Powrót do DESA.PL
56 of Liczba obiektów: 78
56
Fryderyk Pautsch | Mroźny dzień. Sople, około 1910
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
30 x 48 cm
Opis
olej/płótno naklejone na tekturę, 30 x 48 cm, opisany na odwrociu: 'Fryderyk Pautsch'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Fryderyk Pautsch był niezwykłą indywidualnością malarską. Zaliczany do ostatniego pokolenia polskich modernistów, zasłynął głównie tematyką huculską. Jego malarstwo odznaczało się naturalistyczno-ekspresyjnym charakterem. Rysem charakterystycznym w jego wczesnej twórczości była skłonność do deformacji i przerysowania, które potęgować miały ekspresyjny wyraz kompozycji. Malował często z rozmachem, szerokim duktem pędzla, tworząc gmatwaninę linii oraz silnie skontrastowanych plam barwnych. Kształty budował miękko, grubo nakładaną pastą malarską o bogatych efektach fakturowych, kreując spłaszczoną przestrzeń obrazową.

Prezentowana w katalogu praca, chociaż nie datowana, pochodzi z wczesnego okresu twórczości artysty. Kontrast intensywnych błękitów z brązami oddają nastrój mroźnego, zimowego poranka. Pejzażowe malarstwo Puatscha, podobnie jak pejzaże Konrada Krzyżanowskiego czy Ferdynanda Ryszczyca, zaliczyć można do ekspresyjnego wariantu malarstwa symbolistycznego, w którym rzeczywistość i pejzaż postrzegany przez pryzmat stanów uczuciowych artysty, zyskiwały stężony wyraz artystyczny. Ciekawym elementem pracy są przeskalowane sople w prawej części kompozycji, które przesłaniają pejzaż w tle. Takie rozwiązanie kompozycyjne, z charakterystycznym motywem „zakratowania” przejął artysta, podobnie jak wielu europejskich modernistów, z japońskich drzeworytów. Zabieg, który z jednej strony wprowadza niepokojącą ekspresję, prowadzi do spłaszczenia przestrzeni obrazowej. Spłaszczona przestrzeń, synteza kształtów, dynamika kompozycji oparta na asymetrii – te wszystkie elementy wpisują dzieło w krąg najlepszych przykładów młodopolskiego malarstwa pejzażowego. Zadaniem pejzażysty w tym okresie stało się odkrywanie zmiennych stanów duszy, czasami patetycznych, czasami melancholijnych, innym razem groźnych i bolesnych. Sprowadzone czasami do lapidarnego znaku pejzaże Pautscha, niekiedy zbliżały się niemal do abstrakcji.
Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Unierzyskiego i Leona Wyczółkowskiego, a następnie kształcił się w paryskiej Académie Julian w klasie Jean-Paula Laurensa. Począwszy od 1903 roku często wyjeżdżał na Huculszczyznę, która stała się istotnym źródłem inspiracji w jego twórczości. W latach 1912-19 był profesorem malarstwa w Królewskiej Akademii Sztuki i Rzemiosła Artystycznego we Wrocławiu. Od 1919 kierował Szkołą Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Poznaniu. Następnie został mianowany profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" i innych stowarzyszeń twórczych. Malował rodzajowe sceny z życia Hucułów, kompozycje religijne, portrety, martwe natury i pejzaże.

Description:
Frosty day. Icicles, circa 1910
oil/canvas mounted on paperboard, 30 x 48 cm; described on the reverse: 'Fryderyk Pautsch',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno naklejone na tekturę
Proweniencja
kolekcja historyka sztuki i konserwatora zabytków Witolda Dalbora (1905-1954), Zakopane; kolekcja spadkobierców Witolda Dalbora