Powrót do DESA.PL
3809 of Liczba obiektów: 35
Obiekt jest zamknięty Leon Kaufmann (Kamir) | Portret damy w białej sukni, 1925
Leon Kaufmann (Kamir) | Portret damy w białej sukni, 1925 - 1Leon Kaufmann (Kamir) | Portret damy w białej sukni, 1925 - 2Leon Kaufmann (Kamir) | Portret damy w białej sukni, 1925 - 3Leon Kaufmann (Kamir) | Portret damy w białej sukni, 1925 - 4Leon Kaufmann (Kamir) | Portret damy w białej sukni, 1925 - 5Leon Kaufmann (Kamir) | Portret damy w białej sukni, 1925 - 6Leon Kaufmann (Kamir) | Portret damy w białej sukni, 1925 - 7Leon Kaufmann (Kamir) | Portret damy w białej sukni, 1925 - 8
3809
Leon Kaufmann (Kamir) | Portret damy w białej sukni, 1925
Cena wywoławcza: 42,000 zł
Estymacja:
45,000 zł - 60,000 zł
Zakończone
Aukcja online
École de Paris
Wymiary
123 x 64,5 cm
Opis
olej/płótno, 123 x 64,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Leon Kamir | 1925.', na krośnie malarskim papierowa nalepka z biogramem artysty

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Leon Kaufmann, posługujący się pseudonimem artystycznym Kamir, urodził się w 1872 roku w Pawłowie koło Płocka. Edukację artystyczną rozpoczął w Klasie Rysunkowej w Warszawie pod kierunkiem Wojciecha Gersona. W 1985 roku, tak jak wielu uczniów Gersona, wyjechał do Monachium, aby kontynuować naukę u Simona Hollósy’ego. Trzynaście lat później przeniósł się do Paryża, rozpoczynając studia w Académie Julian w pracowni Jeana-Josepha-Benjamina Constanta. Po ukończonej edukacji osiadł na stałe we Francji, najpierw w Paryżu, potem w podparyskim Louveciennes. Od początku kariery artystycznej zyskał uznanie w lokalnym środowisku. Już w 1903 roku jego prace wystawione zostały na paryskim Salon d’Automne, gdzie był stałym członkiem przez następne dwadzieścia lat, zasiadając również w jury. W 1923 roku miał wystawę indywidualną w Galerie Pleyel w Paryżu. Jego twórczość zyskała uznanie za granicą – uczestniczył w wystawach w Warszawie, Berlinie, Wiedniu czy Rzymie.

Camille Mauclair, paryski krytyk artystyczny, chwalił artystę za doskonałe zrozumienie „francuskiego ducha” oraz podążanie za najnowszymi tendencjami artystycznymi. Znajomość europejskich kontekstów objawia się w sztuce Kamira poprzez jego eksperymenty z technikami malarstwa olejnego i pastelu. Tworzył olejne obrazy o tematyce pejzażowej i widoki wnętrz. Olej są jednak w jego oeuvre rzadkością. Największą popularnością cieszyły się portrety malowane przez Kamira pastelami. Jak pisze Hanna Bartnicka Górska, artysta opracował swoją własną technikę w celu uzyskania większej delikatności, rozmycia i mglistości. W pierwszej warstwie kolorystycznej rozcierał barwnik pastelowy na powierzchni, zaznaczając na nim ostrym końcem kredki najbardziej oświetlone partie kompozycji. Zabieg ten, choć zastosowany w pracy olejnej, dobrze widać w „Portrecie kobiety w białej sukni”: cała postać spowita jest poświatą. Dzięki świetnemu wyczuciu koloru i luministycznym zabiegom biała suknia kobiety staje się popisem artysty w wykorzystaniu trudnej techniki.
Leon Kaufmann - pseudonim artystyczny Kamir - około 1888 roku rozpoczął studia w warszawskiej Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona. W latach 1895 - 1897 uczył się u S. Hollosy'ego w Monachium, w 1898 roku w Academie Julian w Paryżu. W Paryżu osiadł na stałe w 1902 roku, a w 1922 wynajął pracownię w Louveciennes i tam zamieszkał.Swoje prace wystawiał w Warszawie, Poznaniu, później w Paryżu, Londynie, Wenecji, Rzymie, Mediolanie. Zasłynął jako portrecista oraz pejzażysta. Malował widoki miejskie, motywy krajobrazowe z Bretanii oraz wielu regionów Europy, odwiedzanych w czasie licznych podróży - Włochy, Węgry, południe Francji.

Description:
Portrait of a lady in white dress, 1925
oil/canvas, 123 x 64.5 cm; signed and dated lower right: 'Leon Kamir | 1925.', on the reverse a paper label with artist's biography,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Leon Kamir | 1925.'