21
Wacław Pawliszak | Husarz na dziedzińcu
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Wacław Pawliszak (1866 - 1905)
Wymiary
70 x 50 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 70 x 50 cm, sygnowany p.d.: 'W. Pawliszak', na krośnie malarskim dwa stemple pracowni ramiarskiej Marcelego Leoniaka w Warszawie, na ramie papierowa nalepka tejże pracowni oraz trudno czytelne notatki
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Husaria to formacja wojskowa, która od dawna wzbudzała zainteresowanie, pobudzając wyobraźnię i pocieszając swoimi wspaniałymi skrzydłami smutnych po rozbiorach Polaków. To właśnie ta barwność i egzotyczność, poparte świadectwami o wspaniałych szarżach w bitwach np. pod Kłuszynem, Chocimiem czy Wiedniem. Józef Brandt, Jan Matejko czy Wacław Pawliszak nie pozostawali głusi na nośność tego tematu. Husarz Pawliszaka prezentuje się w pełni swojej husarskiej krasy — dumny i wyprostowany, na wspaniałym rumaku, wygląda jakby z jakiegoś powodu pojawił się na wzgórzu wawelskim, pod jednym z renesansowych portali.
Pawliszak kształcił się pod skrzydłami największych mistrzów malarstwa swojej epoki. Początkowo lekcje rysunku pobierał w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W 1880 rozpoczął studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie był uczniem m.in. Jana Matejki. Zafascynowany twórczością Matejki podejmującego w swym malarstwie tematy historyczne, Pawliszak stał się faworytem mistrza. Było to znaczne wyróżnienie, bowiem "kto znał Matejkę, ten wie, że nie był skory zanadto do pochwał". Środowisko rówieśników z Krakowa oceniało: "Podziwialiśmy nadmiar twórczości, który wylewał się potokami [spod] ręki Pawliszaka. Olśnieni byliśmy tą lejącą się kaskadą rycerzy i koników we wszelkich możliwych zwrotach i przegięciach, które sypały się [spod] ołówka lub pędzla Pawliszaka". Zdolny student szkolił się także przez pewien czas w Monachium w pracowni Józefa Brandta – to on początkowo zaszczepił w Pawliszaku zainteresowanie malarstwem konnym, batalistycznym, orientalnym; nauczył go doskonałego rozeznania w źródłach historycznych i rekwizytach używanych do komponowania scen historycznych.
Wacław Pawliszak rozpoczął naukę malarstwa w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona, kontynuował ją w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Floriana Cynka i Władysława Łuszczkiewicza, a w latach 1883- 85 na oddziale kompozycyjnym u Jana Matejki. Studia artystyczne uzupełniał w Monachium i w Paryżu, gdzie w 1889 roku otrzymał brązowy medal na Wystawie Powszechnej, dzięki czemu jego obrazy pojawiały się także na rynkach sztuki w Berlinie i w Londynie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Warszawie; wiele podróżował- zwiedził Algierię, Maroko, Tunis, przez rok mieszkał w Rzymie. Ulubioną tematyką artysty były motywy związane ze Wschodem- malował sceny rodzajowe, batalistyczne, konie i wojowników, także sceny dworskie oraz portrety. Zginął zastrzelony w wyniku osobistego zatargu z rzeźbiarzem Xawerym Dunikowskim.
Description:
Hussar on the courtyard
oil/canvas, 70 x 50 cm; signed lower right: 'W. Pawliszak', on the stretcher two stamps of framing studio of Marceli Leoniak in Warsaw, on the frame a paper label of this studio and hardy legible notesi,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Husaria to formacja wojskowa, która od dawna wzbudzała zainteresowanie, pobudzając wyobraźnię i pocieszając swoimi wspaniałymi skrzydłami smutnych po rozbiorach Polaków. To właśnie ta barwność i egzotyczność, poparte świadectwami o wspaniałych szarżach w bitwach np. pod Kłuszynem, Chocimiem czy Wiedniem. Józef Brandt, Jan Matejko czy Wacław Pawliszak nie pozostawali głusi na nośność tego tematu. Husarz Pawliszaka prezentuje się w pełni swojej husarskiej krasy — dumny i wyprostowany, na wspaniałym rumaku, wygląda jakby z jakiegoś powodu pojawił się na wzgórzu wawelskim, pod jednym z renesansowych portali.
Pawliszak kształcił się pod skrzydłami największych mistrzów malarstwa swojej epoki. Początkowo lekcje rysunku pobierał w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W 1880 rozpoczął studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie był uczniem m.in. Jana Matejki. Zafascynowany twórczością Matejki podejmującego w swym malarstwie tematy historyczne, Pawliszak stał się faworytem mistrza. Było to znaczne wyróżnienie, bowiem "kto znał Matejkę, ten wie, że nie był skory zanadto do pochwał". Środowisko rówieśników z Krakowa oceniało: "Podziwialiśmy nadmiar twórczości, który wylewał się potokami [spod] ręki Pawliszaka. Olśnieni byliśmy tą lejącą się kaskadą rycerzy i koników we wszelkich możliwych zwrotach i przegięciach, które sypały się [spod] ołówka lub pędzla Pawliszaka". Zdolny student szkolił się także przez pewien czas w Monachium w pracowni Józefa Brandta – to on początkowo zaszczepił w Pawliszaku zainteresowanie malarstwem konnym, batalistycznym, orientalnym; nauczył go doskonałego rozeznania w źródłach historycznych i rekwizytach używanych do komponowania scen historycznych.
Wacław Pawliszak rozpoczął naukę malarstwa w Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona, kontynuował ją w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Floriana Cynka i Władysława Łuszczkiewicza, a w latach 1883- 85 na oddziale kompozycyjnym u Jana Matejki. Studia artystyczne uzupełniał w Monachium i w Paryżu, gdzie w 1889 roku otrzymał brązowy medal na Wystawie Powszechnej, dzięki czemu jego obrazy pojawiały się także na rynkach sztuki w Berlinie i w Londynie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Warszawie; wiele podróżował- zwiedził Algierię, Maroko, Tunis, przez rok mieszkał w Rzymie. Ulubioną tematyką artysty były motywy związane ze Wschodem- malował sceny rodzajowe, batalistyczne, konie i wojowników, także sceny dworskie oraz portrety. Zginął zastrzelony w wyniku osobistego zatargu z rzeźbiarzem Xawerym Dunikowskim.
Description:
Hussar on the courtyard
oil/canvas, 70 x 50 cm; signed lower right: 'W. Pawliszak', on the stretcher two stamps of framing studio of Marceli Leoniak in Warsaw, on the frame a paper label of this studio and hardy legible notesi,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'W. Pawliszak'