19
Władysław Szerner | Myśliwy na polowaniu
Estymacja:
100,000 zł - 150,000 zł
Sprzedane
95,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Władysław Szerner (1836 - 1915)
Wymiary
24 x 32 cm
Kategoria
Opis
olej/deska, 24 x 32 cm, sygnowany l.d.: 'Władysław Szerner', opisany na odwrociu numerami: '729/216.' oraz '216'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Władysław Szerner – malarz, ilustrator i rysownik, jeden z artystów wywodzących się z kręgu Akademii Sztuk Pięknych Monachium. Zanim dotarł do słynnej uczelni, ukończył Instytut Szlachecki, a w 1862 roku rozpoczął naukę w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. W 1864 stał się świadkiem oraz uczestnikiem wydarzeń powstania styczniowego. Następnie w 1865 wyjechał do Bawarii, gdzie uczył się u Sándora Wagnera, Hermanna Anschütza i Alexandra Strähubera. Młody malarz szybko znalazł się w kręgu polskiej kolonii artystycznej nad Izarą. W tym miejscu silnie zaprzyjaźnił się z Józefem Brandtem, jednym z najsłynniejszych przedstawicieli szkoły monachijskiej. Szerner otworzył swoją pracownię, która sąsiadowała z atelier Brandta. Wpłynęło to na jeszcze silniejsze zacieśnienie kontaktów obu malarzy, a dodatkowo na pomoc mistrza w zakresie zarówno warsztatu, jak i udostępnienia swoich bogatych zbiorów historycznych rekwizytów. Ich znajomość wykraczała daleko poza Monachium. Artyści wspólnie odbywali podróże na Ukrainę oraz Wołyń.
Szerner w 1874 dołączył do monachijskiego Kunstvereinu, a jego prace były wystawiane w Krakowie, Lwowie i Warszawie. Zasłynął z realistycznych, batalistycznych przestawień. Zwracał uwagę na drobiazgowe odwzorowanie strojów, uzbrojenia z czasów wojen szwedzkich, tatarskich oraz potyczek z Kozakami. Oprócz tego typu kompozycji malował sceny rodzajowe z okolic Krakowa oraz Huculszczyzny. W swoich kompozycjach tematycznie oraz formalnie nawiązywał do twórczości Brandta. Wielokrotnie tworzył ryciny na podstawie jego prac, które kolejno były reprodukowane w warszawskich czasopismach – „Kłosach” czy „Tygodniku Ilustrowanym”. Szerner postanowił osiąść na stałe w Monachium oraz założyć tam rodzinę. Jego syn – Władysław Karol Szerner junior – również wybrał karierę malarza.
Prezentowana w katalogu aukcyjnym praca to ewidentnie pokłosie plenerowej wyprawy Szernera na Huculszczyznę. Ten dziki i nieskażony cywilizacją region zlokalizowany w Karpatach Wschodnich już około połowy XIX stulecia fascynował i przyciągał licznych artystów poszukujących motywów do swoich obrazów. Oprócz dziewiczej przyrody i zapierających dech w piersiach krajobrazów przybysze z wielkich metropolii stykali się na miejscu z barwną i zupełnie odmienną ludnością zamieszkującą te tereny. Huculi – grupa etniczna górali karpackich – inspirowała malarzy na wielu płaszczyznach. Odznaczali się oni specyficznymi strojami, bogatym folklorem, a także mistyczną obrzędowością o nieco już orientalnym charakterze. Ewidentnie ten właśnie świat pociągał także i Szernera. Omawiany obraz to etnograficzne studium, w którym pejzaż został potraktowany w sposób syntetyczny i wręcz drugorzędny. Na pierwszy plan wysuwa się sylwetka huculskiego myśliwego zasiadającego na gniadym koniu. Artysta z dużą dokładnością przedstawił elementy ludowego stroju mężczyzny ubranego w białą koszulę, kamizelkę ozdobioną ornamentem, niebieskie, obszerne spodnie i brązowo-czerwoną czapę.
