Powrót do DESA.PL
312 of Liczba obiektów: 22
312
Marek Chlanda (1954) | "Kompozycja analogiczna nr 11", 1995
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
65,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Pasja. Markowski. Chlanda. Szewczyk
Artysta
Marek Chlanda (1954)
Wymiary
70 x 160 x 55 cm
Kategoria
Opis
brąz, drewno, wosk, 70 x 160 x 55 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Seria „Kompozycji analogicznych” wpisuje się w problematykę ogólnocywilizacyjną, charakterystyczną dla sztuki polskiej lat 90. W tym okresie Marek Chlanda skupiał się na rzeźbie i organizowaniu przestrzeni poprzez zestawienie znaczących elementów. Wtedy powstała seria „kompozycji analogicznych”, do której należy prezentowany obiekt zatytułowany „Kompozycja analogiczna nr 11”. Dziewięć obiektów z tego cyklu było prezentowanych w 1993 w Tel Aviv Museum of Art podczas pobytu artysty w Jerozolimie w I połowie lat 90. Rzeźba „Kompozycja analogiczna nr 11” była prezentowana m.in. na pierwszej wystawie sztuki z kolekcji Grażyny Kulczyk „GK Collection #1” w Art Stations w Poznaniu w 2013. W 2015 formy występujące w wyżej wspomnianym dziele zostały wykorzystane do stworzenia nowej instalacji artystycznej pt. „Przepraszam” autorstwa Marka Chlandy prezentowanej w Galerii Miejsce w Cieszynie.

„Niezwykle ciekawy z dzisiejszej perspektywy i sensualny charakter prac Chlandy związany z poszukiwaniem twórczych rozwiązań na styku różnych gatunków sztuki. Tym bardziej, że sztuki wizualne są dla niego dziedziną pokrewną muzyce, w której wirtuozerię osiąga się poprzez ciągłe powtarzanie, wewnętrzną dyscyplinę i bezustannie wykonywane ćwiczenia. Celem tych praktyk nie jest jednak wirtuozeria warsztatowa ani doskonałość stylowa, od której Chlanda zdecydowanie się odżegnuje. Celem jest wirtuozeria w obszarze wrażliwości na rytmy i tonacje rzeczywistości oraz wzajemne powiązania między abstrakcyjnymi pojęciami kulturowymi, powidokami pamięci oraz zmysłową fizycznością codzienności” (Magdalena Kownacka, Anna Saciuk-Gąsowska, tekst do katalogu wystawy „Marek Chlanda. Studium Posłuszeństwa”, Muzeum Sztuki ms1 Łódź, 28.06.2018 – 13.10.2019).

W „Kompozycjach analogicznych” Chlanda przypisał rzeźbom imiona dwóch lub trzech osób, skupiając się tym samym na relacjach międzyludzkich w tajemniczy i aluzyjny sposób. „Kompozycję analogiczną nr 11” tworzą dwie formy – otwarta i zamknięta, które spoczywają na podstawie złożonej z czterech desek. Artysta zachował w nich ekspresję wyrażającą się stanem pomiędzy otwarciem i zamknięciem, krzykiem i oddechem. Obie formy są równorzędne i w jednakowym stopniu są rzeźbami, między którymi następuje dialog. Rzeźba powstała z naturalnych surowców – drewna o nieobrobionej powierzchni, wosku i brązu. Specyficzną jej konstrukcję uwydatnia niskie położenie na ziemi. Prosta technika, zastosowane podstawowe, niewyszukane narzędzia pozwalają odnaleźć cechy wspólne tego etapu twórczości Marka Chlandy z działaniami Jerzego Beresia – dzieła obu artystów były zdeterminowane pochodzeniem i charakterem surowca rzeźby, wydobycie jego specyfiki, będące z nim w zgodzie. Konkretność i bezpretensjonalność tych tworów nie zakłóca ich tajemniczego, metaforycznego czy też magicznego znaczenia. Obiekty obu artystów nie są ani konkretnymi przedmiotami, ani konstrukcjami i mają do spełnienia nieoczywiste funkcje. „Rysunki, rzeźby, obiekty – prace Marka Chlandy wymykają się tym jednoznacznym kategoriom. (…) Praktyka artystyczna Chlandy jest ciągłym procesem badawczym, opartym na błądzeniu i pełnym utożsamieniu form życia i form sztuki. Obiektem badania staje się sam artysta ze swoją cielesnością oraz relacje powstające w obrębie przestrzeni pomiędzy obiektami” („Studium posłuszeństwa” Marka Chlandy w Muzeum Sztuki w Łodzi, źródło: https:// magazynszum.pl/studium-posluszenstwamarka- chlandy-w-muzeum-sztuki-wlodzi/).
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom uzyskał na Wydziale Grafiki w 1978 roku. W latach 1980–1982 był pedagogiem krakowskiej uczelni. W latach 1983–1984 realizował ze studentami Vestlendets Kunstakademie w Bergen w Norwegii eksperyment Podróżującej Akademii, prowadząc zajęcia w różnych miejscach świata. Od 1986 do 1988 roku pracował w filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. W 1997 roku został laureatem Nagrody Fundacji Nowosielskich, przyznanej wówczas po raz pierwszy. Najważniejsze pola jego działalności artystycznej to rysunek i rzeźba. Rozwinął innowacyjne połączenie tych dwóch dziedzin, sprawdzając ich wzajemne oddziaływanie. W zaaranżowane przez siebie przestrzeni wprowadza element ruchu, konfrontując z nim nieruchomą rzeźbę. Inspirację dla jego prac stanowi literatura, mitologia oraz mistyka.

Description:
"Analogical composition no. 11", 1995
bronze, wood, wax, 70 x 160 x 55 cm; , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
brąz, drewno, wosk
Proweniencja
Galeria Starmach, Kraków
Literatura
Paweł Leszkowicz, GK Collection #1, Poznań 2007, s. 177 (il.)
Wystawiany
„GK Collection #1”, Art Stations, Poznań, 18.03-17.06.2007