8
Salvador Dalí | Hasta ensordecer (Aż do ogłuszenia) z cyklu Dalego 'Kaprysy' Goi, 1977
Estymacja:
4,500 zł - 6,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna
Artysta
Salvador Dalí (1904 - 1989)
Wymiary
23 x 16,5 cm (odcisk płyty)
Kategoria
Opis
heliograwiura, sucha igła, szablon/papier, 23 x 16,5 cm (odcisk płyty), sygnowana i opisana ołówkiem u dołu: 'E.A | Dali', papier bawełniany welinowy BFK Rives; oznaczenie egzemplarza l.d.: 83/200 (ołówkiem); wydawca: EGI (Editions Graphiques Internationales), Paryż; druk: Ateliers Rigal, Fontenay-aux-Roses
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Praca z liczącego 80 grafik cyklu stanowiącego artystyczny komentarz Dalego do tyluż samo miedziorytów Francisco Goi, które ukazały się w 1799 pod wspólnym tytułem „Kaprysy”. Motywem przewodnim cyklu był tytuł ryciny nr 43 „Gdy rozum śpi, budzą się demony”. Twórczość Goi fascynowała i inspirowała kolejne pokolenia. W latach 1973-77 Dali dokonał reinterpretacji miedziorytów swojego słynnego rodaka. Wykorzystał przy tym technikę suchej igły dodając barwne elementy, charakterystyczne dla swojej twórczości, które przełamują monochromatyczność przedstawień Goi. Na podstawie jego sztychów wykonano pracę grawerską, po czym Dali przerobił te motywy w technice suchej igły. Praca nr 28 w cyklu Dalego powstała przez twórcze rozwinięcie miedziorytu nr 28 Goi, pt. „Cicho”. Całkowity nakład to 220 egz., z czego 200 egz. (1‑200), a 20 (EA).
Hiszpański malarz, grafik, dekorator, ilustrator i teoretyk malarstwa. Był czołowym przedstawicielem surrealizmu. W latach 1921-1926 uczęszczał do Akademii San Fernando w Madrycie. W 1926r. wyjechał do Paryża, gzdie poznał m.in. P. Picassa i T. Tzarę. Związany był z G. Eluard, która była jego muzą. Przyjaźnił się z F. G. Lorca, L. Bunuel`em i Albertini. Kilka lat przebywał w Ameryce. Od 1982r. po śmierci swojej partnerki życiowej, wiódł życie w odosobnieniu. Dzięki indywidualnej metodzie twórczej (paranoicznokrytycznej) do swojej twórczości wprowadził atmosferę niezwykłości i fantastyki. Wprowadził wirtuozerską technikę graniczącą z iluzjonizmem.
Description:
Hasta ensordecer from the Dali's Goya 'Caprichos', 1977
photogravure, drypoint, stencil/paper, 23 x 16.5 cm (odcisk plyty); signed and described with pencil at the bottom: 'E.A | Dali', vellum BFK Rives paper; numbered with pencil lower left: 83/200; edited by EGI (Editions Graphiques Internationales), Paris; printed by Ateliers Rigal, Fontenay-aux-Roses,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Praca z liczącego 80 grafik cyklu stanowiącego artystyczny komentarz Dalego do tyluż samo miedziorytów Francisco Goi, które ukazały się w 1799 pod wspólnym tytułem „Kaprysy”. Motywem przewodnim cyklu był tytuł ryciny nr 43 „Gdy rozum śpi, budzą się demony”. Twórczość Goi fascynowała i inspirowała kolejne pokolenia. W latach 1973-77 Dali dokonał reinterpretacji miedziorytów swojego słynnego rodaka. Wykorzystał przy tym technikę suchej igły dodając barwne elementy, charakterystyczne dla swojej twórczości, które przełamują monochromatyczność przedstawień Goi. Na podstawie jego sztychów wykonano pracę grawerską, po czym Dali przerobił te motywy w technice suchej igły. Praca nr 28 w cyklu Dalego powstała przez twórcze rozwinięcie miedziorytu nr 28 Goi, pt. „Cicho”. Całkowity nakład to 220 egz., z czego 200 egz. (1‑200), a 20 (EA).
Hiszpański malarz, grafik, dekorator, ilustrator i teoretyk malarstwa. Był czołowym przedstawicielem surrealizmu. W latach 1921-1926 uczęszczał do Akademii San Fernando w Madrycie. W 1926r. wyjechał do Paryża, gzdie poznał m.in. P. Picassa i T. Tzarę. Związany był z G. Eluard, która była jego muzą. Przyjaźnił się z F. G. Lorca, L. Bunuel`em i Albertini. Kilka lat przebywał w Ameryce. Od 1982r. po śmierci swojej partnerki życiowej, wiódł życie w odosobnieniu. Dzięki indywidualnej metodzie twórczej (paranoicznokrytycznej) do swojej twórczości wprowadził atmosferę niezwykłości i fantastyki. Wprowadził wirtuozerską technikę graniczącą z iluzjonizmem.
Description:
Hasta ensordecer from the Dali's Goya 'Caprichos', 1977
photogravure, drypoint, stencil/paper, 23 x 16.5 cm (odcisk plyty); signed and described with pencil at the bottom: 'E.A | Dali', vellum BFK Rives paper; numbered with pencil lower left: 83/200; edited by EGI (Editions Graphiques Internationales), Paris; printed by Ateliers Rigal, Fontenay-aux-Roses,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
praca nieoprawiona
Technika
heliograwiura, sucha igła, szablon/papier
Sygnatura
sygnowana i opisana ołówkiem u dołu: 'E.A | Dali'
Literatura
Field nr 77-3, 53; Michler, Löpsinger I nr 875