Description:
Hunter on shooting
oil/panel, 24 x 32 cm; signed lower left: 'Wladyslaw Szerner', described on the reverse by the numbers: '729/216.' and '216',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Władysław Szerner – malarz, ilustrator i rysownik, jeden z artystów wywodzących się z kręgu Akademii Sztuk Pięknych Monachium. Zanim dotarł do słynnej uczelni, ukończył Instytut Szlachecki, a w 1862 roku rozpoczął naukę w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. W 1864 stał się świadkiem oraz uczestnikiem wydarzeń powstania styczniowego. Następnie w 1865 wyjechał do Bawarii, gdzie uczył się u Sándora Wagnera, Hermanna Anschütza i Alexandra Strähubera. Młody malarz szybko znalazł się w kręgu polskiej kolonii artystycznej nad Izarą. W tym miejscu silnie zaprzyjaźnił się z Józefem Brandtem, jednym z najsłynniejszych przedstawicieli szkoły monachijskiej. Szerner otworzył swoją pracownię, która sąsiadowała z atelier Brandta. Wpłynęło to na jeszcze silniejsze zacieśnienie kontaktów obu malarzy, a dodatkowo na pomoc mistrza w zakresie zarówno warsztatu, jak i udostępnienia swoich bogatych zbiorów historycznych rekwizytów. Ich znajomość wykraczała daleko poza Monachium. Artyści wspólnie odbywali podróże na Ukrainę oraz Wołyń.
Szerner w 1874 dołączył do monachijskiego Kunstvereinu, a jego prace były wystawiane w Krakowie, Lwowie i Warszawie. Zasłynął z realistycznych, batalistycznych przestawień. Zwracał uwagę na drobiazgowe odwzorowanie strojów, uzbrojenia z czasów wojen szwedzkich, tatarskich oraz potyczek z Kozakami. Oprócz tego typu kompozycji malował sceny rodzajowe z okolic Krakowa oraz Huculszczyzny. W swoich kompozycjach tematycznie oraz formalnie nawiązywał do twórczości Brandta. Wielokrotnie tworzył ryciny na podstawie jego prac, które kolejno były reprodukowane w warszawskich czasopismach – „Kłosach” czy „Tygodniku Ilustrowanym”. Szerner postanowił osiąść na stałe w Monachium oraz założyć tam rodzinę. Jego syn – Władysław Karol Szerner junior – również wybrał karierę malarza.
Prezentowana w katalogu aukcyjnym praca to ewidentnie pokłosie plenerowej wyprawy Szernera na Huculszczyznę. Ten dziki i nieskażony cywilizacją region zlokalizowany w Karpatach Wschodnich już około połowy XIX stulecia fascynował i przyciągał licznych artystów poszukujących motywów do swoich obrazów. Oprócz dziewiczej przyrody i zapierających dech w piersiach krajobrazów przybysze z wielkich metropolii stykali się na miejscu z barwną i zupełnie odmienną ludnością zamieszkującą te tereny. Huculi – grupa etniczna górali karpackich – inspirowała malarzy na wielu płaszczyznach. Odznaczali się oni specyficznymi strojami, bogatym folklorem, a także mistyczną obrzędowością o nieco już orientalnym charakterze. Ewidentnie ten właśnie świat pociągał także i Szernera. Omawiany obraz to etnograficzne studium, w którym pejzaż został potraktowany w sposób syntetyczny i wręcz drugorzędny. Na pierwszy plan wysuwa się sylwetka huculskiego myśliwego zasiadającego na gniadym koniu. Artysta z dużą dokładnością przedstawił elementy ludowego stroju mężczyzny ubranego w białą koszulę, kamizelkę ozdobioną ornamentem, niebieskie, obszerne spodnie i brązowo-czerwoną czapę.
Description:
Hunter on shooting
oil/panel, 24 x 32 cm; signed lower left: 'Wladyslaw Szerner', described on the reverse by the numbers: '729/216.' and '216',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/deska
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Władysław Szerner'
Proweniencja
dom aukcyjny Polswiss Art, marzec 2018; kolekcja prywatna, Polska