42
Władysław Jackiewicz (1924 - 2016) | "Nud corpo IV", 1974
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
154 x 123,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 154 x 123,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Jackiewicz | 74', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'W. JACKIEWICZ | NUD CORPO IV/74'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Począwszy od lat 70. charakterystycznym motywem malarstwa Władysława Jackiewicza
stał się akt. Pozbawiony klasycznej formy, wymykający się realistycznej konwencji,
stanowi wyjątkowy przykład postrzegania cielesności. Są to kompozycje tworzone
często w technice laserunku, przedstawiają syntetyczne, wykadrowane sylwetki
pozbawione szczegółów anatomicznych.
Dzięki książce „Poza ramami. Rozmowy z artystami” poznajemy lepiej sposób myślenia wielu wybitnych polskich malarzy. Władysław Jackiewicz to jeden z artystów, który zgodził się udzielić wywiadu jej twórcom. Z publikacji dowiadujemy się między innymi, że artysta chciał, aby przede wszystkim pamiętano o nim jako o malarzu kobiecego ciała, które uważał za najdoskonalszy z kształtów stworzonych przez Boga. Nagość chciał pokazywać w sposób dyskretny i elegancki. Wiele jego obrazów nosi ślady wyraźnej inspiracji twórczością mistrza artysty, którym był Amadeo Modigliani. Jednak w odróżnieniu od wielkiego Włocha, Jackiewicz zacierał indywidualne cechy modelki, za sprawą czego jego „opowieści o nagości” mają półabstrakcyjną formę, prowadzą odbiorcę do świata kształtów i barw, w którym erotyzm staje się kategorią czysto estetyczną.
Twórczość Władysława Jackiewicza charakteryzuje się zróżnicowaną fakturą oraz bogatą i wyrafinowaną kolorystyką. Również jego życie prywatne obfitowało w różnorodność. Urodził się na Wileńszczyźnie, później był związany z Pomorzem, gdzie związał się z gdańskim ASP. Studia artystyczne skończył dyplomem w 1952 na gdańskiej PWSSP w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego. Od 1951 wykładał malarstwo na PWSSP, w latach 1965-69 był dziekanem Wydziału Malarstwa, a od 1969 do 1981 pełnił funkcję rektora. Był jednym z twórców Grupy Gdańskiej. Wystawiał swoje prace na ponad 40 wystawach indywidualnych i grupowych. Stał się malarzem uznanym w Polsce i za granicą. Jego debiut przypadł na lata socrealizmu, więc i dokonania artysty początkowo mieściły się w duchu tej epoki. Jackiewicz ze względu na walory estetyczne swoich prac był utożsamiany z tzw. szkołą sopocką – malował wówczas kolorystyczne pejzaże, często ze sztafażem figuralnym.
Po socrealizmie jego poszukiwania artystyczne poszły w kierunku kubizmu i „aluzyjnej abstrakcji”. Jackiewicz zwrócił się w kierunku aktu. Od tego czasu przedstawienia kobiecego ciała stały się głównym obszarem malarskiej fascynacji Jackiewicza. Jeden z recenzentów pisał: „To poeta palety o absolutnie wyzwolonej wyobraźni, twórca czułego, lirycznego języka kolorów, przy pomocy którego wypowiada najsubtelniejsze treści uczuciowe, przekazując widzenie świata w sposób dyskretny, skupiony, opanowany”. Akt pozbawiony klasycznej formy, wymykający się realistycznej konwencji, stanowi wyjątkowy przykład postrzegania cielesności.
Prezentowane obrazy doskonale wpisują się w wyżej opisaną konwencję. Są bardzo minimalistyczne w formie. Na obrazach Jackiewicza – kompozycjach i aktach – ciało kobiety sprowadzone jest do plam koloru. Kształty postaci kadrował tak, że w polu kompozycji pozostawał zazwyczaj sam tors, pozbawiony szczegółów anatomicznych. Malował rozjaśnione, syntetyczne sylwety, wykorzystując efekt prześwitywania gruntu barwnego przez cienką warstwę laserunku.
Studiował na Wydziale Malarstwa w PWSSP w Sopocie. Dyplom otrzymał w 1952 roku, w pracowni profesora Artura Nacht-Samborskiego. W latach 1951-84 pracownik w macierzystej uczelni Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (obecnie: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku). Od 1965 do 1968 roku był dziekanem Wydziału Malarstwa, w latach 1968-69 prorektorem uczelni. W latach 1969-81 pełnił funkcję jej rektora PWSSP. Współtwórca Grupy Gdańskiej. Twórca licznych aktów, pejzaży, martwych natur oraz abstrakcyjnych kompozycji geometrycznych; jego twórczość charakteryzuje zróżnicowana faktura, bogata i wyrafinowana kolorystyka.
