512
Sebastian Hempel (1971) | "Fatboy Slim", 2006
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
30,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Odkrycia
Artysta
Sebastian Hempel (1971)
Wymiary
200 x 300 cm (wymiary największej pracy)
Kategoria
Opis
instalacja, pneumatyka/lakier, sklejka, mechanizm z czujnikami ruchu, 200 x 300 cm (wymiary największej pracy), instalacja złożona z dwóch elementów
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Obie z prezentowanych prac realizują główne przesłanki twórczości Sebastiana Hempla – badanie zagadnienia ruchu i udział odbiorcy w transfiguracji dzieła. Powstała w 2006 praca „Fatboy Slim” składa się z dwóch obiektów, które są wprawiane w ruch za pomocą pneumatycznego kompresora. Cały proces uruchamia się za pomocą czujnika reagującego na obecność człowieka. W momencie gdy widz zbliża się do płasko rozłożonej siatki geometrycznej, leżące podłodze białe, prostokątne elementy błyskawicznie się zamykają i przeobrażają w dwa proste kubiki. Po chwili bryły wracają do początkowej, dwuwymiarowej formy. Praca „9 Quadrate”, stworzona przez artystę w 2011, jest jednym z serii kinetycznych reliefów. Na białym tle artysta umieścił dziewięć kwadratów wpisanych jeden w drugi, zmniejszających się sukcesywnie ku centrum kompozycji. Kwadraty przymocowane są do tła za pomocą magnesów, które łączą je z ukrytym z tyłu pracy mechanizmem. Napędzający go silniczek uruchamia się dzięki detektorowi ruchu, reagującemu na obecność widzów w galerii. Podobnie jak „Fatboy Slim” także „9 Quadrate” jest obiektem, który funkcjonuje w pełni dopiero dzięki interakcji z odbiorcą. Kwadraty powoli i bezgłośnie przesuwają się względem siebie, a ich ruch jest uporządkowany i zaprogramowany przez artystę. Ruch figur wywołuje serię złudzeń optycznych i „odrywa” kwadraty od dwuwymiarowej płaszczyzny – kompozycja sprawia wrażenie wklęsłej lub wypukłej.
Description:
"Fatboy Slim", 2006
installation, pneumatic mechanism/laquer, plywood, motion detecting sensor, 200 x 300 cm (dimensions of the biggest work); , an installation composed of two elements,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Obie z prezentowanych prac realizują główne przesłanki twórczości Sebastiana Hempla – badanie zagadnienia ruchu i udział odbiorcy w transfiguracji dzieła. Powstała w 2006 praca „Fatboy Slim” składa się z dwóch obiektów, które są wprawiane w ruch za pomocą pneumatycznego kompresora. Cały proces uruchamia się za pomocą czujnika reagującego na obecność człowieka. W momencie gdy widz zbliża się do płasko rozłożonej siatki geometrycznej, leżące podłodze białe, prostokątne elementy błyskawicznie się zamykają i przeobrażają w dwa proste kubiki. Po chwili bryły wracają do początkowej, dwuwymiarowej formy. Praca „9 Quadrate”, stworzona przez artystę w 2011, jest jednym z serii kinetycznych reliefów. Na białym tle artysta umieścił dziewięć kwadratów wpisanych jeden w drugi, zmniejszających się sukcesywnie ku centrum kompozycji. Kwadraty przymocowane są do tła za pomocą magnesów, które łączą je z ukrytym z tyłu pracy mechanizmem. Napędzający go silniczek uruchamia się dzięki detektorowi ruchu, reagującemu na obecność widzów w galerii. Podobnie jak „Fatboy Slim” także „9 Quadrate” jest obiektem, który funkcjonuje w pełni dopiero dzięki interakcji z odbiorcą. Kwadraty powoli i bezgłośnie przesuwają się względem siebie, a ich ruch jest uporządkowany i zaprogramowany przez artystę. Ruch figur wywołuje serię złudzeń optycznych i „odrywa” kwadraty od dwuwymiarowej płaszczyzny – kompozycja sprawia wrażenie wklęsłej lub wypukłej.
Description:
"Fatboy Slim", 2006
installation, pneumatic mechanism/laquer, plywood, motion detecting sensor, 200 x 300 cm (dimensions of the biggest work); , an installation composed of two elements,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
instalacja, pneumatyka/lakier, sklejka, mechanizm z czujnikami ruchu
Proweniencja
Galerie Von Bartha, Bazylea
Literatura
Moving is living, katalog wystawy, [red.] Justyna Buśko, Poznań 2012, s. 14-15 (il.); Każdy dla kogoś jest nikim, katalog wystawy, [red.] Blanca Gómez Mosquete, Madryt 2014, ss. 84, 86 (il.)
Wystawiany
„Moving is living”, Art Stations, Poznań, 17.09-31.12.2012; „Każdy dla kogoś jest nikim”, Fundación Banco Santander, Madryt, 15.02-15.06.2014