416
Thomas Ruff (1958) | "Bibliothek Eberswalde", 1999
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Powiększenie
Artysta
Thomas Ruff (1958)
Wymiary
130 x 162 cm
Kategoria
Opis
cibachrome/papier fotograficzny, diasec, 130 x 162 cm, sygnowany, datowany i numerowany na odwrociu: 'Thomas Ruff | 3/5 1999', na odwrociu nalepka Galerii MAI 36 z opisem pracy
ed. 3/5
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Być może najwięcej o twórczości i stylu Thomasa Ruffa mówi to, że ugruntował on swoją pozycję jednego z najbardziej wpływowych fotografów w świecie sztuki, nie używając w ogóle aparatu fotograficznego. Większość projektów stworzył na bazie zdjęć pozyskanych między innymi z archiwów NASA, pocztówek propagandowych z Korei czy niemieckich gazet.
W ten przewrotny sposób posłużył się także medium fotografii, gdy został zaproszony przez Herzog & de Meuron do współpracy nad projektem elewacji biblioteki w Eberswalde. Ci giganci architektury, „jedna z najbardziej podziwianych firm architektonicznych na świecie” według The New York Times, projektanci m.in. siedziby galerii Tate, znani z nietypowego podejścia do stosowanych materiałów i współpracy ze światem sztuki, poprosili Thomasa Ruffa o stworzenie ornamentyki na ich projekcie jednostki edukacyjnej. W ten sposób powstała jedna z ważniejszych i najodważniejszych realizacji firmy, odwołująca się tak do barokowej tradycji, jak i warholowskiego pop-artu wprowadzonych na stricte modernistyczną bryłę.
Specjalnie na potrzeby tego projektu Herzog & de Meuron opatentowali (a następnie wykorzystali kilkukrotnie przy kolejnych realizacjach) technologię przeniesienia fotografii bezpośrednio na beton. Thomas Ruff zdecydował się zapełnić prostokątne panele fotografiami z gazet kolekcjonowanych od 1981. Zdjęcia ułożył w siedemnastu rzędach i zmultiplikował wokół całego budynku. Wybór i zestawienie kadrów są nieoczywiste: prototyp nigdy niezbudowanego samolotu, domowa scena rodziny bawiącej się w bogów nad elektryczną kolejką, ludzie uciekających ze Wschodniego Berlina, a zaraz obok obraz „Wenus i Kupidyn” Lorenza Lotto, dom „am Horn” Gropiusa i kolekcja chrząszczy. Ostatni przedruk z gazety artysta umieścił na fotografii ukończonego budynku: siedzącej na motocyklu, spakowanej na długi wyjazd pary, która wysyła odbiorcy ostatnie spojrzenie przed odjazdem.
Współpraca Thomasa Ruffa z Herzog & de Meuron to duża część jego aktywności artystycznej. W 2004 artysta stworzył projekt „Jpegs”, w którym pokazał między innymi ich budynki w rozpikselowanej jakości i celowo zmienionej kolorystyce. Wraz z Matthew Barneyem przygotowali dla szwajcarskiego studia prace do wystroju Forum w Barcelonie (niezrealizowane ze względów finansowych). Fotografie Ruffa ozdobiły także Fünf Höfe w Monachium, artysta zrealizował też projekt sufitu jednej z sal konferencyjnych budynku Helvetia Patria w St. Gallen w Szwajcarii. W końcu to sami Herzog & de Meuron wykonali projekt i przeprowadzili realizację przekształcenia dawnej stacji transformatorowej w imponującą pracownicę artystyczną Thomasa Ruffa i Andreasa Gursky’ego.
Twórczość Thomasa Ruffa wpisuje się w długą historię przedstawień architektury w fotografii, w której znaczną rolę odegrał jego nauczyciel wraz ze swoją małżonką, autorzy ikonicznych zdjęć industrialnych budynków z całego świata – Bernd i Hilla Becherowie. Choć artysta przyznaje, że nie był zwolennikiem stylu swojego nauczyciela, być może między innymi ta różnica w artystycznych poszukiwaniach doprowadziła go do testowania granic samego medium fotografii i konceptualnego wykorzystania zdjęć. Takie podejście przyniosło Ruffowi rozpoznanie i wystawy m.in. w Whitechapel Gallery w Londynie czy Narodowym Muzeum Sztuki Współczesnej w Tokio.
Description:
"Bibliothek Eberswalde", 1999
photographic paper, diasec, 130 x 162 cm; signed, dated and numbered on the reverse: 'Thomas Ruff | 3/5 1999', on the reverse MAI 36 Gallery label with the description of the work
ed. 3/5,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
ed. 3/5
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Być może najwięcej o twórczości i stylu Thomasa Ruffa mówi to, że ugruntował on swoją pozycję jednego z najbardziej wpływowych fotografów w świecie sztuki, nie używając w ogóle aparatu fotograficznego. Większość projektów stworzył na bazie zdjęć pozyskanych między innymi z archiwów NASA, pocztówek propagandowych z Korei czy niemieckich gazet.
