14
Peter Paul Rubens, warsztat | "Satyr i dziewczyna z koszem owoców"
Estymacja:
50,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Peter Paul Rubens, warsztat
Wymiary
104 x 67,5 cm
Kategoria
Opis
olej/deska, 104 x 67,5 cm, Dzieło wykonane w pracowni Rubensa w Antwerpii. Partia figuralna namalowana przez Jakuba Jordaensa, a kosz z owocami przez Fransa Snydersa.
opisany numerem na odwrociu: '405 2853/1' oraz na ramie: '213633 (przekreślone) 2155755 X57541 (przekreślone)', na ramie nalepki aukcyjne
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Satyr i bachantka
Epoka baroku charakteryzowała się niezwykłym rozmachem, zarówno w życiu codziennym elit, w kościelnych ceremoniach i co za tym idzie także w sztuce, która stanowiła nieodłączny element propagandy. XVII stulecie to czas, w którym w Europie wykształciły się liczne szkoły malarskie – odrębne i różniące się między sobą. Oczywiście dwiema głównymi strefami wpływów były północ i południe Starego Kontynentu. Na południu – papieska Italia silnie zakorzeniona w spuściźnie antyku, a na północy zróżnicowane kulturowo i wyznaniowo kraje, w tym m.in. Holandia i Flandria. To właśnie z Flandrią, a dokładniej z Antwerpią wiązać należy postać jednego z najwybitniejszych artysty w historii malarstwa europejskiego – Paula Peter Rubensa.
Okres największej prosperity tamtejszego warsztatu twórcy przypadał na lata 1618-1622. Rubens jako indywidualny i dojrzały artysta znajdował się wówczas u szczytu sławy i otrzymywał zlecenia od najmożniejszych ówczesnego świata. Działalność europejskich warsztatów doby nowożytnej oznaczała, co oczywiste, współpracę wielu malarzy, którzy wspólnie pracowali nad obrazami, pod okiem mistrza. Zagadnienie oryginału, kopii czy repliki warsztatowej było aż do XIX stulecia postrzegane nieco inaczej niż obecnie. Liczyło się przede wszystkim prawidłowe wykonanie dzieła, a w wielu przypadkach artysta był po prostu rzemieślnikiem. Oczywiście sam Rubens nie mógł w całości sprostać napływającym do jego atelier zleceniom. Pod jego okiem pracowało wielu wybitnych malarzy. Sam artysta trzymał pieczę nad całością kompozycji i jej należytym wykonaniem. Dla przykładu w prezentowanym podczas aukcji obrazie z warsztatu mistrza wyróżnia się najprawdopodobniej udział jego samego, a także Jacoba Jordaensa, malującego postaci bachantki i satyra oraz Fransa Snydersa, zajmującego się koszem wypełnionym owocami.
Kompozycja przedstawia popularną w sztuce nowożytnej parę – satyra i bachantkę z koszem owoców. Postaci satyrów i towarzyszących im dziewcząt pojawiają się na obrazach Rubensa i jego pracowni nad wyraz często. Mitologia stanowiła bowiem w owych czasach źródło nieprzebranych inspiracji i natchnień. Starożytne historie wielokrotnie stawały się punktem wyjścia dla aktualnych wydarzeń. Artyści wprowadzali do nich aktualizacje i uwspółcześniali je. Równie często traktowali mity i zawarte w nich przekazy jako historie o charakterze moralizatorskim. W wielu obrazach Rubensa motyw bachanaliów urasta do wielkoformatowych, monumentalnych kompozycji. Spotykane są również mniejsze prace, na których pojawiają się poszczególne postaci – Bachus (Dionizos) – bóg płodności, wina i dzikiej natury oraz towarzyszący mu orszak, w którym wymienić należy właśnie satyrów – leśnych bożków pod postacią pół człowieka, pół kozła, bachantek i szalejących menad. Wedle przekazów, pochodowi Bachusa zawsze towarzyszyła zabawa. Roztańczone towarzystwo przemierzało świat w dźwiękach muzyki, upojone winem i śpiewem.
Description:
"Satir and the girl with fruit basket"
oil/board, 104 x 67.5 cm; Painting made in Rubens's workshop in Antwerp. Figures were painted by Jacob Jordaens, friut basket by Frans Snyders.
