22
Teresa Tyszkiewicz (1953 - 2020) | "Blue forme", 2001
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
100,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Teresa Tyszkiewicz (1953 - 2020)
Wymiary
125 x 90 cm
Kategoria
Opis
olej, szpilki/płótno, 125 x 90 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Teresa TYSZKIEWICZ 2001', sygnowany, datowany i opisany na odworciu: 'Teresa TYSZKIEWICZ | "Blue forme" | 2001 | (90 x 125) cm | T. Tyszkiewicz'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
PRZEDMIOT MAGICZNY – SZPILKA
Teresa Tyszkiewicz to jedna z tych artystek, której sztuka w szczególny sposób splatała się z życiem prywatnym, a artystyczna praktyka była niezbywalnym fragmentem jej codzienności. Twórczyni nie była wykształcona artystycznie, wielu krytyków zwraca jednak uwagę na fakt, że pozwoliło jej to na zachowanie świeżego spojrzenia i wypracowanie niezwykle oryginalnego języka wypowiedzi. Istotnie, tym, co cechuje wszystkie przejawy jej działalności artystycznej: filmy, fotografię, obrazy i obiekty, jest ich autentyczność, zazwyczaj bezkompromisowa. W artystycznych losach Tyszkiewicz doskonale widać także typowy i powtarzalny charakter karier kobiet-artystek, prywatnie związanych z mężczyznami tej samej profesji. W 1977 Tyszkiewicz wyszła za mąż za Zdzisława Sosnowskiego, który był jedną z czołowych postaci polskiej neoawangardy lat 70. Realizował głównie filmy i fotografie, a od połowy lat 70. pracował przede wszystkim z żoną. Po wyjeździe na 10 Biennale w Paryżu i osiedleniu się na obrzeżach miasta, gdy jego gwiazda powoli zaczynała słabnąć, twórczość Tyszkiewicz wysunęła się na pierwszy plan, czego kulminacją były dwie wystawy w warszawskiej Zachęcie: udział w „Jesteśmy” w 1991 oraz indywidualna ekspozycja „Szpilki” w 1988.
Znakiem rozpoznawczym twórczości Teresy Tyszkiewicz są szpilki, które autorka zaczęła włączać w swoje prace już od początku lat 80., zaczynając tym samym proces „nakłuwania rzeczywistości”. Prace z tego okresu wyglądały nieco inaczej niż znane nam dziś przedstawienia. Tyszkiewicz owijała główki szpilek watą lub końskim włosiem. Miały one w sobie dużo zmysłowości i delikatności. Proces ten szybko przerodził się w obsesyjną wręcz pracę nakłuwania nimi coraz to trudniejszych podłoży: artystka zaczęła tworzyć kompozycje na płótnach pokrywanych papierem oraz zamalowywanych grubą warstwą farby. Od delikatnej pracy, kojarzonej z robótkami ręcznymi, przeszła do mozolnej, brutalnej, trudnej fizycznie obsesji. Szpilki w twórczości Teresy Tyszkiewicz mają symboliczne znaczenie. Artystka mówiła o nich: „One po prostu mnie ścigały. Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. Ukłucie, opór i chęć, aby go zwalczyć. Szpilka prowokuje mnie i wywołuje nowe propozycje. Jest łagodna po ujarzmieniu, ale w trakcie pracy boję się, bo jest niebezpieczna, atakująca. Może symbolizuje zmaganie z przeszkodami” (opis dzieła artystki w bazie kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, źródło: zasoby.msl.org.pl). Na przestrzeni lat szpilki pojawiały się w ogromnej liczbie prac i wystąpień – czasem stłoczone, wbite rytmicznie w powierzchnię płótna, pokryte farbami, przylutowane, innym razem rzucone na twarz leżącej artystki lub zdobiące maskę przywdziewaną przez nią do fotografii. W obrazach szpilkowych zawarte jest doświadczenie bólu, który jest składową kobiecego istnienia. Tak otwarte komunikowanie tego aspektu życia kobiet było odkrywcze. Teresa Tyszkiewicz jako pierwsza, używając tego języka sztuki, wskazała drogę wielu innym współczesnym artystkom.
Jak opowiada o cyklu Zofia Machnicka: „Powstające do końca życia artystki ‘prace szpilkowe’ są efektem długotrwałego, wielomiesięcznego procesu nabijania szpilkami papieru, fotografii, płótna czy obiektów. Ten swego rodzaju rytualny performans angażuje ciało Tyszkiewicz w działanie polegające na rytmicznej kumulacji gestu, powtarzalności i ciągłości. W efekcie ruch ciała nad płaszczyzną pozostawia na niej kształty będące jego ‘obrazem’. W tym sensie struktura ‘prac szpilkowych’ jest cielesna i organiczna, a procesualność i powtarzalność tej metody warunkuje jej performatywny charakter” (Zofia Machnicka, Ciało, erotyzm, śruby i vagina dentata. O twórczości Teresy Tyszkiewicz, [w:] Teresa Tyszkiewicz. Dzień po dniu, [red.] Agnieszka Hatowska, Łódź 2020, s. 11).
