53
Sławomir Ratajski (1955) | "Mosty", 1986
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
60,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Sławomir Ratajski (1955)
Wymiary
220 x 170 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 220 x 170 cm, sygnowany i datowany u dołu kompozycji: 'RATAJSKI '86', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'SŁAWOMIR | RATAJSKI | 1986 - olej, płótno | 220 x 170 | "MOSTY"'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Praca „Mosty” powstała w 2 połowie lat 80. i jest wyrazem klimatu tamtejszych dni. Wyziera z niej niepokój i strach. Wszystkie elementy: od kolorystyki, przez sposób malowania po temat są przesiąknięte emocjami. Ratajski malował szybko, spontanicznie, jakby „wypluwał” wizje na płótno. Było to rodzajem wyzwolenia i odreagowania. Wielkoformatowe płótno składa się z dwóch części. Na obu przedstawiona jest postać ludzka w ekspresyjnej pozie przypominającej tytułowy most. Charakterystyczne dla artysty rozwiązania formalne takie jak czarny kontur, mocne barwy i ostro zakończone kształty podkreślają dramatyzm ujęcia. Wydaje się, jakby figury były rozdzierane emocjami, a Ratajski chciał skondensować w obrazie wszystkie trawiące go niepokoje. Z jednej strony to zagrożenie polityczne, z drugiej natomiast etyczne dylematy jednostki. W tle postaci widoczne są zmultiplikowane zarysy ludzkich głów z wyraźnie zaznaczonymi oczami. Jest to motyw, który często pojawiał się w obrazach z tamtego czasu. Symbolizował ciągłą inwigilację, konflikty i bycie obserwowanym, jakże charakterystyczne także dla naszych czasów. Choć płótno powstało ponad 20 lat temu, w świetle ostatnich wydarzeń niestety wciąż pozostaje aktualne. Obraz robi wrażenie zamaszystością modelunku, odważnym zestawieniem kolorystycznym, mocnymi kontrastami. Wielość form daje wrażenie, jakby płótno „stawało się” na oczach widzów. Bogusław Deptuła pisał o tym procesie następująco: „Dla Sławomira Ratajskiego malowanie ma wysoko zawieszoną ontologiczną poprzeczkę. Jest właściwie procesem wysoce spekulatywnym, autotroficznym i autotelicznym; ma traktować o samym malowaniu. Ma niczego nie przedstawiać, nie wyrażać, ma być czystym tworzeniem i być niejako sprawozdaniem z procesu twórczego, w czasie którego powstaje obraz niebędący celem samym w sobie, a jedynie skutkiem ubocznym całego procesu” (Bogusław Deptuła, Wiele samoistności [w:] Sławomir Ratajski. Malarstwo × 3 [kat. wyst.], ASP, Warszawa 2019, s. 55).
Sławomir Ratajski od czasu swojego debiutu był utożsamiany z nurtem Nowej Ekspresji, czynnie włączał się w ruch niezależnego życia artystycznego okresu stanu wojennego. Jego malarstwo jednak nie komentowało wprost tematów publicystycznych, a raczej odwoływało się do alegorii i wewnętrznych przeżyć jednostki. Artysta ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych, od 1987 pracuje na macierzystej uczelni, zaczynał jako asystent prof. Jerzego Tchórzewskiego, a potem prowadził pracownię rysunku na Wydziale Grafiki. Obecnie jest profesorem zwyczajnym na Wydziale Sztuki Mediów, gdzie prowadzi autorską Pracownię Koncepcji Artystycznych. Pozostaje wierny ekspresyjnemu podejściu, coraz bardziej skłania się ku formom abstrakcyjnym, wzmacniając jednocześnie grę kolorystyczną.
