69
Marian Stroński | Portret damy z bukietem peonii, lata 20.-30. XX w.
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Marian Stroński (1892 - 1977)
Wymiary
116 x 89 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno (dublowane), 116 x 89 cm, sygnowany p.d.: 'M Stroński',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Mariana Strońskiego wciąż stanowi dla szerszej publiczności pewnego rodzaju „terra incognita” na plastycznej mapie polskiego malarstwa. W najpełniejszy sposób przypomina sylwetkę tego wybitnego malarza stała ekspozycja Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, z którą twórca był związany przez wiele lat. Całe spectrum jego sztuki, z którą mogą zapoznać się zwiedzający, pokazuje Strońskiego jako artystę niebanalnego, który podejmował w swoim oeuvre motywy pejzażowe, martwe natury, a także, co najważniejsze, portrety. To właśnie silnie zindywidualizowane wizerunki ludzi o rysach autonomicznych i pełnych wrażliwości konstytuują Strońskiego jako świetnego psychologa i jeszcze lepszego plastyka. Malarz studiował zarówno w Krakowie, jak i w Wiedniu. W międzyczasie pojawił się także w Paryżu, a później prowadził własną pracownię w Warszawie. Nie związał się właściwie ściśle z żadnym środowiskiem, co pozwoliło mu w pewien sposób wykształcić swój styl, w którym widać nie tyle wpływy innych, co jego własne spostrzeżenia i odczucia. Znaczna część artystycznej spuścizny Strońskiego spłonęła w czasie II wojny światowej, toteż prace powstałe w okresie międzywojennym stanowią cenne świadectwo jego działalności.
Nastrojowy portret wytwornej damy z bukietem peonii pochodzi niewątpliwie z tego właśnie okresu. Modelka została ukazana na tle jednolitej ściany, w pozycji siedzącej. Żółta suknia z dużym dekoltem silnie kontrastuje z kobaltowym błękitem zwiewnego szala przewieszonego przez poręcz krzesła. Cała uwaga została skoncentrowana właściwie w dwóch miejscach. Twarz modelki została ocieniona nieznacznie przez transparentne rondo jasnego kapelusza. Klasyczne i regularne rysy portretowanej zestawiono z drugą dominantą kompozycyjną, którą stanowi bukiet czerwonych peonii. Czy kwiaty te pojawiają się na omawianym obrazie przypadkiem, czy stanowią też dobrze przemyślany koncept? Trudno powiedzieć, czy malarz umieścił je w rękach portretowanej, aby celowo odwołać się do ich symboliki – bogactwa, radości i zdrowia. Być może po prostu modelkę poproszono o przyjście do jego pracowni z bukietem ulubionych kwiatów i wybrała właśnie te piękne, bujne peonie. Idąc tym tropem, możemy zatem określić jeszcze jedną istotną kwestię, a mianowicie czas powstania portretu. Stroński namalował go wiosną, w maju, kiedy ogrody są pełne kwitnących roślin, a wokół unosi się ich upojny, słodki zapach.
Marian Stroński studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie do 1913, w pracowni prof. Teodora Axentowicza. Studia kontynuował następnie w akademii w Wiedniu w pracowni prof. Kazimierza Pochwalskiego. W okresie międzywojennym miał wystawy indywidualne w Przemyślu, Warszawie, we Lwowie, w Łodzi i w Katowicach. W 1928 wyjechał do Paryża, gdzie rozpoczał naukę w dziedzinie malarstwa ściennego i konserwacji pod kierunkiem Pariana. Po 1936 przeniósł się na stałe do Warszawy. Na początku II wojny światowej jego warszawska pracownia ulega zniszczeniu. Po zakończeniu wojny osiada na stałe w Przemyślu. Malował portret, sceny rodzajowe i pejzaże, często o motywach kresowych.
Description:
Portrait of a lady with bouquet of peonies, lata 20.-30. XX w.
oil/lined canvas, 116 x 89 cm; signed lower right: 'M Stronski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Mariana Strońskiego wciąż stanowi dla szerszej publiczności pewnego rodzaju „terra incognita” na plastycznej mapie polskiego malarstwa. W najpełniejszy sposób przypomina sylwetkę tego wybitnego malarza stała ekspozycja Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, z którą twórca był związany przez wiele lat. Całe spectrum jego sztuki, z którą mogą zapoznać się zwiedzający, pokazuje Strońskiego jako artystę niebanalnego, który podejmował w swoim oeuvre motywy pejzażowe, martwe natury, a także, co najważniejsze, portrety. To właśnie silnie zindywidualizowane wizerunki ludzi o rysach autonomicznych i pełnych wrażliwości konstytuują Strońskiego jako świetnego psychologa i jeszcze lepszego plastyka. Malarz studiował zarówno w Krakowie, jak i w Wiedniu. W międzyczasie pojawił się także w Paryżu, a później prowadził własną pracownię w Warszawie. Nie związał się właściwie ściśle z żadnym środowiskiem, co pozwoliło mu w pewien sposób wykształcić swój styl, w którym widać nie tyle wpływy innych, co jego własne spostrzeżenia i odczucia. Znaczna część artystycznej spuścizny Strońskiego spłonęła w czasie II wojny światowej, toteż prace powstałe w okresie międzywojennym stanowią cenne świadectwo jego działalności.
Nastrojowy portret wytwornej damy z bukietem peonii pochodzi niewątpliwie z tego właśnie okresu. Modelka została ukazana na tle jednolitej ściany, w pozycji siedzącej. Żółta suknia z dużym dekoltem silnie kontrastuje z kobaltowym błękitem zwiewnego szala przewieszonego przez poręcz krzesła. Cała uwaga została skoncentrowana właściwie w dwóch miejscach. Twarz modelki została ocieniona nieznacznie przez transparentne rondo jasnego kapelusza. Klasyczne i regularne rysy portretowanej zestawiono z drugą dominantą kompozycyjną, którą stanowi bukiet czerwonych peonii. Czy kwiaty te pojawiają się na omawianym obrazie przypadkiem, czy stanowią też dobrze przemyślany koncept? Trudno powiedzieć, czy malarz umieścił je w rękach portretowanej, aby celowo odwołać się do ich symboliki – bogactwa, radości i zdrowia. Być może po prostu modelkę poproszono o przyjście do jego pracowni z bukietem ulubionych kwiatów i wybrała właśnie te piękne, bujne peonie. Idąc tym tropem, możemy zatem określić jeszcze jedną istotną kwestię, a mianowicie czas powstania portretu. Stroński namalował go wiosną, w maju, kiedy ogrody są pełne kwitnących roślin, a wokół unosi się ich upojny, słodki zapach.
Marian Stroński studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie do 1913, w pracowni prof. Teodora Axentowicza. Studia kontynuował następnie w akademii w Wiedniu w pracowni prof. Kazimierza Pochwalskiego. W okresie międzywojennym miał wystawy indywidualne w Przemyślu, Warszawie, we Lwowie, w Łodzi i w Katowicach. W 1928 wyjechał do Paryża, gdzie rozpoczał naukę w dziedzinie malarstwa ściennego i konserwacji pod kierunkiem Pariana. Po 1936 przeniósł się na stałe do Warszawy. Na początku II wojny światowej jego warszawska pracownia ulega zniszczeniu. Po zakończeniu wojny osiada na stałe w Przemyślu. Malował portret, sceny rodzajowe i pejzaże, często o motywach kresowych.
Description:
Portrait of a lady with bouquet of peonies, lata 20.-30. XX w.
oil/lined canvas, 116 x 89 cm; signed lower right: 'M Stronski',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno (dublowane)
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'M Stroński'