48
Jacek Ziemiński (1953) | "On, ona?", 1994
Estymacja:
15,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jacek Ziemiński (1953)
Wymiary
140 x 200 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 140 x 200 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JACEK ZIEMIŃSKI | "ON, ONA?" '1994 | 140 x 200 cm. olej',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Nadrzędnym tematem prac Jacka Ziemińskiego we wczesnym okresie jego działalności artystycznej pozostawał pejzaż, obojętnie czy złożony z abstrakcyjnych pasków, falistych linii morskich czy motywów przedstawieniowych, ale zawsze z predylekcją do poziomych formatów i ponadnormatywnych rozmiarów. To właśnie w latach 80. oraz I połowie lat 90. ujawniają się u twórcy poszukiwania w obrębie nowej ekspresji. Nie inaczej jest w przypadku prezentowanej w katalogu pracy o niejednoznacznym tytule „On, ona?”, którą artysta namalował w 1994. Na wielkoformatowym płótnie uwiecznił enigmatyczną postać stojącą tyłem do widza. W kompozycji przepełnionej światłem, utrzymanej w charakterystycznej dla ekspresjonistów palecie barwnej, uwidacznia się mistrzowski warsztat artysty przywołujący skojarzenia z malarstwem Van Gogha. To właśnie z fascynacji malarstwem holenderskiego artysty powstała technika Ziemińskiego.
Jacek Ziemiński obronił dyplom na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w pracowni profesora Jacka Sienickiego w 1979 i w latach 80. włączył się, chociaż nie bez pewnych wahań i różnic, w nurt nowej ekspresji. Do połowy lat 90. malował obrazy o symbolicznym znaczeniu: morza, góry i przeskalowane obiekty w nieodgadnionym krajobrazie. W kolejnym etapie poszukiwań twórca zwrócił się ku malarstwu abstrakcyjnemu – kompozycjom wielobarwnych pasów oraz geometrycznych form, nierzadko kojarzonych z projektami wzornictwa przemysłowego. O pracach z tego cyklu pisał między innymi Krzysztof Żwirblis: „Obecne obrazy to malarska przyjemność, powrót do stale obecnych wartości koloru i światła, które stwarzają widzialny świat. Malowane z gestu i z projektu. Projektowane są świecące podkłady: pomarańczowy, czerwony, zielony. Same pasy, ich ułożenie, kierunki, rozkład barw są określane przez charakter emocji, które konkretyzują się w każdej pracy. Obraz wychodzący od pejzażu, jego struktury, zmieniających się relacji przestrzennych i światła, może być malowany na śmierć przyjaciela. Te prace są rozpięte między malarskim gestem a liniami odrysowywanymi od przykładnicy. Bez mimesis starają się powtórzyć z natury materię i jej właściwości: wchłanianie i odbijanie światła. Dobrze jest spotkać artystę, który dokonuje tak zdecydowanego zwrotu, rezygnuje z drogi, którą szedł kilkanaście lat. Sam mówi, że najbardziej interesujące okazało się to, co dzieje się na styku ciężkiej materii i światła. Także w dawnych pracach było to najważniejsze, reszta jest tylko pretekstem i zbędnym balastem” (źródło: https://culture.pl/pl/tworca/jacek-zieminski, dostęp: 29.08.2022).
Studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, dyplom w pracowni prof. Jacka Sienickiego, aneks z grafiki w pracowni Haliny Chrostowskiej. Uczestnik ruchu Nowej Ekspresji w latach 80. W stanie wojennym współorganizator niezależnych wystaw „Świadectwo obecności” (1982–1986). W latach 1982–89 asystent na Wydziale Malarstwa ASP. Początkowo tworzył malarstwo na pograniczu abstrakcji i sztuki figuratywnej. Później powstają prace o symbolicznym charakterze. W ostatnich latach maluje obrazy nawiązujące do form postimpresjonizmu oraz abstrakcji.
