320
Andrzej Szewczyk (1950 - 2001) | Foliał "Danusia [kwiatnie]", 1996
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Pasja. Markowski. Chlanda. Szewczyk
Artysta
Andrzej Szewczyk (1950 - 2001)
Wymiary
250 x 52,5 cm
Kategoria
Opis
tusz/papier, 250 x 52,5 cm, datowany i opisany na odwrociu: '"Choreografię" napisałem z końcem lat 70-tych. | Dzisiaj przykryłem całunami czarne pocałunki | stóp Danusi. | Foliał: Danusia [kwiatnie] | 10/11-tego, marca 1996 | cicha, mroźna noc. | nawet gwiazdy są nieme i czarne.',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
OBRAZY PISANE
Szczególną rolę w sztuce Andrzeja Szewczyka odgrywało pismo, wykorzystywane jednak w kategoriach plastycznych jako pisanie obrazów. Takie podejście zbliżało dzieła artysty do tradycji ikonopisania i medytacji wywodzącej się z prawosławnej kultury. Słowo „pisat’” w języku rosyjskim oznaczało zarówno czynność pisania, jak i malowania. Właśnie ten dualizm znalazł odbicie w twórczości Szewczyka. Prace na papierze, stronice, zwoje, manuskrypty, książki i tablice stały się od końca lat 70. pierwszoplanowym zagadnieniem jego sztuki.
Prace Szewczyka przybierały formę rysunkówwierszy, które nosiły cechy elementarnego pisma. Podstawowymi znakami stały się plamy, zwykle tuszu i atramentu, za których pomocą artysta komponował wiersze. Ważnym medium był także papier, używany jako nośnik treści. Artysta wykorzystywał arkusze, strony starych ksiąg, czy długie zwoje: foliały. Stosowanie takich rozwiązań miało w sobie charakter pewnego powrotu do korzeni, który był dla artysty podstawową formą przekazu. Prawosławny rodowód ikonopisania osadza z kolei rysunki-wiersze w wielowiekowej tradycji, będącej źródłem bezpośredniego kontaktu ze świętością.
Pierwotność i prostota sztuki Szewczyka płynąca z fascynacji pismem przejawiła się w „Foliale: Danusia [kwitanie]” z 1996. Artysta stworzył prosty i oszczędny w środkach manuskrypt. Na jasnym papierze widoczne są jedynie ciemne plamy ułożone jednak w bardzo konkretnym porządku, przypominającym linijki tekstu. Jedynie na odwrociu pracy został umieszczony odautorski opis o poetyckiej formie. Uwidoczniła się w nim erudycja Szewczyka, który w swoich pracach zawierał często literackie odniesienia, w tym przypadku jednak zapisane słowa mają charakter bardziej prywatny. Właśnie ten osobisty aspekt stał się główną motywacją do fascynacji pismem, jak odnotował sam artysta w 1985: „Karta papieru zapisana przeze mnie tuszem lub atramentem zaprowadziła mnie do Księgi, która stała się dla mnie Ziemią Obiecaną” (Andrzej Szewczyk, W poszukiwaniu straconej litery, [w:] Andrzej Szewczyk, katalog wystawy, Muzeum Sztuki, Łódź 1988, s. nlb.).
Malarz, rzeźbiarz, autor komentarzy do swoich prac. W latach 1974-1978 studiował na Wydziale Edukacji Wizualnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oddział w Cieszynie. Początkowo zajmował się malarstwem i rzeźbą. W końcu lat 60. stworzył pierwsze aranżacje przestrzenne i uczestniczył w akcjach artystycznych. W swoim malarstwie zaprzeczał tradycyjnej roli obrazu malarskiego i roli malarza jako twórcy. Interesowało go malarstwo bezosobowe, mechaniczne, ale jednocześnie radosne i witalne. Stosował nietypowe podobrazia i materiały malarskie (ściany, lustra, zeszyty szkolne, mapy). Naśladował ludowe sposoby dekorowania otoczenia. Od końca lat 70. pierwszoplanowe stały się w sztuce Szewczyka zagadnienia zapisu: pisma, księgi, kaligrafii. Od 1981 roku powstają kompozycje ze ścinek kredek, drewnianych klocków przyklejanych do desek i płócien, zalewanych woskiem, farbą i ołowiem. Najbardziej znane w twórczości Szewczyka są realizacje z cyklu Bibliotek (od 1986). Składają się na nie drewniane tablice-ksiegi, pokryte ołowianym pismem. Artysta był związany z warszawską Galerią Foksal i Starmach Gallery w Krakowie. Prace w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Galerii Zachęta w Warszawie, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu.
