4
Leon Wyczółkowski | Portret Feliksa "Mangghi" Jasieńskiego, 1903
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna
Artysta
Leon Wyczółkowski (1852 - 1936)
Wymiary
49,5 x 63 cm
Kategoria
Opis
litografia barwna/papier, 49,5 x 63 cm, sygnowana na kamieniu p.g.: 'LWyczół'; pochodzi z Teki Grafików Polskich. Wydrukowana u W. Korneckiego, litografie odbite przy udziale artystów w Zakładach Artystycznych Aureliusza Pruszyńskiego (wówczas kierowanych przez jego syna Zenona) przez wyspecjalizowanych drukarzy Juliana Litwińskiego i Stanisława Kucharczyka
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W latach 1869- 1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium, a w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934 prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895 uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głównie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918 zajął się grafiką (techniki trawione, autolitografia). Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX/XX w.
Description:
Feliks 'Manggha' Jasienski, 1903
coloured lithography/paper, 49.5 x 63 cm; signed in the plate upper right: 'LWyczol'; comes from the Teka Grafikow Polskich portfolio printed by W. Kornecki, lithographs made with the participation of artists at Aureliusz Pruszynski's Lithographic Workshop (then managed by his son Zenon) by specialized master printers Julian Litwinski and Stanislaw Kucharczyk,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W latach 1869- 1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium, a w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934 prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895 uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głównie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918 zajął się grafiką (techniki trawione, autolitografia). Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX/XX w.
Description:
Feliks 'Manggha' Jasienski, 1903
coloured lithography/paper, 49.5 x 63 cm; signed in the plate upper right: 'LWyczol'; comes from the Teka Grafikow Polskich portfolio printed by W. Kornecki, lithographs made with the participation of artists at Aureliusz Pruszynski's Lithographic Workshop (then managed by his son Zenon) by specialized master printers Julian Litwinski and Stanislaw Kucharczyk,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Stan zachowania
praca oprawiona
Technika
litografia barwna/papier
Literatura
Dorota Muszanka, Litografia Leona Wyczółkowskiego, Wrocław-Kraków1958, ss. 50-51. Maria Twarowska, Leon Wyczółkowski,Warszawa 1962, s. 35, il. 115.; Leon Wyczółkowski, katalog wystawy, Chełm Lubelski 1993, s. 28, nr kat. 54, il. 38.; Fin de siecle. Polnische Graphik 1890-1916, 1998, s. 51 poz. 72 il. (okładka, s.42) Miłośnicy grafiki i ich kolekcje, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, s. 102, poz. III.31