Description:
"Nud corpo IV", 1974
oil/canvas, 154 x 123.5 cm; signed and dated lower right: 'Jackiewicz | 74', signed, dated and described on the reverse: 'W. JACKIEWICZ | NUD CORPO IV/74',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Począwszy od lat 70. charakterystycznym motywem malarstwa Władysława Jackiewicza
stał się akt. Pozbawiony klasycznej formy, wymykający się realistycznej konwencji,
stanowi wyjątkowy przykład postrzegania cielesności. Są to kompozycje tworzone
często w technice laserunku, przedstawiają syntetyczne, wykadrowane sylwetki
pozbawione szczegółów anatomicznych.
Dzięki książce „Poza ramami. Rozmowy z artystami” poznajemy lepiej sposób myślenia wielu wybitnych polskich malarzy. Władysław Jackiewicz to jeden z artystów, który zgodził się udzielić wywiadu jej twórcom. Z publikacji dowiadujemy się między innymi, że artysta chciał, aby przede wszystkim pamiętano o nim jako o malarzu kobiecego ciała, które uważał za najdoskonalszy z kształtów stworzonych przez Boga. Nagość chciał pokazywać w sposób dyskretny i elegancki. Wiele jego obrazów nosi ślady wyraźnej inspiracji twórczością mistrza artysty, którym był Amadeo Modigliani. Jednak w odróżnieniu od wielkiego Włocha, Jackiewicz zacierał indywidualne cechy modelki, za sprawą czego jego „opowieści o nagości” mają półabstrakcyjną formę, prowadzą odbiorcę do świata kształtów i barw, w którym erotyzm staje się kategorią czysto estetyczną.
Twórczość Władysława Jackiewicza charakteryzuje się zróżnicowaną fakturą oraz bogatą i wyrafinowaną kolorystyką. Również jego życie prywatne obfitowało w różnorodność. Urodził się na Wileńszczyźnie, później był związany z Pomorzem, gdzie związał się z gdańskim ASP. Studia artystyczne skończył dyplomem w 1952 na gdańskiej PWSSP w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego. Od 1951 wykładał malarstwo na PWSSP, w latach 1965-69 był dziekanem Wydziału Malarstwa, a od 1969 do 1981 pełnił funkcję rektora. Był jednym z twórców Grupy Gdańskiej. Wystawiał swoje prace na ponad 40 wystawach indywidualnych i grupowych. Stał się malarzem uznanym w Polsce i za granicą. Jego debiut przypadł na lata socrealizmu, więc i dokonania artysty początkowo mieściły się w duchu tej epoki. Jackiewicz ze względu na walory estetyczne swoich prac był utożsamiany z tzw. szkołą sopocką – malował wówczas kolorystyczne pejzaże, często ze sztafażem figuralnym.
Po socrealizmie jego poszukiwania artystyczne poszły w kierunku kubizmu i „aluzyjnej abstrakcji”. Jackiewicz zwrócił się w kierunku aktu. Od tego czasu przedstawienia kobiecego ciała stały się głównym obszarem malarskiej fascynacji Jackiewicza. Jeden z recenzentów pisał: „To poeta palety o absolutnie wyzwolonej wyobraźni, twórca czułego, lirycznego języka kolorów, przy pomocy którego wypowiada najsubtelniejsze treści uczuciowe, przekazując widzenie świata w sposób dyskretny, skupiony, opanowany”. Akt pozbawiony klasycznej formy, wymykający się realistycznej konwencji, stanowi wyjątkowy przykład postrzegania cielesności.
Prezentowane obrazy doskonale wpisują się w wyżej opisaną konwencję. Są bardzo minimalistyczne w formie. Na obrazach Jackiewicza – kompozycjach i aktach – ciało kobiety sprowadzone jest do plam koloru. Kształty postaci kadrował tak, że w polu kompozycji pozostawał zazwyczaj sam tors, pozbawiony szczegółów anatomicznych. Malował rozjaśnione, syntetyczne sylwety, wykorzystując efekt prześwitywania gruntu barwnego przez cienką warstwę laserunku.
Studiował na Wydziale Malarstwa w PWSSP w Sopocie. Dyplom otrzymał w 1952 roku, w pracowni profesora Artura Nacht-Samborskiego. W latach 1951-84 pracownik w macierzystej uczelni Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku (obecnie: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku). Od 1965 do 1968 roku był dziekanem Wydziału Malarstwa, w latach 1968-69 prorektorem uczelni. W latach 1969-81 pełnił funkcję jej rektora PWSSP. Współtwórca Grupy Gdańskiej. Twórca licznych aktów, pejzaży, martwych natur oraz abstrakcyjnych kompozycji geometrycznych; jego twórczość charakteryzuje zróżnicowana faktura, bogata i wyrafinowana kolorystyka.
Description:
"Nud corpo IV", 1974
oil/canvas, 154 x 123.5 cm; signed and dated lower right: 'Jackiewicz | 74', signed, dated and described on the reverse: 'W. JACKIEWICZ | NUD CORPO IV/74',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Jackiewicz | 74'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska