Powrót do DESA.PL
157 of Liczba obiektów: 57
157
Edward Dwurnik (1943 - 2018) | "Madonna na skręconej kolumnie" z cyklu "Podróże autostopem", 1985
Estymacja:
90,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
75,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Awangarda
Artysta
Edward Dwurnik (1943 - 2018)
Wymiary
105 x 115 cm
Opis
olej/płótno, 105 x 115 cm, sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'Madonna na skręco- | nej kolumnie | E.DWURNIK 85', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'E. DWURNIK | 1985 | NR. IX. 323. 1089. | Madonna na | skręconej kolumnie'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Lata 80. to w twórczości Edwarda Dwurnika szczególny okres. Wówczas artysta, mimo pozornego braku bezpośredniego zaangażowania w sprawy społeczno-polityczne, przekazywał w swoich płótnach atmosferę niepokoju, która towarzyszyła całej dekadzie. Jego dzieła stają się ciemniejsze, bardziej ekspresyjne, dramatyczne. Dwurnik maluje szerokimi plamami, mniej bacząc na szczegóły. Używa daleko posuniętej deformacji, palety barwnej ograniczonej głównie do ciemnych tonów. W latach 80. powstają cykle dedykowane ofiarom działań systemu komunistycznego: seria „Droga na Wschód” poświęcona tematyce przesiedleń oraz „Od grudnia do czerwca” powstała jako hołd dla kilkudziesięciu osób, które zginęły podczas stanu wojennego. Lata 1975-91 to również okres powstawania „Robotników” – obrazów skupionych wokół tematu pracowników strajkujących wówczas zakładów. W filmie „Artysta obłędny” Edward Dwurnik mówił o tym czasie: „W 1980 i 1981 robiłem bardzo dużo kolaży i rysunków, słuchając telewizji i Radia Wolnej Europy, gdzie były relacje ze strajków w Gdańsku i postanowiłem zająć jakieś stanowisko wobec tych wydarzeń. Wtedy zacząłem malować taki dosyć szeroki i brzydki cykl ‘Robotników’. Bo to są okropne obrazy, które, jak powiedział kiedyś Czapski, są malowane smołą i atramentem”.

Inny sposób obrazowania świata można zauważyć również w dziełach z serii kontynuowanych przez długie lata, między innymi „Podróżach autostopem”. Prezentowana w katalogu „Madonna na skręconej kolumnie” jest dobrym przykładem potwierdzającym tę tezę. Centralną część kompozycji obrazu wypełnia przedstawienie tytułowego pomnika umieszczonego pomiędzy dwiema ulicami. W przeciwieństwie do innych dzieł z tej serii, pustej przestrzeni nie wypełnia tu wesoły tłum, droga jest pusta i pokryta śniegiem. Znajdziemy na niej natomiast zasieki ustawione wzdłuż jednej z części jezdni. Płótno malowane jest zamaszyście, z użyciem szerokiego pędzla oraz wąskiej gamy barw, przywodzącej na myśl mroźną i smutną zimę.

Studiował na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom zdobył w pracowni prof. Eugeniusza Eibischa w 1970 roku. W 1966 roku stworzył najliczniejszy cykl jakim był "Podróże Autostopem". W latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne i dramatyczne. W latach 90. tworzył kontynuację "Podróży Autostopem" czyli "Błękitne miasta", "Diagonalne", "Błękitne" i "Wyliczanka". Obecnie zajmuje się też sztuką abstrakcyjną. W 1981 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, w 1983 Nagrodę Kulturalną Solidarności oraz nagrodę Coutts and Co International Private Banking w Zurychu. Brał udział w Documenta 7 w Kassel w 1982, Nouvelle Biennale de Paris w 1985 i w XIX Biennale Sztuki w Sao Paulo w 1987.

Description:
"Madonna on the helical column" from the series "Hitchhiking journeys", 1985
oil/canvas, 105 x 115 cm; signed, dated and described lower right: 'Madonna na skreco- | nej kolumnie | E.DWURNIK 85', signed, dated and described on the reverse: 'E. DWURNIK | 1985 | NR. IX. 323. 1089. | Madonna na | skreconej kolumnie',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany p.d.: 'Madonna na skręco- | nej kolumnie | E.DWURNIK 85'
Proweniencja
Polswiss Art, 2008; kolekcja prywatna, Polska; Desa Unicum, 2014; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Dwurnik. Spis prac malarskich, [red.] Pola Dwurnik, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2001, wydane jako dodatek do katalogu wystawy „Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy", (08.09-07.10.2001), Cykl IX „Podróże autostopem” (od 1967), poz. 322, nr 1089, s. nlb.
Wystawiany
0