Powrót do DESA.PL
426 of Liczba obiektów: 61
426
Jerzy Lewczyński (1924 - 2014) | "Ukrzyżowanie", 1956
Estymacja:
4,000 zł - 6,000 zł
Sprzedane
3,200 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Powiększenie
Wymiary
39,5 x 29,5 cm
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 39,5 x 29,5 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"Ukrzyżowanie" - 1956 | [sygnatura]', na odwrociu pieczęć autorska

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Ta niezwykle ciekawa fotografia nosi tytuł „Ukrzyżowanie” i pochodzi z 1956. Uznawana jest za jedną z najważniejszych prac Jerzego Lewczyńskiego, związana z jego wczesnym okresem artystycznej aktywności, o silnym symbolicznym oddziaływaniu. To przykład antyestetyzmu, jaki zaczął się pojawiać u artysty, kiedy na pierwszy plan jego poszukiwań twórczych wysunęła się brzydota miejsc – odrapane mury budowli, zdewastowane miejsca, defektowe przedmioty. Zdjęcie jest pełne ekspresji – widzimy oto ujęty w prostokątny kadr fragment ściany budynków dwóch kamienic. Widoczne elementy cegieł, zacieki i liszaje. Dwa ciemne otwory po bokach jak ślady po stygmatach. Padający pod skosem na płaszczyznę budynków cień sprawia, że nagle pojawia się w naszej wyobraźni kształt przypominający ciało Chrystusa rozpiętego na krzyżu. Zdjęcie okazuje się „(…) niezwykle sugestywnym znakiem plastycznym, posiadającym znamiona ekwiwalentu treściowego o charakterze egzystencjalnym” (Helena Kisielewska, Zdzisław Beksiński. Jerzy Lewczyński. Fotograficy poszukujący, [w:] Beksinski. Lewczynski. Schlabs. Pokaz otwarty, s. 10). To zabieg nadający ujęciu zupełnie inny wymiar. Ale jednocześnie mamy świadomość ulotności tego, co widzimy. To tylko dokumentacja jakiejś jednej chwili, w doświadczanej każdego dnia rzeczywistości, mgnienie – jakby ciemność stawała się widzialna z niewidzialnego światła. Fotografia zyskuje cechy malarskiego, chociaż w pewnym sensie niepokojącego, nokturnu. Wydaje się, że Lewczyńskiemu było bliższe myślenie o fotografii jako o obrazie, którego sens nie jest przypisany, lecz dopiero przez nas odkrywany, że powstaje on w momencie naszej z nim relacji, tego jak na nas wpływa. I rzeczywiście nie bez znaczenia na odbiór zdjęcia może mieć wpływ to, że artysta często traktował fotografię niemal jak sacrum. Był fotografem poszukującym, który mógłby być jednym z bohaterów opowieści W. G. Sebalda, który porzuca swoje gotowe dzieło, aby moc zacząć je od nowa. Rok 1956 to właśnie taki czas odkrywania i innego spojrzenia.
Absolwent Politechniki Śląskiej w Gliwicach. W latach 50. jego prace - próbujące uchwycić wzajemne relacje starannie komponowanych, symbolicznych przedmiotów i w ten sposób stworzyć komentarz do codzienności - nazywano mianem “antyfotografii”, on sam jednak skłania się do nazywania swych działań “teatrem fotografii”. Z czasem skoncentrował się na działaniach nazywanych “archeologią fotografii” - zaczął wykorzystywać w swych dziełach prace innych autorów, reprodukcje - zapomniane, zniszczone, odnajdując w nich symbol sponiewieranej przeszłości, ślady dotyku ludzkich dłoni czy oczu. Prezentował swą twórczość m.in. na wystawach “Fotografia subiektywna” (1968) i “Fotografowie poszukujący” (1971), “Stany graniczne fotografii” (1977). W 1988-1993 wykładowca Wyższego Studium Fotografii ZPAF w Warszawie. Autor „Antologii fotografii polskiej 1839-1989” (1999). Wpływy Lewczyńskiego wyczuwa się w fotografiach innych twórców, m.in. Wojciecha Prażmowskiego.

Description:
"Crucifixion", 1956
gelatin-silver print/photographic paper, 39.5 x 29.5 cm; signed, dated and described on the reverse: '"Ukrzyzowanie" - 1956 | [signature]', the artist's stamp on the reverse,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"Ukrzyżowanie" - 1956 | [sygnatura]'
Literatura
Jerzy Lewczyński. Archeologia fotografii. Prace z lat 1941-2005, red. Krzysztof Jurecki, Ireneusz Zjeżdżałka, Września 2005, s. 88 (il.)
Wystawiany
por. „Jerzy Lewczyński. Archeologia fotografii. Prace z lat 1941-2005”, Muzeum Sztuki w Łodzi, kwiecień-maj 2005, Galeria „Stary Browar” w Poznaniu, maj-czerwiec 2005, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, wrzesień-październik 2005, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, styczeń-luty 2006, BWA i Galeria Pusta w Katowicach, marzec-kwiecień 2006