14
Józef Robakowski (1939) | Z cyklu “Kąty energetyczne”, 1975-1992
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Józef Robakowski (1939)
Wymiary
92 x 73 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 92 x 73 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'z cyklu KĄTY ENERGETYCZNE | (1975 – 1992) | J. Robakowski', na odwrociu stempel z Galerii Wymiany
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Kąty energetyczne”, do których przynależy omawiana kompozycja, to cykl prac Józefa Robakowskiego. Pierwsze obrazy z serii zaczęły powstawać w latach 70. XX wieku, czyli w okresie, gdy artysta tworzył sztukę uważaną za przejaw tendencji neoawangardowych. Działalnością z tamtego okresu, która przyniosła Robakowskiemu najwięcej uznania i stała się jego znakiem rozpoznawczym, była oczywiście twórczość filmowa. Robakowski pozostawał członkiem Warsztatu Formy Filmowej – grupy artystycznej, która działała przy łódzkiej szkole filmowej. Razem z innymi członkami warsztatu interesowała go analiza medium filmu i tworzenie filmowych obrazów, które nie miały wiele wspólnego z tradycyjnym, narracyjnym filmem znanym wszystkim z sal kinowych. Jednak – jak wskazuje prezentowana tutaj praca – twórczość Robakowskiego, również z okresów najradykalniejszych awangardowych eksperymentów, nie ograniczała się do mediów takich jak film i fotografia. Artysta tworzył wówczas również rysunki, a następnie kontynuując poszukiwania wizualne, malował także obrazy.
„Kąty energetyczne” zaczęły powstawać w związku z fascynacją artysty, którą zaczął przejawiać względem – wydawać by się mogło – dość banalnego zjawiska, jakim jest kąt w geometrii. „Prace z cyklu kąty energetyczne są wyrazem fascynacji problemem istnienia kątów jako swego rodzaju geometrii intuicyjnej. Ten wyimaginowany przez umysł człowieka model stał się od wielu lat głównym motywem mojej aktywności artystycznej. Zastanawiam się, na ile ‘geometria’, mająca przecież jedynie w swej intencji cele praktyczne, może funkcjonować w sztuce? Aby ten problem stał się istotny, postanowiłem powołać KĄTY jako energetyczny znak kulturowy w formie osobistego fetyszu” – stwierdzał artysta. Przedmiotem namysłu i wizualnej fascynacji w tym cyklu pozostaje zatem samo zjawisko kąta jako takiego – jego wszechobecność w ludzkiej cywilizacji oraz istnienie w sztuce. W tej ostatniej – jak zauważał artysta, jego obecność wydaje się o tyle dziwna, że kąty stanowią część świata techniki i projektowania użytkowego, zatem dlaczego tak często „zamieszkują” przestrzenie nieutylitarnej działalności, jaką jest sztuka?
W omawianej serii Robakowski poszukiwał „napięcia energetycznego”. Na zaprezentowanym obrazie, utrzymanym w czarno-szarej tonacji, widoczne są załamujące się linie, które tworzą wertykalną kompozycję. Załamują się one, tworząc ostre kąty, które w sensie wizualnym można by uznać za stwarzające „napięcie kompozycyjne”. Motyw ten artysta wykorzystywał i eksplorował w różnych mediach. W malarstwie, rysunku, fotografii oraz filmie. Wszystkie te prace podejmowały temat w odmienny sposób, charakterystyczny dla swojego medium – niezmienne pozostawały w nich wizualnie dynamiczne sekwencje kątów, które rytmicznie artykułowały pole obrazowe.
Artysta, historyk sztuki, autor filmów, cykli fotograficznych, zapisów video, rysunków, instalacji, obiektów, projektów konceptualnych oraz inicjator wielu ważnych zdarzeń i multimedialnych akcji artystycznych. Studiował na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu historię sztuki i muzealnictwo oraz na Wydziale Operatorskim PWSFTviT w Łodzi, gdzie w latach 1970 - 1981 był wykładowcą i kierownikiem Zakładu Fotografii i Reklamy Wizualnej. W 1995 powrócił do pracy na tej uczelni. Współzałożyciel grup artystycznych, podejmujących eksperymentalne działania, m.in.: OKO (1960), STKF PĘTLA (1960 - 1966), ZERO-61 (1961 - 1969), KRĄG (1965 - 1967) oraz powołanego w 1970 roku w Łodzi zespołu pn.: Warsztat Formy Filmowej i Telewizyjnej Grupy Twórczej Stacja Ł (1991-1992).
