Powrót do DESA.PL
20 of Liczba obiektów: 61
20
Jerzy Nowosielski (1943) | "Próba w cyrku", 1965
Estymacja:
180,000 zł - 250,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jerzy Nowosielski (1943)
Wymiary
25 x 70 cm
Opis
olej/płótno, 25 x 70 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"PRÓBA | W | CYRKU" | 25 X 70 | OLEJ 1965 | JERZY NOWOSIELSKI', na odwrociu nalepki BWA w Krakowie, Galerii Współczesnej przy KmPiK "RUCH" w Warszawie, wywozowa Muzeum Sztuki w Łodzi

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


PRÓBA W CYRKU

Powracającymi tematami w twórczości Jerzego Nowosielskiego były motywy ćwiczeń fizycznych i zaprezentowanego w ich trakcie obnażonego ciała: zwłaszcza kobiecego (choć nie tylko), poddanego erotyzacji i wystawionego na ogląd widzów. Świetnym pretekstem do takiego ukazania ciała były sceny ćwiczeń i aktywności fizycznej. Artysta przedstawiał zatem próby baletu, ćwiczenia na wolnym powietrzu (jak w obrazie „Przebudzenie wiosny”) czy zawody sportowe (jak przykładowo na obrazach „Pływaczki”, „Gimnastyczki”, „Koszykarki”). Oddzielnym typem przedstawień w twórczości artysty są te, gdzie widok nagiego lub półnagiego ciała nie jest uzasadniony czymkolwiek – są to klasyczne akty, gdzie przedstawienie ciała jest celem samym w sobie. Prezentowany tutaj obraz na płótnie „Próba w cyrku” z 1965 pozostaje jednak utrzymany w wyżej zarysowanej konwencji, gdzie kolejne akty, tym razem wyłącznie kobiece, potrzebują niejako pewnego usprawiedliwienia, pretekstu, którym staje się tutaj scena rodzajowa.
„Próba w cyrku” z 1965 to przedstawienie horyzontalne, o układzie zbliżonym do symetrii, gdzie mamy do czynienia ze sceną rozgrywającą się w cyrku. Jej głównymi bohaterkami – co dość charakterystyczne dla Nowosielskiego – są roznegliżowane kobiety. Trzy tancerki-akrobatki wykonują ćwiczenia na arenie w obecności nielicznych, zgromadzonych na trybunach widzów oraz znajdującego się również na arenie mężczyzny w garniturze: być może reżysera spektaklu czy trenera. Mamy tutaj do czynienia z sytuacją, gdzie performowanie i ukazywanie ciała w różnorodnych, dość nietypowych pozach jest usprawiedliwione tematem obrazu i ściśle powiązane z przedstawioną w nim narracją. Biorąc pod uwagę niezwykłą mnogość przedstawień nagich figur u Nowosielskiego i jego predylekcję do ukazywania rozebranych, żeńskich ciał, pojawia się pytanie: czy była to realnie zaobserwowana przez artystę sytuacja, znana z własnego doświadczenia lub fotografii, czy może artysta wymyślił ją jako pretekst dla powstania takiego właśnie obrazu?

Description:
"Rehearsal in the circus", 1965
oil/canvas, 25 x 70 cm; signed, dated and described on the reverse: '"PROBA | W | CYRKU" | 25 X 70 | OLEJ 1965 | JERZY NOWOSIELSKI', on the reverse of the BWA sticker in Krakow, Modern Art Gallery at KmPiK "RUCH" in Warsaw, exportation of the Art Museum in Lodz,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '"PRÓBA | W | CYRKU" | 25 X 70 | OLEJ 1965 | JERZY NOWOSIELSKI'
Proweniencja
Rempex, 2009; kolekcja Art New Media, Warszawa; kolekcja prywatna, Warszawa; Desa Unicum, 2019; kolekcja prywatna, Warszawa
Wystawiany
Galeria Współczesna, Warszawa, grudzień-styczeń 1969/70; Peinture moderne polonaise. Sources et recherches, Musee Galliera, Paryż 1969