Powrót do DESA.PL
408 of Liczba obiektów: 61
408
Zhang Huan (1966) | "Foam" - tryptyk, 1998
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Powiększenie
Artysta
Zhang Huan (1966)
Wymiary
101,5 x 68,5 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
C-Print/dibond, papier fotograficzny, plexi, 101,5 x 68,5 cm (wymiary każdej pracy), sygnowany, datowany, numerowany i opisany na nalepce na odwrociu: ‘[nieczytelnie] 1998 | ap 1/5’, ed. 4/15

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Foam” („Piana”) to pierwszy fotograficzny projekt Zhang Huana – mistrza chińskiego performansu. Zdjęcia z tej serii należą do najbardziej znanych i szeroko kojarzonych obrazów z dorobku artysty.
Zhang Huan wychował się w An Yang w prowincji Henan w Chinach, skąd wyruszył na studia malarskie do Pekinu. Tam rozpoczął działalność performatywną, opartą na testowaniu własnej wytrzymałości fizycznej i tego, co było akceptowane przez władze na początku lat 90., po masakrze na placu Tiananmen. W 1998, w którym powstawała prezentowana praca, przeprowadził się do Nowego Jorku. Szok kulturowy, jakiego artysta doznał po przyjeździe do Stanów, jak i wcześniejsza przeprowadzka między chińskimi prowincjami, były przez długi czas jednym z głównych motorów napędowych do działalności artystycznej. Najgłośniejsze wypowiedzi z przełomu wieków dotyczyły właśnie jego kulturowej tożsamości.
Na serię „Foam”, wykonaną w tym okresie, składa się dziesięć fotografii. Na każdej z nich artysta pokryty jest pianą, która w wielu kulturach przywodzi na myśl narodziny z wody czy mityczne postacie morskie. Usta ma otwarte, jakby chciał coś powiedzieć, ale zamiast dźwięku wydobywają się z nich fotografie członków jego rodziny. A zatem akt mowy – jak zdaje się sugerować artysta – który ma być wyrazem mówiącego, został ukształtowany przez własny rodowód, a także dziedzictwo partnerki życiowej, matki jego dziecka. Przodkowie przemawiają przez niego.
W 2001 artysta stworzył kolejne prace oparte o autoportret i mówiące o dominacji kultury i korzeni rodzinnych nad jednostką: fotograficzne „Family Tree” i „Shanghai Family Tree” i instalację „Peace”. Cztery lata później Zhang Huan przeprowadził się do Szanghaju, jednego z najbardziej zróżnicowanych i liberalnych miast Republiki Chin. Tam skupił się na twórczości rzeźbiarskiej i malarskiej, która wielokrotnie odnosiła się do idei i wartości buddyzmu. W ten sposób nie tylko swoją twórczością, ale i wyborami życiowymi, Zhang Huan zobrazował drogę, jaką jednostka może pokonać od buntu, przez wnikliwą obserwację i konstatację własnych ograniczeń, po akceptację i spokojną kontemplację.


Description:
"Foam" - triptych, 1998
C-Print/dibond, photographic paper, plexi, 101.5 x 68.5 cm (dimensions of each); signed, dated and nummbered and described on the sticker on the reverse: '[unreadable] 1998 | ap 1/5’, edition 4/15,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
C-Print/dibond, papier fotograficzny, plexi
Sygnatura
sygnowany, datowany, numerowany i opisany na nalepce na odwrociu: ‘[nieczytelnie] 1998 | ap 1/5’
Literatura
Tożsamość: fotografia w kolekcji Grażyny Kulczyk, katalog wystawy, (red.) Halina Oszmiańska, Art Stations, Poznań 2011, ss. 48-49
Wystawiany
„Tożsamość: fotografia w kolekcji Grażyny Kulczyk", Art Stations, Poznań 3.02-16.03.2011;