Powrót do DESA.PL
44 of Liczba obiektów: 78
44
Ludwik Lille | Narodziny
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
8,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Ludwik Lille (1897 - 1957)
Wymiary
57 x 70 cm
Opis
olej/płótno, 57 x 70 cm, opisany na odwrociu: 'J.H.(..) | 194(..)', na ramie nalepka pracowni ramiarskiej

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Ludwik Lille wypracował swoiste spojrzenie na człowieka. Jego postacie to jednocześnie ludzie i ich cienie, nie posiadają twarzy lub mają tylko lekko zarysowaną fizjonomię. Nie jest to jednak prosty zabieg, mający na celu służyć rozpoznawalności obrazów. "Narodziny" to rodzajowa scena przedstawiająca kilka kobiecych postaci. Zaznajomieni z ikonografią sztuki europejskiej łatwo rozpoznają, że chodzi o narodziny (tak wyglądały obrazy religijne, nadające narodzinom Chrystusa charakter rodzajowy). Sposób opracowania twarzy, niepozwalający na odczytanie rysów, nadaje płótnu charakterystyczną atmosferę świata jakby niepoddanego działaniu czasu.

W młodzieńczych latach na twórczość Ludwika Lille znaczny wpływ miały idee ekspresjonizmu i jego polskiej odmiany, jaką stanowił formizm. Artysta znalazł się na początku lat 20. w kręgu oddziaływań awangardowego czasopisma "Zdrój" wydawanego w Poznaniu oraz tworzonego w Krakowie pisma "Formiści". Zdobyte doświadczenia rozwijał w szkole o międzynarodowym charakterze, jaką był wówczas weimarski Bauhaus. Zapewne tam twórca nabył przekonanie, że "Kształt i barwa, ich wzajemny stosunek względem otoczenia, mówią o wszystkim…" (Piotr Łukaszewicz, Zrzeszenie Artystów Plastyków Artes 1929-1935, Wrocław 1975, s. 20). Malarz po stosunkowo długim pobycie we Lwowie osiadł na stałe w Paryżu, do którego przeprowadził się w 1937. W czasie okupacji działał w strukturach polskiego ruchu oporu we Francji. Po wojnie pełnił funkcję prezesa Związku Artystów Polskich we Francji oraz był członkiem Société des Peintres-Graveurs.
W okresie międzywojennym reprezentant nurtu surrealistycznego, a w powojennych sztuki metaforycznej. Studiował medycynę we Lwowie. W latach 1918-19 nawiązał kontakty z grupą ekspresjonistów skupionych wokół czasopisma "Zdrój" z Poznania oraz podjął współpracę z czasopismem "Formiści" z Krakowa. W 1920 wraz z formistami eksponował swe prace we Lwowie, Krakowie i Warszawie. W 1921 wyjechał do Berlina. Podjął naukę w weimarskim Bauhausie po czym powrócił do Lwowa. Zajmował się ilustratorstwem, scenografią, wykonywał projekty dekoracji dla eksperymentalnych teatrów lwowskich. Od 1930 należał do zrzeszenia "Artes" a także do Związku Zawodowego Artystów Plastyków. Lille zajmował się popularyzacją i krytyką sztuki między innymi prowadząc audycje radiowe o tej tematyce. Opracowywał scenografię dla lwowskiego baletu Beli Katz, Trupy Wileńskiej i Lwowskiej Opery. W roku 1934 zorganizował muzeum Żydowskiej Gminy Wyznaniowej we Lwowie i został jego kierownikiem. W 1937 wyjechał na stałe do Paryża. W czasie okupacji działał w strukturach polskiego ruchu oporu we Francji. Po wojnie pełnił funkcję prezesa Związku Artystów Polskich we Francji oraz był członkiem Société des Peintres-Graveurs.

Description:
Nativity
oil/canvas, 57 x 70 cm; described on the reverse: 'J.H.(..) | 194(..)', on the frame a label of the framing studio,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Proweniencja
DESA Unicum, październik 2017; kolekcja prywatna, Polska; Sopocki Dom Aukcyjny, listopad 2018; kolekcja instytucjonalna, Warszawa