7
Agata Kus (1987) | "Spadek" (według Ingmara Bergmana), 2015
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
90,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Agata Kus (1987)
Lokalizacja
olej/płótno
Wymiary
46 x 55 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 46 x 55 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A. Kus | AGATA KUS | SPADEK | OLEJ NA PŁÓTNIE | 46x55 cm 2015',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Agata chłonie otaczającą rzeczywistość, kolekcjonuje wizerunki, wycina z nich pojedyncze fragmenty, by wykorzystać je do stworzenia swojej – niejednokrotnie bardzo osobistej – opowieści”.
Delfina Jałownik
„Spadek” (według Ingmara Bergmana) to praca Agaty Kus, jednej z najzdolniejszych polskich artystek młodego pokolenia. Obraz był wystawiany trzykrotnie: w 2016 na zbiorowej wystawie „Malarki” w lubelskiej Galerii Białej, następnie na solowej wystawie „Madmoiselle” w Maëlle Galerie w Paryżu, a później na dużym solowym pokazie „Horror Picture Show” w krakowskim Bunkrze Sztuki. W „Spadku” Kus nawiązuje do jednego z arcydzieł sztuki filmowej, czyli „Persony” Ingmara Bergmana. Stach Szabłowski pisał, że Agata Kus „Studiowała Bergmanowskie zbliżenie, momenty wzmożonego psychologicznego okrucieństwa. Film kondensuje życie do kilkudziesięciu minut wypełnionych esencją jego prawdy i znaczenia. Czy obraz namalowany na podstawie takiego ‘destylatu życia’ podnosi jego sens do kolejnej potęgi?” (Stach Szabłowski, „Nieprzypadkowe podobieństwo do osób i zdarzeń. O picture show Agaty Kus”, [w:] Agata Kus Horr Picture Show, katalog wystawy, [red.] Delfina Jałowik, Kraków 2020, s. 45). Podobne nawiązania do filmów pojawiały się również na innych obrazach tej artystki. Na jej płótnach pojawiały się kadry i postaci z filmów Carlosa Saury, Davida Lyncha czy Bernarda Bertolucciego.
Choć w swoich pracach odnosi się do różnych dziedzin, takich jak literatura, opera, teatr i muzyka, film to zagadnienie szczególnie bliskie tej artystce. Odzwierciedliło się to w jej doktorskiej pracy dyplomowej. Agata Kus stworzyła wielokanałową instalację wideo „Kochanka”, w której wcieliła się w postać Ruth Irene Kalder, tytułowej kochanki komendanta obozu KL Plaszow Amona Götha. Wykorzystała również fotografie przedstawiające parę, a instalację uzupełniła cyklem obrazów.
Obok malarstwa, Agata Kus zajmuje się również dziedziną wideo, rysunkiem i ceramiką. Często odnosi się do bliskich jej miejsc. Jej twórczość ma silny związek z rzeczywistością, zarówno teraźniejszą, jak i historyczną. Autentyczne postaci i realne zdarzenia odgrywają tu istotną rolę. Zdaniem Stacha Szabłowskiego, Kus podąża „trzecią drogą” malarstwa, wytyczoną między eksploracją tego, co wewnętrzne – imaginacji, a tego, co zewnętrzne, rozumiane jako analizowanie rzeczywistości.
Description:
"Inheritance" (after Ingmar Bergman), 2015
oil/canvas, 46 x 55 cm; signed, dated and described on the reverse: 'A. Kus | AGATA KUS | SPADEK | OLEJ NA PLOTNIE | 46x55 cm 2015', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Agata chłonie otaczającą rzeczywistość, kolekcjonuje wizerunki, wycina z nich pojedyncze fragmenty, by wykorzystać je do stworzenia swojej – niejednokrotnie bardzo osobistej – opowieści”.
Delfina Jałownik
„Spadek” (według Ingmara Bergmana) to praca Agaty Kus, jednej z najzdolniejszych polskich artystek młodego pokolenia. Obraz był wystawiany trzykrotnie: w 2016 na zbiorowej wystawie „Malarki” w lubelskiej Galerii Białej, następnie na solowej wystawie „Madmoiselle” w Maëlle Galerie w Paryżu, a później na dużym solowym pokazie „Horror Picture Show” w krakowskim Bunkrze Sztuki. W „Spadku” Kus nawiązuje do jednego z arcydzieł sztuki filmowej, czyli „Persony” Ingmara Bergmana. Stach Szabłowski pisał, że Agata Kus „Studiowała Bergmanowskie zbliżenie, momenty wzmożonego psychologicznego okrucieństwa. Film kondensuje życie do kilkudziesięciu minut wypełnionych esencją jego prawdy i znaczenia. Czy obraz namalowany na podstawie takiego ‘destylatu życia’ podnosi jego sens do kolejnej potęgi?” (Stach Szabłowski, „Nieprzypadkowe podobieństwo do osób i zdarzeń. O picture show Agaty Kus”, [w:] Agata Kus Horr Picture Show, katalog wystawy, [red.] Delfina Jałowik, Kraków 2020, s. 45). Podobne nawiązania do filmów pojawiały się również na innych obrazach tej artystki. Na jej płótnach pojawiały się kadry i postaci z filmów Carlosa Saury, Davida Lyncha czy Bernarda Bertolucciego.
Choć w swoich pracach odnosi się do różnych dziedzin, takich jak literatura, opera, teatr i muzyka, film to zagadnienie szczególnie bliskie tej artystce. Odzwierciedliło się to w jej doktorskiej pracy dyplomowej. Agata Kus stworzyła wielokanałową instalację wideo „Kochanka”, w której wcieliła się w postać Ruth Irene Kalder, tytułowej kochanki komendanta obozu KL Plaszow Amona Götha. Wykorzystała również fotografie przedstawiające parę, a instalację uzupełniła cyklem obrazów.
Obok malarstwa, Agata Kus zajmuje się również dziedziną wideo, rysunkiem i ceramiką. Często odnosi się do bliskich jej miejsc. Jej twórczość ma silny związek z rzeczywistością, zarówno teraźniejszą, jak i historyczną. Autentyczne postaci i realne zdarzenia odgrywają tu istotną rolę. Zdaniem Stacha Szabłowskiego, Kus podąża „trzecią drogą” malarstwa, wytyczoną między eksploracją tego, co wewnętrzne – imaginacji, a tego, co zewnętrzne, rozumiane jako analizowanie rzeczywistości.
Description:
"Inheritance" (after Ingmar Bergman), 2015
oil/canvas, 46 x 55 cm; signed, dated and described on the reverse: 'A. Kus | AGATA KUS | SPADEK | OLEJ NA PLOTNIE | 46x55 cm 2015', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
46 x 55 cm
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A. Kus | AGATA KUS | SPADEK | OLEJ NA PŁÓTNIE | 46x55 cm 2015'
Proweniencja
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A. Kus | AGATA KUS | SPADEK | OLEJ NA PŁÓTNIE | 46x55 cm 2015'
Literatura
Agata Kus. Paintings, Gadający Pies, Kraków 2016, s. 50-51; Agata Kus. Horror Picture Show, [red.] Delfina Jałowik, Bunkier Sztuki, Kraków 2020, s. 149 (il.)
Wystawiany
„Malarki / Women Painters”, wystawa zbiorowa, Galeria Biała, Lublin, 4.12.2015-22.01.2016; Agata Kus, „Mademoiselle”, Maëlle Galerie, Paris, 15.04-04. 06.2016; Agata Kus, „Horror Picture Show”, Bunkier Sztuki, Kraków, 7.12.2019–19.01.2020