Description:
"He, she?", 1994
oil/canvas, 140 x 200 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JACEK ZIEMINSKI | "ON, ONA?" '1994 | 140 x 200 cm. olej', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Nadrzędnym tematem prac Jacka Ziemińskiego we wczesnym okresie jego działalności artystycznej pozostawał pejzaż, obojętnie czy złożony z abstrakcyjnych pasków, falistych linii morskich czy motywów przedstawieniowych, ale zawsze z predylekcją do poziomych formatów i ponadnormatywnych rozmiarów. To właśnie w latach 80. oraz I połowie lat 90. ujawniają się u twórcy poszukiwania w obrębie nowej ekspresji. Nie inaczej jest w przypadku prezentowanej w katalogu pracy o niejednoznacznym tytule „On, ona?”, którą artysta namalował w 1994. Na wielkoformatowym płótnie uwiecznił enigmatyczną postać stojącą tyłem do widza. W kompozycji przepełnionej światłem, utrzymanej w charakterystycznej dla ekspresjonistów palecie barwnej, uwidacznia się mistrzowski warsztat artysty przywołujący skojarzenia z malarstwem Van Gogha. To właśnie z fascynacji malarstwem holenderskiego artysty powstała technika Ziemińskiego.
Jacek Ziemiński obronił dyplom na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w pracowni profesora Jacka Sienickiego w 1979 i w latach 80. włączył się, chociaż nie bez pewnych wahań i różnic, w nurt nowej ekspresji. Do połowy lat 90. malował obrazy o symbolicznym znaczeniu: morza, góry i przeskalowane obiekty w nieodgadnionym krajobrazie. W kolejnym etapie poszukiwań twórca zwrócił się ku malarstwu abstrakcyjnemu – kompozycjom wielobarwnych pasów oraz geometrycznych form, nierzadko kojarzonych z projektami wzornictwa przemysłowego. O pracach z tego cyklu pisał między innymi Krzysztof Żwirblis: „Obecne obrazy to malarska przyjemność, powrót do stale obecnych wartości koloru i światła, które stwarzają widzialny świat. Malowane z gestu i z projektu. Projektowane są świecące podkłady: pomarańczowy, czerwony, zielony. Same pasy, ich ułożenie, kierunki, rozkład barw są określane przez charakter emocji, które konkretyzują się w każdej pracy. Obraz wychodzący od pejzażu, jego struktury, zmieniających się relacji przestrzennych i światła, może być malowany na śmierć przyjaciela. Te prace są rozpięte między malarskim gestem a liniami odrysowywanymi od przykładnicy. Bez mimesis starają się powtórzyć z natury materię i jej właściwości: wchłanianie i odbijanie światła. Dobrze jest spotkać artystę, który dokonuje tak zdecydowanego zwrotu, rezygnuje z drogi, którą szedł kilkanaście lat. Sam mówi, że najbardziej interesujące okazało się to, co dzieje się na styku ciężkiej materii i światła. Także w dawnych pracach było to najważniejsze, reszta jest tylko pretekstem i zbędnym balastem” (źródło: https://culture.pl/pl/tworca/jacek-zieminski, dostęp: 29.08.2022).
Studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP, dyplom w pracowni prof. Jacka Sienickiego, aneks z grafiki w pracowni Haliny Chrostowskiej. Uczestnik ruchu Nowej Ekspresji w latach 80. W stanie wojennym współorganizator niezależnych wystaw „Świadectwo obecności” (1982–1986). W latach 1982–89 asystent na Wydziale Malarstwa ASP. Początkowo tworzył malarstwo na pograniczu abstrakcji i sztuki figuratywnej. Później powstają prace o symbolicznym charakterze. W ostatnich latach maluje obrazy nawiązujące do form postimpresjonizmu oraz abstrakcji.
Description:
"He, she?", 1994
oil/canvas, 140 x 200 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JACEK ZIEMINSKI | "ON, ONA?" '1994 | 140 x 200 cm. olej', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JACEK ZIEMIŃSKI | "ON, ONA?" '1994 | 140 x 200 cm. olej'