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Blue forme", 2001
oil, pins/canvas, 125 x 90 cm; signed and dated lower right: 'Teresa TYSZKIEWICZ 2001', signed, dated and described on the reverse: 'Teresa TYSZKIEWICZ | "Blue forme" | 2001 | (90 x 125) cm | T. Tyszkiewicz',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
PRZEDMIOT MAGICZNY – SZPILKA
Teresa Tyszkiewicz to jedna z tych artystek, której sztuka w szczególny sposób splatała się z życiem prywatnym, a artystyczna praktyka była niezbywalnym fragmentem jej codzienności. Twórczyni nie była wykształcona artystycznie, wielu krytyków zwraca jednak uwagę na fakt, że pozwoliło jej to na zachowanie świeżego spojrzenia i wypracowanie niezwykle oryginalnego języka wypowiedzi. Istotnie, tym, co cechuje wszystkie przejawy jej działalności artystycznej: filmy, fotografię, obrazy i obiekty, jest ich autentyczność, zazwyczaj bezkompromisowa. W artystycznych losach Tyszkiewicz doskonale widać także typowy i powtarzalny charakter karier kobiet-artystek, prywatnie związanych z mężczyznami tej samej profesji. W 1977 Tyszkiewicz wyszła za mąż za Zdzisława Sosnowskiego, który był jedną z czołowych postaci polskiej neoawangardy lat 70. Realizował głównie filmy i fotografie, a od połowy lat 70. pracował przede wszystkim z żoną. Po wyjeździe na 10 Biennale w Paryżu i osiedleniu się na obrzeżach miasta, gdy jego gwiazda powoli zaczynała słabnąć, twórczość Tyszkiewicz wysunęła się na pierwszy plan, czego kulminacją były dwie wystawy w warszawskiej Zachęcie: udział w „Jesteśmy” w 1991 oraz indywidualna ekspozycja „Szpilki” w 1988.
Znakiem rozpoznawczym twórczości Teresy Tyszkiewicz są szpilki, które autorka zaczęła włączać w swoje prace już od początku lat 80., zaczynając tym samym proces „nakłuwania rzeczywistości”. Prace z tego okresu wyglądały nieco inaczej niż znane nam dziś przedstawienia. Tyszkiewicz owijała główki szpilek watą lub końskim włosiem. Miały one w sobie dużo zmysłowości i delikatności. Proces ten szybko przerodził się w obsesyjną wręcz pracę nakłuwania nimi coraz to trudniejszych podłoży: artystka zaczęła tworzyć kompozycje na płótnach pokrywanych papierem oraz zamalowywanych grubą warstwą farby. Od delikatnej pracy, kojarzonej z robótkami ręcznymi, przeszła do mozolnej, brutalnej, trudnej fizycznie obsesji. Szpilki w twórczości Teresy Tyszkiewicz mają symboliczne znaczenie. Artystka mówiła o nich: „One po prostu mnie ścigały. Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. Ukłucie, opór i chęć, aby go zwalczyć. Szpilka prowokuje mnie i wywołuje nowe propozycje. Jest łagodna po ujarzmieniu, ale w trakcie pracy boję się, bo jest niebezpieczna, atakująca. Może symbolizuje zmaganie z przeszkodami” (opis dzieła artystki w bazie kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, źródło: zasoby.msl.org.pl). Na przestrzeni lat szpilki pojawiały się w ogromnej liczbie prac i wystąpień – czasem stłoczone, wbite rytmicznie w powierzchnię płótna, pokryte farbami, przylutowane, innym razem rzucone na twarz leżącej artystki lub zdobiące maskę przywdziewaną przez nią do fotografii. W obrazach szpilkowych zawarte jest doświadczenie bólu, który jest składową kobiecego istnienia. Tak otwarte komunikowanie tego aspektu życia kobiet było odkrywcze. Teresa Tyszkiewicz jako pierwsza, używając tego języka sztuki, wskazała drogę wielu innym współczesnym artystkom.
Jak opowiada o cyklu Zofia Machnicka: „Powstające do końca życia artystki ‘prace szpilkowe’ są efektem długotrwałego, wielomiesięcznego procesu nabijania szpilkami papieru, fotografii, płótna czy obiektów. Ten swego rodzaju rytualny performans angażuje ciało Tyszkiewicz w działanie polegające na rytmicznej kumulacji gestu, powtarzalności i ciągłości. W efekcie ruch ciała nad płaszczyzną pozostawia na niej kształty będące jego ‘obrazem’. W tym sensie struktura ‘prac szpilkowych’ jest cielesna i organiczna, a procesualność i powtarzalność tej metody warunkuje jej performatywny charakter” (Zofia Machnicka, Ciało, erotyzm, śruby i vagina dentata. O twórczości Teresy Tyszkiewicz, [w:] Teresa Tyszkiewicz. Dzień po dniu, [red.] Agnieszka Hatowska, Łódź 2020, s. 11).
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Blue forme", 2001
oil, pins/canvas, 125 x 90 cm; signed and dated lower right: 'Teresa TYSZKIEWICZ 2001', signed, dated and described on the reverse: 'Teresa TYSZKIEWICZ | "Blue forme" | 2001 | (90 x 125) cm | T. Tyszkiewicz',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej, szpilki/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Teresa TYSZKIEWICZ 2001'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska