459
Błażej Pindor (1973) | Projekt "Otwock" - 8 prac, 2014
Estymacja:
6,000 zł - 9,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Powiększenie
Artysta
Błażej Pindor (1973)
Wymiary
49,5 x 36,5 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
offset/papier, 49,5 x 36,5 cm (arkusz),
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Otwock to przepięknie nudne miasteczko, gdzie nuda doprowadzona jest do ekstremalnie inspirującej granicy. Pozbawiona ekstazy kontemplacja prostych przedmiotów i sytuacji. To daje Otwock” – mówił Mirosław Bałka w rozmowie z Andrzejem Przywarą.
Otwock jest miejscem wyjątkowym, chociażby z tego względu, że znajduje się tam dom rodzinny jednego z najwybitniejszych współczesnych rzeźbiarzy – Mirosława Bałki. Dom ten przekształcił na początku lat 90. w pracownię. Często zaprasza do niej różnych artystów. W ten sposób powstał Projekt „Otwock”. Dwie pierwsze jego odsłony odbyły się w 2011 oraz 2012 i odnosiły się do charakterystycznej tkanki urbanistycznej Otwocka. W 2014 do kolejnej edycji projektu został zaproszony Błażej Pindor.
Jednakże fotografie Błażeja Pindora prezentują inny Otwock niż przedstawiany do tej pory. Jaki jest Projekt „Otwock” w ujęciu tego artysty? Uwiecznił on zawartość magazynu Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego. Jego zdjęcia nie są ani dokumentacją przestrzeni, ani zgromadzonych w niej przedmiotów, nie służą też ich inwentaryzacji. Zamiast tego są prezentacją starannie dobranych przedmiotów, w drobiazgowo zaaranżowanych kompozycjach. I tak krzesła, szafy, wazony czy tkaniny zostały ustawione w dość osobliwych konfiguracjach. Na jednym ze zdjęć na regale stoją naczynia ceramiczne, żelazko, a na samym dole, na babcinej serwecie, znajduje się równie leciwy telewizor. Na kolejnym zdjęciu widnieje piramida z krzeseł, przewiązana sznurem, w tle zaś widzimy pradawny kufer, przywodzący na myśl dawne kufry podróżne. Zdjęcia sprzyjają kontemplacji, wyciszają. Pozwalają skupić się na własnym wnętrzu.
Pindor urodził się w 1973. Jest absolwentem Wydziału Filmowego i Telewizyjnego Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze (FAMU), studiował także architekturę na Politechnice Warszawskiej. W 2013 uzyskał Stypendium od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pindor jest autorem części albumowej w książce Waldemara Baraniewskiego „Pałac w Warszawie” oraz książki „Warszawa Gutta”.
Description:
Project "Otwock" - 8 work, 2014
offset/paper, 49.5 x 36.5 cm (sheet); , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Otwock to przepięknie nudne miasteczko, gdzie nuda doprowadzona jest do ekstremalnie inspirującej granicy. Pozbawiona ekstazy kontemplacja prostych przedmiotów i sytuacji. To daje Otwock” – mówił Mirosław Bałka w rozmowie z Andrzejem Przywarą.
Otwock jest miejscem wyjątkowym, chociażby z tego względu, że znajduje się tam dom rodzinny jednego z najwybitniejszych współczesnych rzeźbiarzy – Mirosława Bałki. Dom ten przekształcił na początku lat 90. w pracownię. Często zaprasza do niej różnych artystów. W ten sposób powstał Projekt „Otwock”. Dwie pierwsze jego odsłony odbyły się w 2011 oraz 2012 i odnosiły się do charakterystycznej tkanki urbanistycznej Otwocka. W 2014 do kolejnej edycji projektu został zaproszony Błażej Pindor.
Jednakże fotografie Błażeja Pindora prezentują inny Otwock niż przedstawiany do tej pory. Jaki jest Projekt „Otwock” w ujęciu tego artysty? Uwiecznił on zawartość magazynu Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego. Jego zdjęcia nie są ani dokumentacją przestrzeni, ani zgromadzonych w niej przedmiotów, nie służą też ich inwentaryzacji. Zamiast tego są prezentacją starannie dobranych przedmiotów, w drobiazgowo zaaranżowanych kompozycjach. I tak krzesła, szafy, wazony czy tkaniny zostały ustawione w dość osobliwych konfiguracjach. Na jednym ze zdjęć na regale stoją naczynia ceramiczne, żelazko, a na samym dole, na babcinej serwecie, znajduje się równie leciwy telewizor. Na kolejnym zdjęciu widnieje piramida z krzeseł, przewiązana sznurem, w tle zaś widzimy pradawny kufer, przywodzący na myśl dawne kufry podróżne. Zdjęcia sprzyjają kontemplacji, wyciszają. Pozwalają skupić się na własnym wnętrzu.
Pindor urodził się w 1973. Jest absolwentem Wydziału Filmowego i Telewizyjnego Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze (FAMU), studiował także architekturę na Politechnice Warszawskiej. W 2013 uzyskał Stypendium od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pindor jest autorem części albumowej w książce Waldemara Baraniewskiego „Pałac w Warszawie” oraz książki „Warszawa Gutta”.
Description:
Project "Otwock" - 8 work, 2014
offset/paper, 49.5 x 36.5 cm (sheet); , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
offset/papier