Description:
From the series “Katy energetyczne”, 1975-1992
acrylic/canvas, 92 x 73 cm; signed, dated and described on the reverse: 'z cyklu KATY ENERGETYCZNE | (1975 – 1992) | J. Robakowski', on the reverse a stamp from the Wymiany Gallery,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Kąty energetyczne”, do których przynależy omawiana kompozycja, to cykl prac Józefa Robakowskiego. Pierwsze obrazy z serii zaczęły powstawać w latach 70. XX wieku, czyli w okresie, gdy artysta tworzył sztukę uważaną za przejaw tendencji neoawangardowych. Działalnością z tamtego okresu, która przyniosła Robakowskiemu najwięcej uznania i stała się jego znakiem rozpoznawczym, była oczywiście twórczość filmowa. Robakowski pozostawał członkiem Warsztatu Formy Filmowej – grupy artystycznej, która działała przy łódzkiej szkole filmowej. Razem z innymi członkami warsztatu interesowała go analiza medium filmu i tworzenie filmowych obrazów, które nie miały wiele wspólnego z tradycyjnym, narracyjnym filmem znanym wszystkim z sal kinowych. Jednak – jak wskazuje prezentowana tutaj praca – twórczość Robakowskiego, również z okresów najradykalniejszych awangardowych eksperymentów, nie ograniczała się do mediów takich jak film i fotografia. Artysta tworzył wówczas również rysunki, a następnie kontynuując poszukiwania wizualne, malował także obrazy.
„Kąty energetyczne” zaczęły powstawać w związku z fascynacją artysty, którą zaczął przejawiać względem – wydawać by się mogło – dość banalnego zjawiska, jakim jest kąt w geometrii. „Prace z cyklu kąty energetyczne są wyrazem fascynacji problemem istnienia kątów jako swego rodzaju geometrii intuicyjnej. Ten wyimaginowany przez umysł człowieka model stał się od wielu lat głównym motywem mojej aktywności artystycznej. Zastanawiam się, na ile ‘geometria’, mająca przecież jedynie w swej intencji cele praktyczne, może funkcjonować w sztuce? Aby ten problem stał się istotny, postanowiłem powołać KĄTY jako energetyczny znak kulturowy w formie osobistego fetyszu” – stwierdzał artysta. Przedmiotem namysłu i wizualnej fascynacji w tym cyklu pozostaje zatem samo zjawisko kąta jako takiego – jego wszechobecność w ludzkiej cywilizacji oraz istnienie w sztuce. W tej ostatniej – jak zauważał artysta, jego obecność wydaje się o tyle dziwna, że kąty stanowią część świata techniki i projektowania użytkowego, zatem dlaczego tak często „zamieszkują” przestrzenie nieutylitarnej działalności, jaką jest sztuka?
W omawianej serii Robakowski poszukiwał „napięcia energetycznego”. Na zaprezentowanym obrazie, utrzymanym w czarno-szarej tonacji, widoczne są załamujące się linie, które tworzą wertykalną kompozycję. Załamują się one, tworząc ostre kąty, które w sensie wizualnym można by uznać za stwarzające „napięcie kompozycyjne”. Motyw ten artysta wykorzystywał i eksplorował w różnych mediach. W malarstwie, rysunku, fotografii oraz filmie. Wszystkie te prace podejmowały temat w odmienny sposób, charakterystyczny dla swojego medium – niezmienne pozostawały w nich wizualnie dynamiczne sekwencje kątów, które rytmicznie artykułowały pole obrazowe.
Artysta, historyk sztuki, autor filmów, cykli fotograficznych, zapisów video, rysunków, instalacji, obiektów, projektów konceptualnych oraz inicjator wielu ważnych zdarzeń i multimedialnych akcji artystycznych. Studiował na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu historię sztuki i muzealnictwo oraz na Wydziale Operatorskim PWSFTviT w Łodzi, gdzie w latach 1970 - 1981 był wykładowcą i kierownikiem Zakładu Fotografii i Reklamy Wizualnej. W 1995 powrócił do pracy na tej uczelni. Współzałożyciel grup artystycznych, podejmujących eksperymentalne działania, m.in.: OKO (1960), STKF PĘTLA (1960 - 1966), ZERO-61 (1961 - 1969), KRĄG (1965 - 1967) oraz powołanego w 1970 roku w Łodzi zespołu pn.: Warsztat Formy Filmowej i Telewizyjnej Grupy Twórczej Stacja Ł (1991-1992).
Description:
From the series “Katy energetyczne”, 1975-1992
acrylic/canvas, 92 x 73 cm; signed, dated and described on the reverse: 'z cyklu KATY ENERGETYCZNE | (1975 – 1992) | J. Robakowski', on the reverse a stamp from the Wymiany Gallery,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'z cyklu KĄTY ENERGETYCZNE | (1975 – 1992) | J. Robakowski'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska