Powrót do DESA.PL
8 of Liczba obiektów: 61
8
Ewa Juszkiewicz (1984) | Bez tytułu (według Paula Klee), 2015
Estymacja:
250,000 zł - 350,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Ewa Juszkiewicz (1984)
Lokalizacja
olej/płótno
Wymiary
73 x 92 cm
Opis
olej/płótno, 73 x 92 cm, na odwrociu pieczęć: 'lokal_30',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Pochłonięta przez czas i pamięć Juszkiewicz wskrzesza obrazy z historii odległej i niedawnej – dzieła utracone na skutek kataklizmów, pożarów, wojen, kradzieży i innych tragicznych okoliczności. Artystka maluje te prace na nowo bazując na marnej jakości reprodukcjach odnalezionych w książkach, mitach i legendach historii sztuki”.

NATALIA SIELEWICZ

Ewa Juszkiewicz przyzwyczaiła widzów do obrazów, dla których główną inspiracją stają się portrety. Zwłaszcza motyw portretu kobiecego jest tak charakterystyczny w jej malarstwie, że stał się jego znakiem rozpoznawczym. Autorka na swój sposób reinterpretuje, zmienia i nadaje nowe znaczenia przedstawieniom kobiet znanych z historii sztuki. W cyklu prac przygotowanych na wystawę „Upadek kusi” w 2015 artystka posłużyła się historiami zaginionych dzieł sztuki. Juszkiewicz wzięła na warsztat dzieła skradzione lub zniszczone wskutek wojen czy pożarów. Jak wyjaśniała Agnieszka Rayzacher, kuratorka wystawy, podstawą do powstania obrazów była dokumentacja fotograficzna: „Tak jak w przypadku wcześniejszych obrazów, w trakcie pracy Ewa Juszkiewicz bazuje wyłącznie na fotografii, która jednak w przypadku tej serii jest zazwyczaj fotografią czarno-białą, słabej jakości, znalezioną w liczących często kilkadziesiąt lat materiałach archiwalnych. Dało to artystce swobodę w kwestii doboru kolorów, sprawiając, że te uwspółcześnione wersje zaginionych dzieł stanowią ich swobodne interpretacje i, tak jak w przypadku serii portretów, stają się zaczynem, materiałem, na bazie którego rozwija swoje poszukiwania” (Agnieszka Sural, Ewa Juszkiewicz, „Culture.pl”, https://culture.pl/pl/tworca/ewa-juszkiewicz, dostęp: 30.08.2022).
Dla Juszkiewicz wybór prac do cyklu nie był przypadkowy. Prace, które posłużyły jako pierwowzory Juszkiewicz wybrała świadomie. Z oglądanych obiektów wybrała takie, które w jakiś sposób wiązały się z jej własnymi wspomnieniami i doświadczeniami życiowymi, skojarzeniami, które wywoływały wspomnienia czy szczególnie poruszyły jej wyobraźnię. W tych utraconych dziełach łączą się ze sobą nostalgia i tajemnica, jednocześnie przywracanie ich do życia może budzić pytania o sens i formę odzyskiwania ich z zapomnienia.
Prezentowany w katalogu obraz powstał na podstawie akwareli szwajcarskiego artysty Paula Klee. W historii sztuki jest znany jako „Krajobraz ze wschodzącym księżycem” lub pod drugim tytułem „Dom i księżyc”. Wiadomo, że praca znajdowała się w kolekcji Sophie Lissitzky-Küppers, z której została wypożyczona do Landesmuseum w Hannowerze, a następnie skonfiskowana przez nazistów w 1937, jako „sztuka zdegenerowana”. Od tamtego czasu znajduje się prawdopodobne w nieznanej kolekcji prywatnej.
Ewa Juszkiewicz (1984) jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, doktorat uzyskała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Jest laureatką m.in. nagrody pisma Format na III Festiwalu Sztuki Młodych w Szczecinie Przeciąg, Grand Prix na Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013, nagrody specjalnej konkursu Artystyczna Podróż Hestii, Grand Prix w konkursie TheOneMinutes oraz III Nagrody na Multimedia Szajna Festiwal 2010. Jest stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego (2014) oraz uczestniczką Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych Pienków. Twórczość Ewy Juszkiewicz na wystawach indywidualnych i solowych prezentowały instytucje takie jak Almine Rech Gallery (Paryż, 2019), Gagosian (Nowy Jork, 2019), Cabinet (Mediolan, 2019), Galerie Rolando Anselmi (Berlin, 2018), Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (Warszawa, 2018), MSN (Warszawa, 2017), Galeria Arsenał (Bialystok, 2016), National Art Gallery of China (Pekin, 2015), Christie’s Ryder Street Gallery (Londyn, 2014), MOCAK (Kraków, 2013). Jej prace znajdują się w kolekcjach MSN w Warszawie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Zachęty Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Olsztynie, Galerii Bielskiej BWA oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i we Włoszech.

Description:
Untitled (after Paul Klee), 2015
oil/canvas, 73 x 92 cm; na odwrociu pieczec: 'lokal_30', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Stan zachowania
73 x 92 cm
Technika
olej/płótno
Sygnatura
na odwrociu pieczęć: 'lokal_30'
Proweniencja
Galeria Lokal 30, Warszawa; kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
Ewa Juszkiewicz, „Upadek kusi”, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała, 4.09-11.10.2015; Filip Berendt. Ewa Juszkiewicz, Katya Shadkovska, „Syndrom Gauguina”, lokal_30, Warszawa, 23.09-19.11.2016