Powrót do DESA.PL
141 of Liczba obiektów: 57
141
Koji Kamoji (1935) | "Ślady", 1996
Estymacja:
55,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
45,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Awangarda
Artysta
Koji Kamoji (1935)
Wymiary
75 x 104 cm
Opis
akryl, ołówek/deska, kamień, 75 x 104 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '[wskazówka montażowa] Koji Kamoji | 1996 | Ślady',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Natura stanowi centralny punkt i ogromną inspirację dla Kojiego Kamojiego, japońskiego artysty, który od lat 60. mieszka i pracuje w Polsce. Przez większość lat swojej działalności po 1960 Kamoji szuka pewnego rodzaju balansu w kompozycjach, stara się uchwycić napięcie i energię zawartą w obrazach-instalacjach. Jego sztukę najlepiej podsumowują słowa artysty z 1967:

„Moja praca podobna jest w formie do pracy urbanistycznej. Ważne też są dla mnie rozstaw, ciężar, faktura i tło powierzchni – tylko cel jest dla mnie odwrotny niż w urbanistyce. Nie chodzi mi o budowanie czegoś nowego, lecz odnalezienie i utrwalenie rzeczy, o których zapominamy, i świata, od którego się oddalamy. Chciałbym znaleźć taką formę, aby uzyskać ich obecność”. Koji Kamoji, katalog wystawy, Galeria Foksal, Warszawa 1967, s. nlb.

Poszukiwanie balansu, harmonii kształtów, kolorów i równowagi w przedstawieniu tak zdynamizowanym widać także w prezentowanej tu, dość późnej pracy artysty. Kamoji od dużej liczby składowych dzieła dochodzi do syntezy i silnej geometryzacji. Widać tutaj zdyscyplinowanie formy i doprowadzenie jej do najpotrzebniejszych elementów. Swoje przemyślenia na temat świata notuje za pomocą kilku obiektów ustawionych na prostym tle. Artysta używa elementów przestrzennych, tworząc we własnej technice, wyrywając się z ciasnych ram płaskiego obrazu, aby nadać swoim kompozycjom większą dynamikę, pozwolić im zagrać nie tylko wewnątrz i między sobą, ale także z zewnętrzem. Tutaj warto zaznaczyć, że twórca przykłada wielką wagę do przestrzeni, w jakiej wystawiane są jego prace, dbając o ich dialog z otoczeniem.

Kamoji wykorzystuje zestawienie płaszczyzny namalowanej z elementami naturalnymi – kamieniami, którym nadaje wartość symboliczną, nie tylko w tym dziele, ale także w wielu innych swoich realizacjach. Dla artysty stanowią one nie tylko fragment rzeczywistości, przyrody, ale także świadectwa czasu i nośniki pamięci. Stają się tytułowymi „śladami”.
W latach 1953-58 studiował w Akademii Sztuk Pięknych Musashino w Tokio (dyplom w 1958 roku) w pracowni profesorów Saburo Aso i Choonan Yamaguchi. W 1959 roku przyjechał do Polski i podjął studia w Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom w 1966 roku) w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego. Laureat Nagrody Krytyki im. C. K. Norwida (1975). Od 1967 roku współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Description:
"Traces", 1996
acrylic, pencil/panel, stone, 75 x 104 cm; signed, dated and described on the reverse: '[installation instructions] Koji Kamoji | 1996 | Slady', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl, ołówek/deska, kamień
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '[wskazówka montażowa] Koji Kamoji | 1996 | Ślady'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0