tworząc instalacje, współpracuje z przedstawicielami różnych dziedzin sztuki, a także dyscyplin technicznych: architektami, reżyserami, muzykami, inżynierami. Metoda pracy kolektywnej, w której każdy z uczestników wnosi swoje doświadczenie, pozwala mu realizować swoją wizję artysty jako aranżera i moderatora zdarzeń odbywających się z udziałem poinstruowanych uprzednio uczestników oraz nieświadomych istniejącego planu widzów, którzy przez swoją obecność stają się integralną częścią wydarzenia artystycznego. Twórczość Gréauda w dużym stopniu inspirowana jest dokonaniami amerykańskiego konstruktora i wynalazcy Buckminstera Fullera. Fuller był jednym z ostatnich nowoczesnych reprezentantów XIX-wiecznego romantycznego modelu inżyniera-wynalazcy, autorem kilkudziesięciu patentów, entuzjastą holizmu. Przedstawiciel szeroko pojętego konstruktywizmu i prekursor architektury hi-tech, należy do wąskiego grona pionierów nowatorskich zastosowań struktur inżynierskich we współczesnej architekturze. W poglądach społecznych również był miłośnikiem utopijnych wzorców. Prace Gréauda postrzegane są również jako aktywności osadzone w duchu utopijno-futurystycznym.
Description:
"Nothing is true everything is permitted", 2007
installation, 33 x 46 cm (dimensions of each); , ed. 1/3
26 offsets measuring 33 x 46 cm
a sculpture measuring 90 x 163 x 260 cm
synthetic fiber fabric composed of 676 parts measuring 50 x 60 cm (each)
LCD screen with a video with a length of 1:36 min,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
instalacja
Proweniencja
Yvon Lambert Gallery, Paris
Literatura
Loris Gréaud - Shelter, Buckminster Fuller - Synergetic artist, katalog wystawy, [red.] Halina Oszmiańska, Poznań, 2010; Każdy dla kogoś jest nikim, katalog wystawy, [red.] Blanca Gómez Mosquete, Madryt 2014, s. 78-81 (il.)
Wystawiany
„Loris Greaud. Shelter”, Art Stations, Poznań, 23.04-10.06.2010; „Każdy dla kogoś jest nikim”, Fundación Banco Santander, Madryt, 15.02-15.06.2014