3827
Pinchus Krémègne | Pejzaż z Céret
Estymacja:
18,000 zł - 24,000 zł
Sprzedane
17,000 zł
Aukcja online
École de Paris
Artysta
Pinchus Krémègne (1890 - 1981)
Wymiary
46 x 65 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 46 x 65 cm, sygnowany p.d.: 'Kremegne', opisany na odwrociu numerem: '137', na krośnie malarskim okrągła nalepka firmy transportowej, nalepka własnościowa z opisem obrazu oraz nalepka z numerem inwentarzowym: '0654/MR/04'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Nie sposób wyjaśnić fenomenu twórców École de Paris wykształconych w Wilnie. Na początku XX stulecia w wileńskiej szkole rysunkowej Rosjanina Iwana Trutniewa studiowali w tym samym czasie Chaïm Soutine, Michel Kikoïne oraz Pinchus Krémègne. Dzieła tych malarzy stały się ważnym elementem dziedzictwa Szkoły Paryskiej. Ich wyróżnikiem jest silna deformacja, gwałtowna ekspresja i drapieżność formy. Gdy paryscy „wilnianie” przedstawiali pejzaż czy figurę ludzką, nadawali im autonomiczną mowę. Krémègne już w 1912 roku dotarł na Montparnasse i zamieszkał w La Ruche. Od wczesnego okresu twórczości jego opiekunem stał się Leopold Zborowski. Od 1918 roku często przebywał w Céret na południu Francji, które stało się także miejscem schronienia Soutine’a. Tam ukrywał się podczas wojny, tam w 1960 roku zbudował dom z pracownią. Od dwudziestolecia międzywojennego zaczął uprawiać malarstwo krajobrazowe i rodzajowe, posługując się silna ekspresją faktury i barwy. Swoim przedmiotom nadawał wysoce zdeformowane rysy, potęgując ich wyraz. W pejzażach Krémègne’a z Ceret łatwo dostrzec wspólnotę ekspresji z Soutinem, który do Céret dotarł w podobnym okresie co Krémègne. Miasteczko nazywane było nieformalnie „mekką kubistów” ze względu na jego odkrycie i spopularyzowanie w kręgu awangardy przez Pabla Picassa.
W 1909 roku rozpoczął studia artystyczne w Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie. Tam poznał Chaima Soutine'a i Michela Kikoine'a. Przyjaźń pomiędzy artystami zaowocowała wspólnym planem na wyjazd do Paryża. Krémegne wyjechał tam już w 1912 roku i zamieszkał w osławionej La Ruche na Montparnassie. Malarz obracał się wśród artystycznej bohemy miasta. Wielokrotnie wyprawiał się poza Paryż, by malować w plenerze. Po raz pierwszy odwiedził w 1918 miejscowość Céret, do której często powracał, a później posiadał tam nawet majątek ziemski. Tworzył pejzaże, portrety i martwe natury, w których szczególną uwagę zwracał na walory kolorystyczne i ekspresyjną, dynamiczną linię.
Description:
Landscape from Céret
oil/canvas, 46 x 65 cm; signed lower right: 'Kremegne', described on the reverse by a number: '137', on the stretcher a round, exportation label, a property label with painting's description and a label with an inventory number: '0654/MR/04',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Nie sposób wyjaśnić fenomenu twórców École de Paris wykształconych w Wilnie. Na początku XX stulecia w wileńskiej szkole rysunkowej Rosjanina Iwana Trutniewa studiowali w tym samym czasie Chaïm Soutine, Michel Kikoïne oraz Pinchus Krémègne. Dzieła tych malarzy stały się ważnym elementem dziedzictwa Szkoły Paryskiej. Ich wyróżnikiem jest silna deformacja, gwałtowna ekspresja i drapieżność formy. Gdy paryscy „wilnianie” przedstawiali pejzaż czy figurę ludzką, nadawali im autonomiczną mowę. Krémègne już w 1912 roku dotarł na Montparnasse i zamieszkał w La Ruche. Od wczesnego okresu twórczości jego opiekunem stał się Leopold Zborowski. Od 1918 roku często przebywał w Céret na południu Francji, które stało się także miejscem schronienia Soutine’a. Tam ukrywał się podczas wojny, tam w 1960 roku zbudował dom z pracownią. Od dwudziestolecia międzywojennego zaczął uprawiać malarstwo krajobrazowe i rodzajowe, posługując się silna ekspresją faktury i barwy. Swoim przedmiotom nadawał wysoce zdeformowane rysy, potęgując ich wyraz. W pejzażach Krémègne’a z Ceret łatwo dostrzec wspólnotę ekspresji z Soutinem, który do Céret dotarł w podobnym okresie co Krémègne. Miasteczko nazywane było nieformalnie „mekką kubistów” ze względu na jego odkrycie i spopularyzowanie w kręgu awangardy przez Pabla Picassa.
W 1909 roku rozpoczął studia artystyczne w Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie. Tam poznał Chaima Soutine'a i Michela Kikoine'a. Przyjaźń pomiędzy artystami zaowocowała wspólnym planem na wyjazd do Paryża. Krémegne wyjechał tam już w 1912 roku i zamieszkał w osławionej La Ruche na Montparnassie. Malarz obracał się wśród artystycznej bohemy miasta. Wielokrotnie wyprawiał się poza Paryż, by malować w plenerze. Po raz pierwszy odwiedził w 1918 miejscowość Céret, do której często powracał, a później posiadał tam nawet majątek ziemski. Tworzył pejzaże, portrety i martwe natury, w których szczególną uwagę zwracał na walory kolorystyczne i ekspresyjną, dynamiczną linię.
Description:
Landscape from Céret
oil/canvas, 46 x 65 cm; signed lower right: 'Kremegne', described on the reverse by a number: '137', on the stretcher a round, exportation label, a property label with painting's description and a label with an inventory number: '0654/MR/04',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Kremegne'
Proweniencja
dom aukcyjny Le Houelleur & Bailleul, Deauville, lipiec 2004; kolekcja prywatna, Polska; DESA Unicum, czerwiec 2020; kolekcja instytucjonalna, Warszawa