Powrót do DESA.PL
31 of Liczba obiektów: 61
31
Michał Jankowski (1977) | "Handjob", z cyklu: "Ślepcy", 2021
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Michał Jankowski (1977)
Lokalizacja
olej/płótno
Wymiary
100 x 80 cm
Opis
olej/płótno, 100 x 80 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'M.JANKOWSKI | 2021 | -HANDJOB-',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Praca „Handjob” należy do najnowszego cyklu malarskiego „Ślepcy” Michała Jankowskiego. Wspólną cechą obrazów z tej serii staje się gest malarski, jakim Jankowski zamalowuje twarze postaci czarną farbą. Na realistycznie namalowanych twarzach, które odznaczają się pewną indywidualizacją rysów twarzy i strojów, pojawiają się czarne oczy, szerokie uśmiechy, czy inne wzory emotikonów, dobrze znanych ze świata komunikatorów internetowych. W przepływie wirtualnej wymiany zdań dodana uśmiechnięta buźka na końcu myśli, może zatuszować cały ból i cierpienie kryjące się w wypowiedzi. Podobieństwo można dostrzec w pracy „Handjob”, gdzie widzimy kobiecą postać, ubraną w zwiewną, kwiecistą sukienkę, która wyciąga ręce w kierunku widza. Skórę jej rąk pokrywają charakterystycznie podłużne krwawe przecięcia. Twarz postaci nie została przedstawiona – obraz kończy się na wysokości żuchwy. Na brodzie i na szyi anonimowej postaci artysta namalował uśmiechniętą buźkę. Ten popularny symbol emoji, niosący ze sobą pozytywne emocje jest tu paradoksem. Uśmiechem, który skutecznie skrywa cierpienie.
W serii „Ślepcy” motywy namalowane czarną farbą nadają obrazom Jankowskiego graficzny, wręcz streetartowy charakter. Artysta świadomie i zamierzenie dokonuje destrukcji realistycznych przedstawień. Czarna farba zastyga ściekając po płótnie, oczy patrzą wprost na widza. Tym gestem artysta zwraca uwagę na ślepotę wobec wszechobecnego zła i równocześnie wzywa ludzi do otwarcia oczu, przebudzenia się i zwrócenia uwagi na prawdę i rzeczywistość. Tytułowa „Ślepota” jest przyzwoleniem na cierpienie i ból, ignorancję, zatajanie problemów. Wydźwięk prac jest pesymistyczny, a obraz staje się jednocześnie apelem o działanie. Postaci, często o apatycznych twarzach, zdają się nie dostrzegać prawdy lub same tę prawdę ukrywać. Przytaczając słowa Stanisława Rukszy: „W obrazach Jankowskiego ociekające farbą rozwarte oko, przekreślające identyczne twarze pozornie odmiennych ludzi, wydaje się wzywać do przebudzenia się i otwarcia oczu. Na co? Niepokojący wzrok z jego płócien zwraca się z tym do nas. Pesymistyczny wydźwięk prac nasuwa szereg trudnych spraw współczesności, których nie chcemy zauważać, choć o nich wiemy, czego najwyraźniejszym przykładem może być postępująca nieodwracalnie katastrofa klimatyczna czy los ludzi i innych istot żywych, poddanych bezlitosnej przemocy w praktycznie każdej już dzisiaj sferze społecznego życia. Nikt nie jest niewinny. Jesteśmy ślepi, pełni hipokryzji przywołujemy wartości i wypieramy wiedzę, akumulujemy historię, która nie uczy nas niczego. Ślepcy – zbiory lęków, jawna rzeźnia czasów cynicznego kresu postoświecenia” (Stanisław Ruksza, https://trafo.art/michal-jankowskislepcy/, dostęp: 26.08.2022).
Instytutu Sztuk Wizualnych Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego

Description:
"Handjob", from the "The Blind" series, 2021
oil/canvas, 100 x 80 cm; signed, dated and described on the reverse: 'M.JANKOWSKI | 2021 | -HANDJOB-', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Stan zachowania
100 x 80 cm
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'M.JANKOWSKI | 2021 | -HANDJOB-'
Proweniencja
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'M.JANKOWSKI | 2021 | -HANDJOB-'
Literatura
„To jest taki gatunek” Michała Jankowskiego w galerii Arttrakt, "Magazyn Szum" 12.04.2022 (https://magazynszum.pl/to-jest-taki-gatunek-michala-jankowskiego-w-galerii-arttrakt/, dostęp: 05.08.2022)
Wystawiany
Michał Jankowski, „Ślepcy”, Trafostacja Sztuki, Szczecin, 7.10.2021-16.01.2022 ; „Kartografie uczuć wzniosłych”, wystawa zbiorowa, BWA Zielona Góra, 18.02-20.03.2022 ; Michał Jankowski, „To jest taki gatunek”, Galeria Arttrakt, Wrocław, 25.03-25.04.2022;