Powrót do DESA.PL
7 of Liczba obiektów: 78
7
Jacek Malczewski | Portret Witolda Hausnera, 1911
Estymacja:
400,000 zł - 600,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
66 x 53,5 cm
Opis
olej/deska, 66 x 53,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Jacek 1911', opisany na odwrociu: 'R 18 | 25 388 | (trudno czytelnie)', papierowa nalepka Składu Papieru i Przyborów Malarskich Róży Aleksandrowicz w Krakowie (pod nią odręczny opis: 'K12L'), papierowa nalepka własnościowa oraz dwie nalepki aukcyjne, na ramie nalepka aukcyjna oraz nalepka pracowni ramiarskiej

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Namalowany w 1911 roku portret mężczyzny, to praca stonowana kolorystycznie i wykończona w każdym detalu, co uwidacznia się za sprawą gustownej muchy i zwieszonego z szyi łańcuszka. Nie zawsze Jacek Malczewski z taką starannością kończył rozpoczęte dzieło. Postać mężczyzny ujętego w popiersiu, została umieszczona na tle rozległego polskiego pejzażu, widzianego lekko z góry, jakby z wysokiego tarasu lub okna. Żółte tło budują dojrzałe trawy, albo raczej niskie, gotowe do żniw zboża. Łany przedzielone są rzędami polnych kwiatach, wśród których widać niebieskie chabry. Nieregularnie rozmieszczone powykrzywiane drzewa uzupełniają typową scenerię polskich nizin. Jacek Malczewski nie byłby jednak sobą, gdyby w ten sielski krajobraz nie wprowadził motywu symbolicznego. W tym przypadku widzimy swoistą procesję w tle, jednak tak daleko ukazaną, że artysta każe nam się zastanawiać, czy idzie tamtędy grupa ludzi, czy też są to fauny, anioły czy inne nieziemskie istoty. Portretowany Witold Hausner (1852–1925) w latach 1905-1918 pełnił funkcję Prezydenta Wyższego Sądu Krajowego w Krakowie (jego poprzednikiem był Maciej Czyszczan, również portretowany przez Malczewskiego). Zapewne był osobą znaną lub wręcz bliską artyście, który na obrazie podpisał się po prostu: „Jacek”. Po głębszym przyjrzeniu się portretowi, można w postawie, kształcie głowy i rysach twarzy dostrzec pewne podobieństwo do autoportretów mistrza, co potwierdzałoby osobistą więź z przedstawionym modelem.

Mitologiczny świat Jacka Malczewskiego to kraina fascynująca i magiczna, którą wypełniają najdziwniejsze stworzenia. Artysta odtwarza na swych obrazach zarówno dobre istoty, jak pełne łagodności pegazy czy wdzięczne satyry, jak i drapieżne demony – chimery, meduzy i harpie. Rzeczywistość kreowana przez Malczewskiego to fuzja epokowych zdarzeń oraz lęków ukazana pod maską mitów i legend. Cała twórczość Malczewskiego nasycona jest niepokojem. Na jego obrazach pojawiają się postacie, które już na sam wygląd budzą przerażenie. Meduzy rozpościerają wokół, niczym macki, swoje wężowe włosy, chimery chwytają w swoje szpony nierozważnych pastuszków, wodne rusałki wciągają w toń jeziora zabłąkanych wędrowców, a „złe upiorzyce”, jak pisał Lucjan Rydel, zatruwają wodę w studni. Te upiory pojawiają się nie tylko w kompozycjach stricte fantastycznych, a portret Hausnera jest tego dobrym przykładem.
W latach 1872-75 i 1877-79 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki oraz w latach 1876-77 u Henri Ernesta Lehmana w Szkole Sztuk Pięknych w Paryżu. Na formację artysty wpłynęły liczne podróże do Paryża, Monachium, Wiednia, Włoch, Grecji czy Turcji. Istotnym źródłem inspiracji Malczewskiego był rodzimy folklor, polska literatura i historia, także tradycja biblijna i mitologiczna. Stale podejmował wątki patriotyczne i mesjanistyczne, egzystencjalne, autobiograficzne oraz dotyczące dylematów artystycznego tworzenia. Uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela malarstwa polskiego symbolizmu wsławił się też jako wybitny pedagog. Wykładał malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1896-1900 i 1910-1921), a w okresie 1912-1914 pełnił funkcję jej rektora. W 1897 roku został członkiem-założycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Twórczość Malczewskiego był wielokrotnie prezentowana poza granicami kraju, doceniana i nagradzana, m.in medalami na międzynarodowych wystawach w Monachium (1892), Berlinie (1891) i Paryżu (1900).

Description:
Portrait of Witold Hausner, 1911
oil/panel, 66 x 53.5 cm; signed and dated lower right: 'Jacek 1911', described on the reverse: 'R 18 | 25 388 | (hardly legible)', a paper label of Sklad Papieru i Przyborow Malarskich Rozy Aleksandrowicz in Cracow (under the label handwritten description: 'K12L'), a paper, property label and two auction labels, on the frame an auction label and label of the framing studio,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/deska
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Jacek 1911'
Proweniencja
dom aukcyjny Bonhams, Londyn, listopad 2007; kolekcja Fundacji Signum, Poznań; DESA Unicum, grudzień 2011; kolekcja prywatna, Polska