Description:
Volume "Danusia [kwiatnie]", 1996
ink/paper, 250 x 52.5 cm; dated and described on the reverse: '"Choreografie" napisalem z koncem lat 70-tych. | Dzisiaj przykrylem calunami czarne pocalunki | stop Danusi. | Folial: Danusia [kwiatnie] | 10/11-tego, marca 1996 | cicha, mrozna noc. | nawet gwiazdy sa nieme i czarne.', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
OBRAZY PISANE
Szczególną rolę w sztuce Andrzeja Szewczyka odgrywało pismo, wykorzystywane jednak w kategoriach plastycznych jako pisanie obrazów. Takie podejście zbliżało dzieła artysty do tradycji ikonopisania i medytacji wywodzącej się z prawosławnej kultury. Słowo „pisat’” w języku rosyjskim oznaczało zarówno czynność pisania, jak i malowania. Właśnie ten dualizm znalazł odbicie w twórczości Szewczyka. Prace na papierze, stronice, zwoje, manuskrypty, książki i tablice stały się od końca lat 70. pierwszoplanowym zagadnieniem jego sztuki.
Prace Szewczyka przybierały formę rysunkówwierszy, które nosiły cechy elementarnego pisma. Podstawowymi znakami stały się plamy, zwykle tuszu i atramentu, za których pomocą artysta komponował wiersze. Ważnym medium był także papier, używany jako nośnik treści. Artysta wykorzystywał arkusze, strony starych ksiąg, czy długie zwoje: foliały. Stosowanie takich rozwiązań miało w sobie charakter pewnego powrotu do korzeni, który był dla artysty podstawową formą przekazu. Prawosławny rodowód ikonopisania osadza z kolei rysunki-wiersze w wielowiekowej tradycji, będącej źródłem bezpośredniego kontaktu ze świętością.
Pierwotność i prostota sztuki Szewczyka płynąca z fascynacji pismem przejawiła się w „Foliale: Danusia [kwitanie]” z 1996. Artysta stworzył prosty i oszczędny w środkach manuskrypt. Na jasnym papierze widoczne są jedynie ciemne plamy ułożone jednak w bardzo konkretnym porządku, przypominającym linijki tekstu. Jedynie na odwrociu pracy został umieszczony odautorski opis o poetyckiej formie. Uwidoczniła się w nim erudycja Szewczyka, który w swoich pracach zawierał często literackie odniesienia, w tym przypadku jednak zapisane słowa mają charakter bardziej prywatny. Właśnie ten osobisty aspekt stał się główną motywacją do fascynacji pismem, jak odnotował sam artysta w 1985: „Karta papieru zapisana przeze mnie tuszem lub atramentem zaprowadziła mnie do Księgi, która stała się dla mnie Ziemią Obiecaną” (Andrzej Szewczyk, W poszukiwaniu straconej litery, [w:] Andrzej Szewczyk, katalog wystawy, Muzeum Sztuki, Łódź 1988, s. nlb.).
Malarz, rzeźbiarz, autor komentarzy do swoich prac. W latach 1974-1978 studiował na Wydziale Edukacji Wizualnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oddział w Cieszynie. Początkowo zajmował się malarstwem i rzeźbą. W końcu lat 60. stworzył pierwsze aranżacje przestrzenne i uczestniczył w akcjach artystycznych. W swoim malarstwie zaprzeczał tradycyjnej roli obrazu malarskiego i roli malarza jako twórcy. Interesowało go malarstwo bezosobowe, mechaniczne, ale jednocześnie radosne i witalne. Stosował nietypowe podobrazia i materiały malarskie (ściany, lustra, zeszyty szkolne, mapy). Naśladował ludowe sposoby dekorowania otoczenia. Od końca lat 70. pierwszoplanowe stały się w sztuce Szewczyka zagadnienia zapisu: pisma, księgi, kaligrafii. Od 1981 roku powstają kompozycje ze ścinek kredek, drewnianych klocków przyklejanych do desek i płócien, zalewanych woskiem, farbą i ołowiem. Najbardziej znane w twórczości Szewczyka są realizacje z cyklu Bibliotek (od 1986). Składają się na nie drewniane tablice-ksiegi, pokryte ołowianym pismem. Artysta był związany z warszawską Galerią Foksal i Starmach Gallery w Krakowie. Prace w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Galerii Zachęta w Warszawie, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu.
Description:
Volume "Danusia [kwiatnie]", 1996
ink/paper, 250 x 52.5 cm; dated and described on the reverse: '"Choreografie" napisalem z koncem lat 70-tych. | Dzisiaj przykrylem calunami czarne pocalunki | stop Danusi. | Folial: Danusia [kwiatnie] | 10/11-tego, marca 1996 | cicha, mrozna noc. | nawet gwiazdy sa nieme i czarne.', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tusz/papier
Sygnatura
datowany i opisany na odwrociu: '"Choreografię" napisałem z końcem lat 70-tych. | Dzisiaj przykryłem całunami czarne pocałunki | stóp Danusi. | Foliał: Danusia [kwiatnie] | 10/11-tego, marca 1996 | cicha, mroźna noc. | nawet gwiazdy są nieme i czarne.'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
„Nieczytelność. Konteksty pisma”, Art Stations, Poznań, 23.02-17.05.2016