24
Monika Drożyńska (1979) | "Ala", 2020-2022
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dzisiaj. Wybór Kuratora
Artysta
Monika Drożyńska (1979)
Wymiary
300 x 120 cm
Kategoria
Opis
haft/tkanina, 300 x 120 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'MONIKA DROŻYŃSKA 2022',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Wszystko może stać się polityczne. Tkaniny, które tworzę, bardzo często są polityczne. Jest to cel i założenie moich działań. Dzieje się tak również dlatego, że haftowanie traktuję jako technikę pisania, która jest między rozmową, a pismem drukowanym. Jest to taki obszar pisania, który pozwala mi notować historie nieodkryte, albo historie nienazwane. Wprowadzam też technikę haftu jako narzędzie pisania do mojej pracy naukowej, w ramach której zajmuję się polityką liter. Nie wyobrażam sobie, w swojej praktyce, haftowania, które nie jest polityczne”.
MONIKA DROŻYŃSKA
Tkanina jest próbą wywołania duchów przeszłości i rozmów z przodkami za pomocą znaków alfabetu. Mówi o mieszkaniu się języków w wyniku migracji w oparciu o historię XIX i XX wieku. Zawiera znaki alfabetu używane jako symbole ruchu oporu, litery zakazane przez władze okupacyjne i te, które próbowano wyplenić z języka. Na tkaninie została napisana haftem opowieść o migracji Ali. Ala nie istnieje. Powstała przez połączenie historii kilku osób. Opowiada o nauce nowego języka, jego dialektu i życiu na uchodźstwie. Ta nieistniejąca postać odnosi się do historii, której uczymy się w szkole. Może tak było, może było zupełnie inaczej. Każdy z duchów ma rację na swój sposób.
Monika Drożyńska artystka sztuk wizualnych hafciarka aktywistka. Absolwentka i doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Prekursorka technik hafciarskich w sztuce współczesnej i tkaniny w przestrzeni publicznej. Interesuje się językiem, który bada przy pomocy haftu ręcznego na tkaninie. Współpracowała z Zachętą Narodową Galeria Sztuki, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, Mumok w Wiedniu, Ludwig Muzeum w Budapeszcie, Bozar w Brukseli, Sotheby's. Tel Aviv. Prace w kolekcji Bunkra Sztuki, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej Mocak w Krakowie, Muzeum Narodowego w Kijowie, Lentos w Austrii. Nominowana do Paszportów Polityki (2012, 2013). Jest też założycielką „Szkoły haftu dla pań i panów Złote rączki”. Obecnie realizuje pracę doktorską na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Description:
Ala', 2020-2022
embroidery/fabric, 300 x 120 cm; signed and dated lower left: 'MONIKA DROZYNSKA 2022', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Wszystko może stać się polityczne. Tkaniny, które tworzę, bardzo często są polityczne. Jest to cel i założenie moich działań. Dzieje się tak również dlatego, że haftowanie traktuję jako technikę pisania, która jest między rozmową, a pismem drukowanym. Jest to taki obszar pisania, który pozwala mi notować historie nieodkryte, albo historie nienazwane. Wprowadzam też technikę haftu jako narzędzie pisania do mojej pracy naukowej, w ramach której zajmuję się polityką liter. Nie wyobrażam sobie, w swojej praktyce, haftowania, które nie jest polityczne”.
MONIKA DROŻYŃSKA
Tkanina jest próbą wywołania duchów przeszłości i rozmów z przodkami za pomocą znaków alfabetu. Mówi o mieszkaniu się języków w wyniku migracji w oparciu o historię XIX i XX wieku. Zawiera znaki alfabetu używane jako symbole ruchu oporu, litery zakazane przez władze okupacyjne i te, które próbowano wyplenić z języka. Na tkaninie została napisana haftem opowieść o migracji Ali. Ala nie istnieje. Powstała przez połączenie historii kilku osób. Opowiada o nauce nowego języka, jego dialektu i życiu na uchodźstwie. Ta nieistniejąca postać odnosi się do historii, której uczymy się w szkole. Może tak było, może było zupełnie inaczej. Każdy z duchów ma rację na swój sposób.
Monika Drożyńska artystka sztuk wizualnych hafciarka aktywistka. Absolwentka i doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Prekursorka technik hafciarskich w sztuce współczesnej i tkaniny w przestrzeni publicznej. Interesuje się językiem, który bada przy pomocy haftu ręcznego na tkaninie. Współpracowała z Zachętą Narodową Galeria Sztuki, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, Mumok w Wiedniu, Ludwig Muzeum w Budapeszcie, Bozar w Brukseli, Sotheby's. Tel Aviv. Prace w kolekcji Bunkra Sztuki, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej Mocak w Krakowie, Muzeum Narodowego w Kijowie, Lentos w Austrii. Nominowana do Paszportów Polityki (2012, 2013). Jest też założycielką „Szkoły haftu dla pań i panów Złote rączki”. Obecnie realizuje pracę doktorską na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Description:
Ala', 2020-2022
embroidery/fabric, 300 x 120 cm; signed and dated lower left: 'MONIKA DROZYNSKA 2022', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
haft/tkanina
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'MONIKA DROŻYŃSKA 2022'
Wystawiany
(Un)Welcome, Galeria ASP, Kraków,26.05 – 26.06.2022