54
Czesław Wasilewski | Kulig we wsi
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Czesław Wasilewski (1875 - 1947)
Wymiary
70 x 114 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 70 x 114 cm, sygnowany p.d.: 'Cz. Wasilewski', na krośnie malarskim nalepka aukcyjna
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Czesław Wasilewski to artysta zaliczany do grona najpopularniejszych malarzy warszawskich okresu międzywojnia. Choć w jego biografii pełno jest luk i niedopowiedzeń, to pozostawiona przez twórcę spuścizna w pełni pozwala na zweryfikowanie jego artystycznego warsztatu. Tematyka, którą szczególnie chętnie podejmował Wasilewski, w śmiały i jednoznaczny sposób nawiązywała do zdobyczy polskich monachijczyków. Czy Wasilewski osobiście odwiedził bawarską stolicę i zetknął się z dorobkiem tzw. szkoły monachijskiej? W świetle informacji, którymi na ten moment dysponujemy, trudno to jednoznacznie stwierdzić. Ewidentnie porzucił weryzm i drobiazgowość, która zawsze towarzyszyła reprezentantom tamtego kręgu. Artysta stał się kontynuatorem ich spuścizny, ale podchodził do tkanki malarskiej już w inny, zupełnie autonomiczny sposób. Jego płótna nadal wypełniały brawurowe sanny, dynamiczne zaprzęgi, dramatyczne napady wilków czy sceny o charakterze łowieckim. Plama barwna stała się jednak już bardziej zamaszysta, powierzchnie nieco wrażeniowe, a kontury lekko rozedrgane. Wasilewski wykorzystał repertuar stricte tradycyjnych form, aby wykreować malarstwo zakorzenione w przeszłości, ale też już nieco nowe, odchodzące od monachijskiej doskonałości. To, co natomiast pozostało niezmienne, to wciąż obecny w pracach artysty stimmung. Bez względu na rodzaj tematu, w każdej scenie Wasilewski daje się poznać jako mistrz nastroju. Podobnie dzieje się w silnie zdynamizowanej scenie kuligu. Przez wieś otuloną zaspami suną po śniegu trzy końskie zaprzęgi. Układ słońca, którego ostatnie promienie delikatnie oświetlają drewniane zabudowania, sugeruje późne popołudnie i przypomina o krótkich, zimowych dniach. Uderza tutaj ekspresja, z jaką Wasilewski ukazał silne skróty perspektywiczne i galopujące sylwetki koni. Zauważalne jest w obrazie ponadto zainteresowanie folklorem, które objawia się poprzez odtworzenie przez artystę wielobarwnych strojów, które stanowią niewątpliwy akcent kolorystyczny pośród stosunkowo monochromatycznego, zimowego pejzażu.
Utożsamiany czasem z Ignacym Zygmuntowiczem. Działał w Warszawie. Najczęściej malował efektowne zaprzęgi, sanny, sceny batalistyczne, zimowe pejzaże, sceny z polowań. Wykorzystywał z talentem malarskie osiągnięcia polskich malarzy uczących się w monachijskiej akademii oraz zręcznie nawiązywał do stylu malarskiego Wojciecha Kossaka. Równocześnie w wielu swoich kompozycjach prezentował trochę odmienne, niemal werystyczne podejście do natury, tworząc sugestywne iluzje rzeczywistości. Brał udział w wystawach w Lublinie w 1922 roku, w Warszawie, w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w latach 20., a także w wielu wystawach ukazujących dorobek polskich malarzy w różnych miastach ( w Katowicach, Częstochowie, Gdyni, Kaliszu). Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, w muzeach w Łańcucie, Lesznie i Łodzi.
Description:
Sleigh ride in the village
oil/canvas, 70 x 114 cm; signed lower right: 'Cz. Wasilewski', on the stretcher an auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Czesław Wasilewski to artysta zaliczany do grona najpopularniejszych malarzy warszawskich okresu międzywojnia. Choć w jego biografii pełno jest luk i niedopowiedzeń, to pozostawiona przez twórcę spuścizna w pełni pozwala na zweryfikowanie jego artystycznego warsztatu. Tematyka, którą szczególnie chętnie podejmował Wasilewski, w śmiały i jednoznaczny sposób nawiązywała do zdobyczy polskich monachijczyków. Czy Wasilewski osobiście odwiedził bawarską stolicę i zetknął się z dorobkiem tzw. szkoły monachijskiej? W świetle informacji, którymi na ten moment dysponujemy, trudno to jednoznacznie stwierdzić. Ewidentnie porzucił weryzm i drobiazgowość, która zawsze towarzyszyła reprezentantom tamtego kręgu. Artysta stał się kontynuatorem ich spuścizny, ale podchodził do tkanki malarskiej już w inny, zupełnie autonomiczny sposób. Jego płótna nadal wypełniały brawurowe sanny, dynamiczne zaprzęgi, dramatyczne napady wilków czy sceny o charakterze łowieckim. Plama barwna stała się jednak już bardziej zamaszysta, powierzchnie nieco wrażeniowe, a kontury lekko rozedrgane. Wasilewski wykorzystał repertuar stricte tradycyjnych form, aby wykreować malarstwo zakorzenione w przeszłości, ale też już nieco nowe, odchodzące od monachijskiej doskonałości. To, co natomiast pozostało niezmienne, to wciąż obecny w pracach artysty stimmung. Bez względu na rodzaj tematu, w każdej scenie Wasilewski daje się poznać jako mistrz nastroju. Podobnie dzieje się w silnie zdynamizowanej scenie kuligu. Przez wieś otuloną zaspami suną po śniegu trzy końskie zaprzęgi. Układ słońca, którego ostatnie promienie delikatnie oświetlają drewniane zabudowania, sugeruje późne popołudnie i przypomina o krótkich, zimowych dniach. Uderza tutaj ekspresja, z jaką Wasilewski ukazał silne skróty perspektywiczne i galopujące sylwetki koni. Zauważalne jest w obrazie ponadto zainteresowanie folklorem, które objawia się poprzez odtworzenie przez artystę wielobarwnych strojów, które stanowią niewątpliwy akcent kolorystyczny pośród stosunkowo monochromatycznego, zimowego pejzażu.
Utożsamiany czasem z Ignacym Zygmuntowiczem. Działał w Warszawie. Najczęściej malował efektowne zaprzęgi, sanny, sceny batalistyczne, zimowe pejzaże, sceny z polowań. Wykorzystywał z talentem malarskie osiągnięcia polskich malarzy uczących się w monachijskiej akademii oraz zręcznie nawiązywał do stylu malarskiego Wojciecha Kossaka. Równocześnie w wielu swoich kompozycjach prezentował trochę odmienne, niemal werystyczne podejście do natury, tworząc sugestywne iluzje rzeczywistości. Brał udział w wystawach w Lublinie w 1922 roku, w Warszawie, w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w latach 20., a także w wielu wystawach ukazujących dorobek polskich malarzy w różnych miastach ( w Katowicach, Częstochowie, Gdyni, Kaliszu). Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, w muzeach w Łańcucie, Lesznie i Łodzi.
Description:
Sleigh ride in the village
oil/canvas, 70 x 114 cm; signed lower right: 'Cz. Wasilewski', on the stretcher an auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Cz. Wasilewski'
Proweniencja
DESA Unicum, luty 2017; kolekcja prywatna, Warszawa