Powrót do DESA.PL
509 of Liczba obiektów: 28
509
Michael Najjar (1966) | "Bionic Angel" z cyklu "Bionic Angel", 2007
Estymacja:
40,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
30,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Odkrycia
Artysta
Michael Najjar (1966)
Wymiary
75 x 75 cm
Kategoria
Opis
archiwalny wydruk pigmentowy, fotografia hybrydowa/aludibond, diasec, 75 x 75 cm, sygnowany, datowany, opisany i numerowany na nalepce na odwrociu: '"bionic angel" | from the series bionic angel | michael najjar 2006/2007 | printed and produced 2007 | ed. nr.: 4 / 6 | [sygnatura artysty]', ed. 4/6

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Twórczość Michaela Najjara stanowi krytyczne spojrzenie na nieustannie rozwijające się technologie, które kształtują i drastycznie zmieniają świat w XXI wieku. Artysta stosuje różne gatunki fotografii oraz czerpie z szerokiego wachlarza nowych technologii, co określa mianem fotografii hybrydowej. Łącząc w swojej praktyce artystycznej sztukę, naukę i technologię, Najjar kreśli wizje przyszłych struktur społecznych poddanych wpływowi najnowszych technologii. Jego prace prowokują do pytań o relację między rzeczywistością a jej reprezentacją na wykreowanym obrazie oraz o jej znaczenie w coraz mocniej zwirtualizowanym świecie.
Michael Najjar w 1993 uzyskał dyplom z fotografii i nowych mediów na berlińskiej Akademii Bildo. Od II połowy lat 90. tworzy odrębnymi, tematycznymi seriami. Prace oferowane na aukcji pochodzą z serii „bionic angel” powstającej w latach 2006-2008. W cyklu tym artysta podejmuje problem transformacji i technologicznej kontroli ewolucji człowieka. Szybki rozwój na polu genetyki, robotyki, informatyki oraz nanotechnologii skutkuje zmianami w naszych ciałach, umysłach, pamięci i tożsamości, a także ma wpływ na nasze potomstwo. Głównym celem nauki w tych dziedzinach jest wzmocnienie ludzkich możliwości i przekroczenie biologicznych ograniczeń.
Tytułowa praca „bionic angel” przedstawia portret młodej kobiety z nałożoną na niego wizualizacją włókien nerwowych jej mózgu. Do stworzenia fotografii wykorzystano innowacyjną technologię DIT, za której pomocą przeskanowano mózg kobiety, a następnie zebrane dane pomiarowe obliczono i przełożono na obraz. Artysta łączy w ten sposób zewnętrzny wizerunek osoby z jej wewnętrzną, neuronową osobowością. W futurystycznych wizjach przyszłości przemodelowanie ciała będzie prowadziło do zniesienia granicy między zewnętrznym a wewnętrznym ciałem. W konsekwencji powstaną nowe formy komunikacji i wzajemnych połączeń. Do takich nowoczesnych form porozumiewania się ludzi między sobą nawiązuje druga praca z aukcji – „the sublime brain [of sherin and michael]”. Ukazuje ona już jedynie neuronowy wizerunek dwóch osób. Misterne sploty włókien nerwowych stanowiących dla współczesnego widza abstrakcyjną kompozycję, być może w telepatycznym społeczeństwie przyszłości będą bez problemu odszyfrowywane. Ogromny format pracy (180 × 300 cm) oraz szczegółowość detali otacza widza, stymuluje jego zmysł wzroku i poddaje go immersyjnemu doświadczeniu.

„Pracę, którą wykonuję, nazywam fotografią hybrydową, ponieważ jest to zawsze połączenie różnych źródeł i kilku elementów obrazu, które tworzą razem kompozycję wyglądającą z reguły całkiem prawdziwie lub realistycznie na pierwszy rzut oka, ale na drugi rzut oka zauważasz, że to nie może być tak; to konstrukcja rzeczywistości. To jest to, czym od zawsze byłem zainteresowany. Nie jestem zainteresowany pokazywaniem rzeczywistości. Jestem zainteresowany budowaniem rzeczywistości. Rekonstrukcja czasu i przestrzeni to jest to, co z reguły robię, kiedy kreuję te fotograficzne obrazy. Jest cienka linia między rzeczywistością i symulacją, a moja twórczość próbuje oscylować na tej linii” („Lost in Space: Interview with Michael Najjar, tłum. własne, https://museemagazine.com/culture/art-2/lost-space-interview-michael-najjar, dostęp 30.08.2022).

Description:
"Bionic Angel" from series "Bionic Angel", 2007
archival pigment print, hybrid photograph/aludibond, diasec, 75 x 75 cm; signed, dated, described and numbered on the sticker on the reverse: '"bionic angel" | from the series bionic angel | michael najjar 2006/2007 | printed and produced 2007 | ed. nr.: 4 / 6 | [artist's signature]', ed. 4/6,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
archiwalny wydruk pigmentowy, fotografia hybrydowa/aludibond, diasec
Sygnatura
sygnowany, datowany, opisany i numerowany na nalepce na odwrociu: '"bionic angel" | from the series bionic angel | michael najjar 2006/2007 | printed and produced 2007 | ed. nr.: 4 / 6 | [sygnatura artysty]'
Literatura
Tożsamość: fotografia w kolekcji Grażyny Kulczyk, katalog wystawy, [red.] Halina Oszmiańska, Poznań 2011, s. 44-45 (il.)
Wystawiany
„Bionic Angel”, Bitforms Gallery, Nowy Jork, 26.10-25.11.2006; „Michael Najjar. Selected Works”, Galeria Juan Silió, Santander, 2006; „International Photography Art Prize”, Arte Laguna, Wenecja, 2007; „Pulse Miami”, Bitforms Gallery, Miami, 2007; „7 Wochen - 7 Kuenstler”, Kunstverein Heidelberg, 2007; „ARCO 08”, Galeria Juan Silió, Madryt, 13.02-18.02.2008; „Tożsamość: fotografia w kolekcji Grażyny Kulczyk”, Art Stations, Poznań, 3.02-16.03.2011; „Postęp i higiena”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 28.11.2014-15.03.2015