461
Oskar Dawicki (1971) | "Cannabis Polonica Legalis - Olim Ficus Elastica Robusta", 2004/2010
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
5,500 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Powiększenie
Artysta
Oskar Dawicki (1971)
Wymiary
38 x 27,3 cm
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/papier archiwalny, 38 x 27,3 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Cannabis Polinica Legalis… | Dla Pani Grażyny Kulczyk | z prawdziwymi podziękowaniami | od fikcyjnego bohatera | Oskar | Dawicki | 17.01.2013 | POZNAŃ!',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Oskar Dawicki to przede wszystkim performer w charakterystycznej kreacji – ciemnoniebieskiej, świetlistej, brokatowej marynarce. Na wybór jego drogi artystycznej największy wpływ miała twórczość uznawanego za prekursora sztuki performance członka Grupy Krakowskiej, Zbigniewa Warpechowskiego. Dawicki jest artystą poszukującym, kimś w rodzaju badacza szukającego relacji między rzeczywistością a wyrażającym ją językiem, wykorzystującym do tego tłumaczenia, dźwiękowe nagrania z dyktafonu czy bezgłośną mowę. Jego działania możemy nazwać „strategią ironicznej metarefleksji” (Karol Sienkiewicz, Oskar Dawicki, https://culture.pl/pl/tworca/oskar-dawicki, dostęp: 01.09.2022), opartej na zrozumieniu roli, jaką odgrywa we wspólnotach artysta, co lub czego się od niego oczekuje, jakimi stereotypami obarcza. Pojawiają się u niego również konteksty funkcjonowania i odbioru dzieła sztuki. To, co robi, często przybiera formę groteski, ironii, czy absurdu, związanych niewątpliwie z poczuciem humoru. Wszystkie te cechy przypiszemy również artystycznej grupie Azorro, w której Dawicki aktywnie działał, chociaż dla niego najistotniejsze stają się zagadnienia tożsamości, będące nieodłączną częścią twórczej strategii. W czasie jednej z artystycznych akcji performer zadaje publiczności ankietowe pytanie – „Czy Oskar Dawicki istnieje?”. Tym samym stara się podkreślić akt własnej egzystencji, a jednocześnie zobaczyć samego siebie oczami innych. Być może świadczą o tym również tytuły, którymi nazywa swoje artystyczne wystąpienia – „To określa mnie, ja określam siebie”, „Proszę przyjść punktualnie”, „Nie wiem”. Przedmiotem prezentowanej fotografii „Cannabis Polonica Legalis – Olim Ficus Elastica Robusta” staje się dokumentacja podejmowanych prób wyhodowania w warunkach domowych legalnej odmiany marihuany. Artysta wykorzystuje do tego fikusa, którego liście przycina nożyczkami, nadając im charakterystyczny kształt liści konopnych. Tego typu zdjęcie było częścią zaaranżowanego w czasie wystawy „W samym centrum uwagi”, pełnego absurdalnych elementów pokoju, a o której kurator Jarosław Suchan napisał „Zarażone absurdem mieszkanie nie stanowi już żadnego schronienia, jest raczej pułapką, w którą dajemy się złapać, poszukując ukojenia swych egzystencjalnych lęków” (Karol Sienkiewicz, Oskar Dawicki, https://culture.pl/pl/tworca/oskar-dawicki, dostęp: 01.09.2022).
Jest z wykształcenia malarzem, ale już w trakcie studiów zainteresował się sztuką performance, której pozostał wierny przez kolejne lata, by po roku 2000 rozszerzyć pole swego działania o prace wideo, fotografie, dokumentacje, a w końcu również obiekty i instalacje. Wszystkie prace mają postkonceptualny charakterze i utrzymane są w lekko groteskowej, ironicznej, a nawet absurdalnej aurze. Dawicki łączy w swojej sztuce romantyczno-tragiczny komponent, silnie nasycony własnymi rozterkami egzystencjalnymi z poetyką i krytycznym wymiarem sztuki konceptualnej. Autorefleksja nad własnym statusem instytucjonalnym jako artysty współczesnego przeplata się ściśle z refleksją nad własną tożsamością, a raczej nad jej ulotnością, umownością, eterycznością, słabością. Dyskomfort, nieporozumienie, komplikacja - to pojęcia, na których wspiera się wyobraźnia artysty, bezproduktywność sztuki wydaje się być zaś dla Dawickiego jej najbardziej obiecującym wymiarem.
