Powrót do DESA.PL
304 of Liczba obiektów: 22
304
Eugeniusz Markowski (1912 - 2007) | Z cyklu "Ćwiczenia", 1983/1990
Estymacja:
100,000 zł - 130,000 zł
Sprzedane
120,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Pasja. Markowski. Chlanda. Szewczyk
Wymiary
150 x 124 cm
Opis
olej/folia celuloidowa 150 x 124 cm, sygnowany, datowany i opisany z lewej strony: 'Warszawa [nieczytelne] 1983 | Replika 1990 | E. Markowski',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Prezentowana praca powstała w czasie, gdy twórczość Eugeniusza Markowskiego została ponownie odkryta w Polsce. Od 2. połowy lat 70. fala konceptualizmu zaczęła opadać, a ze zmęczenia autorefleksyjnymi poszukiwaniami artystycznymi wyrosła sztuka zanurzona w rzeczywistości polityczno-społecznej. Liczni malarze wyrażali zainteresowanie codzienną egzystencją człowieka, przyjmowali postawę krytyczną, robili to za pomocą deformacji postaci i krzykliwych zestawień kolorystycznych.

„Narodziny światowego ruchu ‘Neue Wilde’ oznaczały dla Markowskiego – od początku samotnika i outsidera w swoim sposobie widzenia i malowania świata – zupełnie nieoczekiwane znalezienie się w sytuacji malarza modnego i w dodatku otoczonego tłumem innych”. Bożena Kowalska, „Polska awangarda malarska 1945–1980. Szanse i mity”, Warszawa 1988, s. 243

Swojemu światu – zamieszkanemu przez nagie postacie, które w tumulcie walczą ze sobą, jeżdżą na koniach, tańczą, kopulują, wykonują cyrkowe akrobacje – malarz był wierny od lat. Na drogę ekspresjonizmu, zaangażowanego w namysł nad kondycją ludzką i piętnującego faszyzm, wkroczył w latach 40. we Włoszech, dokąd wyemigrował w czasie wojny. Ukazując przez dekady bestialską stronę człowieka, z erudycją nawiązywał do mitów, Biblii, nasycał obrazy dodatkowymi znaczeniami poprzez tekst (w tym przypadku pojawia się cytat z Horacego: „non licet omnibus adire Corinthum”/ „nie każdy może udać się do Koryntu”), wkomponowywał w przedstawienia niewielkie naturalistyczne obrazki niby fotografie – opracował indywidualny repertuar motywów. W latach 80. Markowski, pomimo swojej pozycji prekursora neoekspresjonistycznego malarstwa, z rezerwą podchodził do zaliczania go do nurtu nowej figuracji, deklarował stale:

„Nie malowałem brutalnych figur po to, żeby gonić za modą. Po prostu taka wydaje mi się prawdziwa natura ludzka. Wszyscy bywamy poddani namiętnościom i zapominamy wówczas o ogładzie”. Monika Małkowska, Zamieszany w sprawy świata, „Rzeczpospolita”, 22.10.2007, https://www.rp.pl/rzezba/art16497241-zamieszany-w-sprawy-swiata, dostęp: 30.08.2022
Malarz, grafik, scenograf. W 1938 uzyskał dyplom warszawskiej ASP w pracowni prof. T. Pruszkowskiego. Przez wiele lat pracował jako dziennikarz i dyplomata, m.in. w Kanadzie i we Włoszech. Właśnie w Italii miał możliwość zapoznania się zarówno z twórczością klasyków renesansu jak i włoskich futurystów. Tam też związał się z grupą Libera Associazione Arti Figurative, z którą wielokrotnie wystawiał swoje prace. Do kraju powrócił w 1955. Od 1969 był pedagogiem w macierzystej uczelni. Należał do nurtu nowej figuracji. Bohaterem jego obrazów jest człowiek poddany ciśnieniu negatywnych emocji, zdeformowany człowiek - potworek, na poły śmieszny, na poły tragiczny. Bogata faktura obrazów a także ich groteskowy wyraz zbliżają jego sztukę do poetyki art brut i twórczości J. Dubuffeta. Pomimo tego obecne jest u Markowskiego dążenie do podskórnej harmonii, widoczne są odwołania do antyku i renesansu. W 1963 artysta brał udział w Biennale w Sao Paulo. Jest laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. C. K. Norwida z 1984 oraz ustanowionej w Poznaniu Nagrody Kolekcjonerów im. dr L. Siudy z 1998.

Description:
From the series "Exercise", 1983/1990
oil/celluloid foil, 150 x 124 cm; signed, dated and described on the left: 'Warszawa [illegible] 1983 | Replika 1990 | E. Markowski', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/folia celuloidowa
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany z lewej strony: 'Warszawa [nieczytelne] 1983 | Replika 1990 | E. Markowski'
Proweniencja
0
Literatura
Mariusz Rosiak, Eugeniusz Markowski, Poznań 1999, s. 59 (il.)
Wystawiany
Eugeniusz Markowski - malarstwo, rysunek, Galerie Dorota Kabiesz, Berlin, 15.11-30.12.1991