Powrót do DESA.PL
1 of Liczba obiektów: 78
1
Wlastimil Hofman | "Po kąpieli", 1935
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
190,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
125 x 95 cm
Opis
olej/płótno, 125 x 95 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'Wlastimil | Hofman 1935', na odwrociu owalny stempel składu przyborów malarskich Iskra & Karmański z Krakowa, na krośnie malarskim ślad po niezachowanej nalepce wystawowej Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, na krośnie oraz na ramie notatki numeryczne

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Wlastimil Hofman. Sportowe fascynacje


Wiodącym motywem w twórczości Wlastimila Hofmana jest wszechobecna fantastyka. Malarz związany od samego początku ze sztuką symbolizmu, po I wojnie światowej wprowadził do swoich kompozycji jeszcze jeden, niezwykle interesujący aspekt, a mianowicie wątki sportowe. Ta część jego oeuvre pomijana jest często w opracowaniach i jakby niedostrzegana przez badaczy. Zainteresowanie artysty sportem świadczy o jego wnikliwej obserwacji rzeczywistości. Dwudziestolecie międzywojenne to bowiem czas, kiedy utrzymanie dobrego zdrowia i tężyzny fizycznej staje się niezwykle modne i popularne. W ślad za życiem codziennym podążali także i artyści, którzy z reporterskim zacięciem obrazowali sportowe konkurencje i biorących w nich udział zawodników.

Najważniejsze wydają się w owym kontekście związki Hofmana z piłką nożną i krakowską drużyną Wisły. Na jej meczach artysta pojawiał się regularnie, począwszy od swojego powrotu z Paryża na początku lat 20. Jak pisała Magdalena Czapska Michalik: „Nowy sport, którego początków upatruje się w końcu XIX wieku, w działalności dr Henryka Jordana, założyciela parku miejskiego w Krakowie z dwunastoma boiskami sportowymi, zdobywa w mieście bardzo dużą popularność. Na trybunach sportowych kibice nie żałują gardeł. Wśród nich jest też Hofman. Kiedy w 1926 roku ‘Wisła’ zdobywa Puchar Polski, artysta maluje całą drużynę” (Magdalena Czapska-Michalik, Wlastimil Hofman, Warszawa 2007, s. 41). Powstaje monumentalna, horyzontalna kompozycja, w której tematyka sportowa łączy się z aspektem metafizycznym pod postacią półnagiej sylwetki kobiety – geniusza zwycięstwa. W 1928 roku Hofman ponadto bierze udział w głośnej wystawie „Sport w sztuce”, zorganizowanej z okazji IX Olimpiady w Amsterdamie. Zachowały się liczne fotografie archiwalne, na których to widzimy artystę przed sztalugami i pozujących mu piłkarzy Wisły – Henryka i Jana Reymanów czy Mieczysława Balcera. Hofman przedstawiał graczy na statycznych portretach reprezentacyjnych, jak i podczas meczu, z piłką w grze.

„Lata trzydzieste to okres ożywionej działalności artystycznej Hofmana. Po wystawie jubileuszowej w Pałacu Sztuki w Krakowie „Głos Narodu” donosił: ‘Plon jego wielkiej pracy w okresie długich lat trzydziestu zdumiewa ilością i zachwyca artyzmem dzieł, z których bije blask niepospolitego talentu, energia w pracy i radość twórcza…” (Magdalena Czapska Michalik, Wlastimil Hofman, Warszawa 2007, s. 48). W 1938 roku, w murach warszawskiej Zachęty odbywa się duża wystawa prac Hofmana. W spisie obrazów uwagę przykuwa tytuł „Po kąpieli”. Wydaje się, że kompozycję tę można utożsamić z prezentowanym w katalogu aukcyjnym portretem dwóch młodych pływaczek. Mamy tutaj niewątpliwie do czynienia ze sceną rozgrywającą się w letni, upalny dzień, gdzieś nad brzegiem jeziora. Dziewczyna ubrana w granatowy strój kąpielowy rozczesuje mokre włosy swojej towarzyszki. Hofman wykreował tutaj zarówno sugestywną scenę o charakterze rodzajowym, jak i subtelny półakt jednej z modelek. Ową pracę śmiało zaliczyć można do grona kompozycji o tematyce sportowej, choć wątek ten nie objawia się w niej w sposób nachalny. Pofalowana tafla wody, piaszczysty brzeg i soczysta roślinność w tle budują nastrojowy krajobraz, na tle którego malarz ukazał dwie młode dziewczyny.
W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Floriana Cynka, Jacka Malczewskiego, Józefa Unierzyskiego i Jana Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J. L. Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

Description:
"After bathing", 1935
oil/canvas, 125 x 95 cm; signed and dated lower left: 'Wlastimil | Hofman 1935', on the reverse an oval stamp of art supplies storage Iskra & Karmanski from Cracow, on the stretcher trace after unpreserved exhibition label of Society for the Encouragement of Fine Arts, on the stretcher and on the frame number notes,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'Wlastimil | Hofman 1935'
Proweniencja
kolekcja Kazimierza Cegłowskiego, Warszawa (zakup po wystawie w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych) (?); kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Sprawozdanie Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za rok 1938, Warszawa 1939, s. 22 (?); Przewodnik nr 132, Wystawa zbiorowa prac Wlastimila Hofmana, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1938, nr kat. 28, s. 4 (?)
Wystawiany
Wystawa zbiorowa prac Wlastimila Hofmana, Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, 23 kwietnia - 19 maja 1938 (?)