Powrót do DESA.PL
26 of Liczba obiektów: 78
26
Rafał Malczewski | Brazylijska plantacja, 1942
Estymacja:
220,000 zł - 280,000 zł
Sprzedane
200,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
51 x 68,8 cm
Opis
olej/płótno, 51 x 68,8 cm, sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'Rafał Malczewski | Brazil 1942', opisany kredką na odwrociu: '3 A'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Malarstwo Rafała Malczewskiego charakteryzuje specyficzna dwubiegunowość. Z jednej strony jego prace odznaczają się wysokimi walorami realistycznymi, z drugiej noszą znamię nadrealizmu i fantastyczności, wpisując się tym samym w swoisty magiczno-realistyczny nurt w malarstwie dwudziestolecia międzywojennego, do którego przyporządkować można twórców wileńskich zgromadzonych wokół Ludomira Sleńdzińskiego czy warszawskich Pruszkowiaków. Artysta posługiwał się akwarelą podobnie jak jego ojciec, Jacek Malczewski, obu służyła do surowej notacji doświadczanej naocznie rzeczywistości – w przypadku Rafała – przede wszystkim bliskiego artyście górskiego pejzażu. Począwszy od lat 30. XX wieku, Malczewski prowadził rodzaj „firmy akwarelowej” (tak jak Witkacy oficjalnie prowadził Firmę Portretową) – rysunki wykonywane farbą wodną tworzył na sprzedaż, aby ratować swój skromy budżet. Prace olejne, tworzone regularnie od połowy lat 20. XX w., były pracami wystawowymi, dzięki którym zaskarbił sobie przychylność ówczesnej publiczności i krytyki.

Malczewski opuścił Polskę w grudniu 1939 roku. Wraz z Zofią Mikucką wyjechał przez Słowację i Węgry do Francji, aby następnie przedostać się do Hiszpanii i Portugalii. Po pobycie w Lizbonie udali się w podróż do Brazylii, gdzie przebywali od stycznia 1941 roku. Osiadłszy w Rio de Janeiro, Rafał wiele malował. W 1942 roku przenieśli się do Kurytyby, gdzie zamieszkiwali w posiadłości kuzynki Malczewskiego, Marii Bochdan-Niedenthal. Znowu natura wpływała stymulująco na jego twórczość. W tym okresie znowu malował oleje i akwarele pejzażowe, wystawiał i sprzedawał swoje obrazy. W listopadzie 1942 roku przenieśli się do Kanady, gdzie Rafał pokazywał swoje brazylijskie kompozycje na wystawach. Obrazy tego okresu były określane jako "wybitne, dorównujące siłą wyrazu najlepszym kompozycjom z okresu międzywojennego" (Stanisław Potępa, Rafał Malczewski, Tarnów 2006).

„Plantacja” powstała w okresie pobytu w Kurytybie. Rafał przedstawił w niej, wzorem kompozycji tatrzańskich, rozległy, nastrojowy pejzaż widziany z lotu ptaka. Na wzgórzach sytuował elementy zieleni, a jedynym śladem działalności człowieka pozostaje w nim chata w prawym dolnym rogu obrazu. Wrażenie przepastnej przestrzeni w obrazie potęguje umieszczona w bliskim kadrze sylweta bananowca w lewym dolnym rogu kompozycji. „Plantacja” charakteryzuje się niesamowitym nastrojem: artysta zderzył tutaj jasno oświetlone partie z ciemnym, znamionującymi nadciągającą burzę. W prawej części płótna oczom widza ukazuje się słup spadającej z nieba wody. Ten efekt, tak charakterystyczny dla Rafała Malczewskiego, jest w prostej linii schedą po krajobrazowym malarstwie epoki romantyzmu, w którym malowniczość brała się właśnie z intensywnego przedstawienia walczących żywiołów natury. Tego rodzaju kreacje pejzażowe są obecne również w twórczości nauczyciela sztuki Rafała, jego ojca, Jacka Malczewskiego.

Description:
Brazilian plantation, 1942
oil/canvas, 51 x 68.8 cm; signed, dated and described lower left: 'Rafal Malczewski | Brazil 1942', described on the reverse with a crayon: '3 A',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany l.d.: 'Rafał Malczewski | Brazil 1942'
Proweniencja
kolekcja rodziny Zofii-Mikuckiej-Malczewskiej, żony Rafała Malczewskiego, Kanada; dom aukcyjny Agra-Art, czerwiec 2017; kolekcja prywatna, Polska