W ten przewrotny sposób posłużył się także medium fotografii, gdy został zaproszony przez Herzog & de Meuron do współpracy nad projektem elewacji biblioteki w Eberswalde. Ci giganci architektury, „jedna z najbardziej podziwianych firm architektonicznych na świecie” według The New York Times, projektanci m.in. siedziby galerii Tate, znani z nietypowego podejścia do stosowanych materiałów i współpracy ze światem sztuki, poprosili Thomasa Ruffa o stworzenie ornamentyki na ich projekcie jednostki edukacyjnej. W ten sposób powstała jedna z ważniejszych i najodważniejszych realizacji firmy, odwołująca się tak do barokowej tradycji, jak i warholowskiego pop-artu wprowadzonych na stricte modernistyczną bryłę.
Specjalnie na potrzeby tego projektu Herzog & de Meuron opatentowali (a następnie wykorzystali kilkukrotnie przy kolejnych realizacjach) technologię przeniesienia fotografii bezpośrednio na beton. Thomas Ruff zdecydował się zapełnić prostokątne panele fotografiami z gazet kolekcjonowanych od 1981. Zdjęcia ułożył w siedemnastu rzędach i zmultiplikował wokół całego budynku. Wybór i zestawienie kadrów są nieoczywiste: prototyp nigdy niezbudowanego samolotu, domowa scena rodziny bawiącej się w bogów nad elektryczną kolejką, ludzie uciekających ze Wschodniego Berlina, a zaraz obok obraz „Wenus i Kupidyn” Lorenza Lotto, dom „am Horn” Gropiusa i kolekcja chrząszczy. Ostatni przedruk z gazety artysta umieścił na fotografii ukończonego budynku: siedzącej na motocyklu, spakowanej na długi wyjazd pary, która wysyła odbiorcy ostatnie spojrzenie przed odjazdem.
Współpraca Thomasa Ruffa z Herzog & de Meuron to duża część jego aktywności artystycznej. W 2004 artysta stworzył projekt „Jpegs”, w którym pokazał między innymi ich budynki w rozpikselowanej jakości i celowo zmienionej kolorystyce. Wraz z Matthew Barneyem przygotowali dla szwajcarskiego studia prace do wystroju Forum w Barcelonie (niezrealizowane ze względów finansowych). Fotografie Ruffa ozdobiły także Fünf Höfe w Monachium, artysta zrealizował też projekt sufitu jednej z sal konferencyjnych budynku Helvetia Patria w St. Gallen w Szwajcarii. W końcu to sami Herzog & de Meuron wykonali projekt i przeprowadzili realizację przekształcenia dawnej stacji transformatorowej w imponującą pracownicę artystyczną Thomasa Ruffa i Andreasa Gursky’ego.
Twórczość Thomasa Ruffa wpisuje się w długą historię przedstawień architektury w fotografii, w której znaczną rolę odegrał jego nauczyciel wraz ze swoją małżonką, autorzy ikonicznych zdjęć industrialnych budynków z całego świata – Bernd i Hilla Becherowie. Choć artysta przyznaje, że nie był zwolennikiem stylu swojego nauczyciela, być może między innymi ta różnica w artystycznych poszukiwaniach doprowadziła go do testowania granic samego medium fotografii i konceptualnego wykorzystania zdjęć. Takie podejście przyniosło Ruffowi rozpoznanie i wystawy m.in. w Whitechapel Gallery w Londynie czy Narodowym Muzeum Sztuki Współczesnej w Tokio.
Description:
"Bibliothek Eberswalde", 1999
photographic paper, diasec, 130 x 162 cm; signed, dated and numbered on the reverse: 'Thomas Ruff | 3/5 1999', on the reverse MAI 36 Gallery label with the description of the work
ed. 3/5,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
cibachrome/papier fotograficzny, diasec
Sygnatura
sygnowany, datowany i numerowany na odwrociu: 'Thomas Ruff | 3/5 1999'
Proweniencja
Galeria MAI 36, Zurych
Literatura
Paweł Leszkowicz, GK Collection #1, Poznań 2007, s. 33 (il.); Thomas Ruff. 1979 to the Present, katalog wystawy, red. Matthias Winzen, Kolonia 2001, poz. kat. HdM 10, ss.40, 223 (il.)
Wystawiany
„GK Collection #1”, Art Stations, Poznań, 18.03-17.06.2007; por. „Thomas Ruff. 1979 to the Present”, Staatliche Kunsthalle Baden-Baden, 17.11.2001-13.01.2002