Powrót do DESA.PL
321 of Liczba obiektów: 22
321
Andrzej Szewczyk (1950 - 2001) | "Marzec, kwiecień, maj" - tryptyk, 1995
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Pasja. Markowski. Chlanda. Szewczyk
Wymiary
39,6 x 29,6 cm (wymiary każdej pracy)
Opis
ołówek, krew/papier, 39,6 x 29,6 cm (wymiary każdej pracy),

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Sztuka czysta, niekomentująca doraźnej rzeczywistości, wynikająca z egzystencji, z pytań dotyczących samego istnienia stała się centralnym punktem twórczości Andrzeja Szewczyka. Artysta obdarzony niezwykłą wyobraźnią poetycką przekraczał tradycyjnie pojmowane granice sztuki, nie widząc istotnej różnicy między malowaniem, rysowaniem i pisaniem. Objawiało się to w wykorzystywaniu nietypowych technik i materiałów, które prowadziły go do granic form i środków wyrazu artystycznego. Jednocześnie jednak kwestionował indywidualizm ekspresji, interesując się sztuką bezosobową, mechaniczną. Takie podejście sprawiało, że prace Szewczyka odznaczały się wieloznacznością, odchodziły od artystycznej kreacji na rzecz zakorzenienia w tradycji kulturowej. Wykorzystywał do tego bogactwo sensualnych odniesień, przede wszystkim właśnie dzięki nietypowym materiałom. Niczym niezachwiana wiara w sztukę, rozumianą jako praktykę z pogranicza metafizyki i erotyki przysporzyła mu miano „erudyty wrażliwości”.

Delikatność i niepozorność sztuki Szewczyka uwidoczniła się w rysunkowym tryptyku „Marzec, kwiecień, maj”. Z pracy tej biła skromność. Z jednej strony operowanie pustym polem, konturem, ograniczoną paletą barw sugerowały oszczędność artysty. Z drugiej – użycie jasnej palety kolorystycznej wpadającej w ciepłe tony kojarzyło się z radością i witalnością. Również tytuł pracy odwoływał się do letnich miesięcy, przepełnionych słońcem, plonami, energią. Szewczyk w poetycki sposób ukazywał siłę prostoty, przenosząc ciężar interpretacyjny na widza. Niejednoznaczność pracy, w której jednak artysta wyraźnie zaznacza podstawowe tropy, pozwala odbiorcy na wolność odczuwania i patrzenia. W umyśle każdego z obserwujących mogło się pojawić odmienne skojarzenie, ale żadne z nich nie było błędne. Świadczyło to o uniwersalizmie prac Szewczyka, a także o otwarciu się na drugiego człowieka, włączeniu go w obręb sztuki. Takie podejście wypływało z filozofii artysty, dla którego szczególną wartość miały instynkt estetyczny, życiowy i etyczny. Krytyk Jaromir Jedliński określił tę postawę mianem „przepojonej erudycją wrażliwości, wedle porządku instynktu”.
Malarz, rzeźbiarz, autor komentarzy do swoich prac. W latach 1974-1978 studiował na Wydziale Edukacji Wizualnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oddział w Cieszynie. Początkowo zajmował się malarstwem i rzeźbą. W końcu lat 60. stworzył pierwsze aranżacje przestrzenne i uczestniczył w akcjach artystycznych. W swoim malarstwie zaprzeczał tradycyjnej roli obrazu malarskiego i roli malarza jako twórcy. Interesowało go malarstwo bezosobowe, mechaniczne, ale jednocześnie radosne i witalne. Stosował nietypowe podobrazia i materiały malarskie (ściany, lustra, zeszyty szkolne, mapy). Naśladował ludowe sposoby dekorowania otoczenia. Od końca lat 70. pierwszoplanowe stały się w sztuce Szewczyka zagadnienia zapisu: pisma, księgi, kaligrafii. Od 1981 roku powstają kompozycje ze ścinek kredek, drewnianych klocków przyklejanych do desek i płócien, zalewanych woskiem, farbą i ołowiem. Najbardziej znane w twórczości Szewczyka są realizacje z cyklu Bibliotek (od 1986). Składają się na nie drewniane tablice-ksiegi, pokryte ołowianym pismem. Artysta był związany z warszawską Galerią Foksal i Starmach Gallery w Krakowie. Prace w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Galerii Zachęta w Warszawie, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu.

Description:
"March, April, May" - triptych, 1995
pencil, blood/paper, 39.6 x 29.6 cm (dimensions of each); , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
ołówek, krew/papier
Proweniencja
0
Literatura
Andrzej Szewczyk 1950-2001. Biblioteka dla Mariany Alcoforado, katalog wystawy, Galeria Muzalewska, Poznań 2001, s. nlb., poz. 8 (il.)
Wystawiany
„Andrzej Szewczyk 1950-2001. Biblioteka dla Mariany Alcoforado”, Galeria Muzalewska, Poznań, listopad 2001