36
Henryk Epstein | Martwa natura z muszlami, 1930
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
80,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Henryk Epstein (1891 - 1944)
Wymiary
60 x 81 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 60 x 81 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'H. Epstein | 1930', opisany na krośnie malarskim numerem: 'N. 75'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Henryk Epstein początkowo pobierał nauki malarskie w Monachium, po czym zdecydował się w 1911 wyjechać na stałe do Paryża. We Francji uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Nawiązał wiele kontaktów artystycznych z ówczesnymi geniuszami malarstwa – Chaimem Soutinem oraz Amedeo Modiglianim, które bez wątpienia wpłynęły na rozwój jego warsztatu plastycznego. Początkowo był zainteresowany przede wszystkim postimpresjonizmem, syntetyzmem Paula Gauguina i École de Pont-Aven. Następnie stał mu się bliski krąg malarski fowistów oraz André Deraina, Maurice’a Vlamincka, Pabla Picassa. Lata 1915-20 to dla niego inspiracje dziełami Cezanne’a oraz kubizmem, połączone z wpływami fowizmu i ekspresjonizmu.
„Martwa natura z muszlami” z 1930 roku przypada na okres, w którym Henryk Epstein przebywał w Bretanii, w Quiberon oraz Concarneau. W tym czasie malował zarówno obrazy z widokami portów oraz rybaków, jak i charakterystyczne dla regionu martwe natury. Przedstawiał ryby z tamtych terenów, ptaki, owoce morza, ale także dekoracyjne muszle. Praca ukazana w katalogu reprezentuje nurt ekspresjonistyczny, jeden z najbardziej reprezentatywnych w jego twórczości. W tym czasie artysta dynamizował formy oraz wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe. Wyróżniającym je elementem był wyrazisty kontur.
„Talent Epsteina ujawnia swą prawdziwą skalę dopiero w najnowszych płótnach: martwych naturach, o kolorze konkretnym, cielesnym, aktywnym i zyskującym czystszy sens. Nie jest to kolor Courbeta. Choć kolor ten służy mu jedynie do wrażenia ‘ciężaru’ odwzorowywanego przedmiotu, jego gęstości, materii, podkreśla także jego plastyczność. Wyzyskuje cały potencjał plastyczny obiektu, który odtwarza nie tyle pod postacią widma, odbicia czy ‘odpowiednika’, pozbawionego namacalnej realności, ile pod postacią ciała, zdrowego, ożywionego płynącą w nim młodą krwią, przesyconego świeżością. Patrzymy odtąd na płótna Henryka Epsteina nie jak na cienie, fikcje barwne, ale jak na żywe istoty, wyposażone w mięśnie, tętnice i naczynia krwionośne, jak na istoty, których serca biją równym rytmem”.
Waldemar George, Epstein, Paris, s. 7-13, cyt. za: Henryk Epstein. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2015, s. 207
Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.
Description:
Still life with shells, 1930
oil/canvas, 60 x 81 cm; signed and dated lower left: 'H. Epstein | 1930', described on the stretcher by a number: 'N. 75',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Henryk Epstein początkowo pobierał nauki malarskie w Monachium, po czym zdecydował się w 1911 wyjechać na stałe do Paryża. We Francji uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Nawiązał wiele kontaktów artystycznych z ówczesnymi geniuszami malarstwa – Chaimem Soutinem oraz Amedeo Modiglianim, które bez wątpienia wpłynęły na rozwój jego warsztatu plastycznego. Początkowo był zainteresowany przede wszystkim postimpresjonizmem, syntetyzmem Paula Gauguina i École de Pont-Aven. Następnie stał mu się bliski krąg malarski fowistów oraz André Deraina, Maurice’a Vlamincka, Pabla Picassa. Lata 1915-20 to dla niego inspiracje dziełami Cezanne’a oraz kubizmem, połączone z wpływami fowizmu i ekspresjonizmu.
„Martwa natura z muszlami” z 1930 roku przypada na okres, w którym Henryk Epstein przebywał w Bretanii, w Quiberon oraz Concarneau. W tym czasie malował zarówno obrazy z widokami portów oraz rybaków, jak i charakterystyczne dla regionu martwe natury. Przedstawiał ryby z tamtych terenów, ptaki, owoce morza, ale także dekoracyjne muszle. Praca ukazana w katalogu reprezentuje nurt ekspresjonistyczny, jeden z najbardziej reprezentatywnych w jego twórczości. W tym czasie artysta dynamizował formy oraz wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe. Wyróżniającym je elementem był wyrazisty kontur.
„Talent Epsteina ujawnia swą prawdziwą skalę dopiero w najnowszych płótnach: martwych naturach, o kolorze konkretnym, cielesnym, aktywnym i zyskującym czystszy sens. Nie jest to kolor Courbeta. Choć kolor ten służy mu jedynie do wrażenia ‘ciężaru’ odwzorowywanego przedmiotu, jego gęstości, materii, podkreśla także jego plastyczność. Wyzyskuje cały potencjał plastyczny obiektu, który odtwarza nie tyle pod postacią widma, odbicia czy ‘odpowiednika’, pozbawionego namacalnej realności, ile pod postacią ciała, zdrowego, ożywionego płynącą w nim młodą krwią, przesyconego świeżością. Patrzymy odtąd na płótna Henryka Epsteina nie jak na cienie, fikcje barwne, ale jak na żywe istoty, wyposażone w mięśnie, tętnice i naczynia krwionośne, jak na istoty, których serca biją równym rytmem”.
Waldemar George, Epstein, Paris, s. 7-13, cyt. za: Henryk Epstein. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2015, s. 207
Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.
Description:
Still life with shells, 1930
oil/canvas, 60 x 81 cm; signed and dated lower left: 'H. Epstein | 1930', described on the stretcher by a number: 'N. 75',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'H. Epstein | 1930'