Described on the reverse by a number: '405 2853/1' and on the frame: '213633 (crossed out) 2155755 X57541 (crossed out)', on the frame auction labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
opisany numerem na odwrociu: '405 2853/1' oraz na ramie: '213633 (przekreślone) 2155755 X57541 (przekreślone)', na ramie nalepki aukcyjne
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Satyr i bachantka
Epoka baroku charakteryzowała się niezwykłym rozmachem, zarówno w życiu codziennym elit, w kościelnych ceremoniach i co za tym idzie także w sztuce, która stanowiła nieodłączny element propagandy. XVII stulecie to czas, w którym w Europie wykształciły się liczne szkoły malarskie – odrębne i różniące się między sobą. Oczywiście dwiema głównymi strefami wpływów były północ i południe Starego Kontynentu. Na południu – papieska Italia silnie zakorzeniona w spuściźnie antyku, a na północy zróżnicowane kulturowo i wyznaniowo kraje, w tym m.in. Holandia i Flandria. To właśnie z Flandrią, a dokładniej z Antwerpią wiązać należy postać jednego z najwybitniejszych artysty w historii malarstwa europejskiego – Paula Peter Rubensa.
Okres największej prosperity tamtejszego warsztatu twórcy przypadał na lata 1618-1622. Rubens jako indywidualny i dojrzały artysta znajdował się wówczas u szczytu sławy i otrzymywał zlecenia od najmożniejszych ówczesnego świata. Działalność europejskich warsztatów doby nowożytnej oznaczała, co oczywiste, współpracę wielu malarzy, którzy wspólnie pracowali nad obrazami, pod okiem mistrza. Zagadnienie oryginału, kopii czy repliki warsztatowej było aż do XIX stulecia postrzegane nieco inaczej niż obecnie. Liczyło się przede wszystkim prawidłowe wykonanie dzieła, a w wielu przypadkach artysta był po prostu rzemieślnikiem. Oczywiście sam Rubens nie mógł w całości sprostać napływającym do jego atelier zleceniom. Pod jego okiem pracowało wielu wybitnych malarzy. Sam artysta trzymał pieczę nad całością kompozycji i jej należytym wykonaniem. Dla przykładu w prezentowanym podczas aukcji obrazie z warsztatu mistrza wyróżnia się najprawdopodobniej udział jego samego, a także Jacoba Jordaensa, malującego postaci bachantki i satyra oraz Fransa Snydersa, zajmującego się koszem wypełnionym owocami.
Kompozycja przedstawia popularną w sztuce nowożytnej parę – satyra i bachantkę z koszem owoców. Postaci satyrów i towarzyszących im dziewcząt pojawiają się na obrazach Rubensa i jego pracowni nad wyraz często. Mitologia stanowiła bowiem w owych czasach źródło nieprzebranych inspiracji i natchnień. Starożytne historie wielokrotnie stawały się punktem wyjścia dla aktualnych wydarzeń. Artyści wprowadzali do nich aktualizacje i uwspółcześniali je. Równie często traktowali mity i zawarte w nich przekazy jako historie o charakterze moralizatorskim. W wielu obrazach Rubensa motyw bachanaliów urasta do wielkoformatowych, monumentalnych kompozycji. Spotykane są również mniejsze prace, na których pojawiają się poszczególne postaci – Bachus (Dionizos) – bóg płodności, wina i dzikiej natury oraz towarzyszący mu orszak, w którym wymienić należy właśnie satyrów – leśnych bożków pod postacią pół człowieka, pół kozła, bachantek i szalejących menad. Wedle przekazów, pochodowi Bachusa zawsze towarzyszyła zabawa. Roztańczone towarzystwo przemierzało świat w dźwiękach muzyki, upojone winem i śpiewem.
Description:
"Satir and the girl with fruit basket"
oil/board, 104 x 67.5 cm; Painting made in Rubens's workshop in Antwerp. Figures were painted by Jacob Jordaens, friut basket by Frans Snyders.
Described on the reverse by a number: '405 2853/1' and on the frame: '213633 (crossed out) 2155755 X57541 (crossed out)', on the frame auction labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/deska