Description:
"Cannabis Polonica Legalis - Olim Ficus Elastica Robusta", 2004/2010
pigment print/archival paper, 38 x 27.3 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Cannabis Polinica Legalis… | Dla Pani Grazyny Kulczyk | z prawdziwymi podziekowaniami | od fikcyjnego bohatera | Oskar | Dawicki | 17.01.2013 | POZNAN!', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Oskar Dawicki to przede wszystkim performer w charakterystycznej kreacji – ciemnoniebieskiej, świetlistej, brokatowej marynarce. Na wybór jego drogi artystycznej największy wpływ miała twórczość uznawanego za prekursora sztuki performance członka Grupy Krakowskiej, Zbigniewa Warpechowskiego. Dawicki jest artystą poszukującym, kimś w rodzaju badacza szukającego relacji między rzeczywistością a wyrażającym ją językiem, wykorzystującym do tego tłumaczenia, dźwiękowe nagrania z dyktafonu czy bezgłośną mowę. Jego działania możemy nazwać „strategią ironicznej metarefleksji” (Karol Sienkiewicz, Oskar Dawicki, https://culture.pl/pl/tworca/oskar-dawicki, dostęp: 01.09.2022), opartej na zrozumieniu roli, jaką odgrywa we wspólnotach artysta, co lub czego się od niego oczekuje, jakimi stereotypami obarcza. Pojawiają się u niego również konteksty funkcjonowania i odbioru dzieła sztuki. To, co robi, często przybiera formę groteski, ironii, czy absurdu, związanych niewątpliwie z poczuciem humoru. Wszystkie te cechy przypiszemy również artystycznej grupie Azorro, w której Dawicki aktywnie działał, chociaż dla niego najistotniejsze stają się zagadnienia tożsamości, będące nieodłączną częścią twórczej strategii. W czasie jednej z artystycznych akcji performer zadaje publiczności ankietowe pytanie – „Czy Oskar Dawicki istnieje?”. Tym samym stara się podkreślić akt własnej egzystencji, a jednocześnie zobaczyć samego siebie oczami innych. Być może świadczą o tym również tytuły, którymi nazywa swoje artystyczne wystąpienia – „To określa mnie, ja określam siebie”, „Proszę przyjść punktualnie”, „Nie wiem”. Przedmiotem prezentowanej fotografii „Cannabis Polonica Legalis – Olim Ficus Elastica Robusta” staje się dokumentacja podejmowanych prób wyhodowania w warunkach domowych legalnej odmiany marihuany. Artysta wykorzystuje do tego fikusa, którego liście przycina nożyczkami, nadając im charakterystyczny kształt liści konopnych. Tego typu zdjęcie było częścią zaaranżowanego w czasie wystawy „W samym centrum uwagi”, pełnego absurdalnych elementów pokoju, a o której kurator Jarosław Suchan napisał „Zarażone absurdem mieszkanie nie stanowi już żadnego schronienia, jest raczej pułapką, w którą dajemy się złapać, poszukując ukojenia swych egzystencjalnych lęków” (Karol Sienkiewicz, Oskar Dawicki, https://culture.pl/pl/tworca/oskar-dawicki, dostęp: 01.09.2022).
Jest z wykształcenia malarzem, ale już w trakcie studiów zainteresował się sztuką performance, której pozostał wierny przez kolejne lata, by po roku 2000 rozszerzyć pole swego działania o prace wideo, fotografie, dokumentacje, a w końcu również obiekty i instalacje. Wszystkie prace mają postkonceptualny charakterze i utrzymane są w lekko groteskowej, ironicznej, a nawet absurdalnej aurze. Dawicki łączy w swojej sztuce romantyczno-tragiczny komponent, silnie nasycony własnymi rozterkami egzystencjalnymi z poetyką i krytycznym wymiarem sztuki konceptualnej. Autorefleksja nad własnym statusem instytucjonalnym jako artysty współczesnego przeplata się ściśle z refleksją nad własną tożsamością, a raczej nad jej ulotnością, umownością, eterycznością, słabością. Dyskomfort, nieporozumienie, komplikacja - to pojęcia, na których wspiera się wyobraźnia artysty, bezproduktywność sztuki wydaje się być zaś dla Dawickiego jej najbardziej obiecującym wymiarem.
Description:
"Cannabis Polonica Legalis - Olim Ficus Elastica Robusta", 2004/2010
pigment print/archival paper, 38 x 27.3 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Cannabis Polinica Legalis… | Dla Pani Grazyny Kulczyk | z prawdziwymi podziekowaniami | od fikcyjnego bohatera | Oskar | Dawicki | 17.01.2013 | POZNAN!', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wydruk pigmentowy/papier archiwalny
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Cannabis Polinica Legalis… | Dla Pani Grażyny Kulczyk | z prawdziwymi podziękowaniami | od fikcyjnego bohatera | Oskar | Dawicki | 17.01.2013 | POZNAŃ!'