Polski artysta, dyplomata, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Ukończył studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u prof. Haliny Chrostowskiej i prof. Jerzego Tchórzewskiego (1979). W stanie wojennym działał w ruchu kultury niezależnej. W 1986 był laureatem Brązowego Medalu na I Międzynarodowym Biennale Sztuki Azja-Europa w Ankarze. Po ukończeniu studiów tworzył dynamiczne i symboliczne malarstwo utrzymane w duchu Nowej Ekspresji. W 1987 roku podjął pracę dydaktyczną na macierzystej uczelni. Artysta prezentował swoje obrazy na ponad 20 wystawach w Polsce i za granicą. M.in. na Międzynarodowym Festiwalu Malarstwa w Cagnes-sur-Mer (1987) oraz wystawach „Świeżo malowane” (1988) i Cóż po artyście w czasie marnym (1990) w Galerii Zachęta w Warszawie. Prace artysty znajdują się w kolekcjach prywatnych i muzealnych w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, USA, Kanadzie, Belgii i Argentynie.
Description:
"Bridges", 1986
oil/canvas, 220 x 170 cm; signed and dated at the bottom: 'RATAJSKI '86', signed, dated and described on the reverse: 'SLAWOMIR | RATAJSKI | 1986 - olej, plotno | 220 x 170 | "MOSTY"',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Praca „Mosty” powstała w 2 połowie lat 80. i jest wyrazem klimatu tamtejszych dni. Wyziera z niej niepokój i strach. Wszystkie elementy: od kolorystyki, przez sposób malowania po temat są przesiąknięte emocjami. Ratajski malował szybko, spontanicznie, jakby „wypluwał” wizje na płótno. Było to rodzajem wyzwolenia i odreagowania. Wielkoformatowe płótno składa się z dwóch części. Na obu przedstawiona jest postać ludzka w ekspresyjnej pozie przypominającej tytułowy most. Charakterystyczne dla artysty rozwiązania formalne takie jak czarny kontur, mocne barwy i ostro zakończone kształty podkreślają dramatyzm ujęcia. Wydaje się, jakby figury były rozdzierane emocjami, a Ratajski chciał skondensować w obrazie wszystkie trawiące go niepokoje. Z jednej strony to zagrożenie polityczne, z drugiej natomiast etyczne dylematy jednostki. W tle postaci widoczne są zmultiplikowane zarysy ludzkich głów z wyraźnie zaznaczonymi oczami. Jest to motyw, który często pojawiał się w obrazach z tamtego czasu. Symbolizował ciągłą inwigilację, konflikty i bycie obserwowanym, jakże charakterystyczne także dla naszych czasów. Choć płótno powstało ponad 20 lat temu, w świetle ostatnich wydarzeń niestety wciąż pozostaje aktualne. Obraz robi wrażenie zamaszystością modelunku, odważnym zestawieniem kolorystycznym, mocnymi kontrastami. Wielość form daje wrażenie, jakby płótno „stawało się” na oczach widzów. Bogusław Deptuła pisał o tym procesie następująco: „Dla Sławomira Ratajskiego malowanie ma wysoko zawieszoną ontologiczną poprzeczkę. Jest właściwie procesem wysoce spekulatywnym, autotroficznym i autotelicznym; ma traktować o samym malowaniu. Ma niczego nie przedstawiać, nie wyrażać, ma być czystym tworzeniem i być niejako sprawozdaniem z procesu twórczego, w czasie którego powstaje obraz niebędący celem samym w sobie, a jedynie skutkiem ubocznym całego procesu” (Bogusław Deptuła, Wiele samoistności [w:] Sławomir Ratajski. Malarstwo × 3 [kat. wyst.], ASP, Warszawa 2019, s. 55).
Sławomir Ratajski od czasu swojego debiutu był utożsamiany z nurtem Nowej Ekspresji, czynnie włączał się w ruch niezależnego życia artystycznego okresu stanu wojennego. Jego malarstwo jednak nie komentowało wprost tematów publicystycznych, a raczej odwoływało się do alegorii i wewnętrznych przeżyć jednostki. Artysta ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych, od 1987 pracuje na macierzystej uczelni, zaczynał jako asystent prof. Jerzego Tchórzewskiego, a potem prowadził pracownię rysunku na Wydziale Grafiki. Obecnie jest profesorem zwyczajnym na Wydziale Sztuki Mediów, gdzie prowadzi autorską Pracownię Koncepcji Artystycznych. Pozostaje wierny ekspresyjnemu podejściu, coraz bardziej skłania się ku formom abstrakcyjnym, wzmacniając jednocześnie grę kolorystyczną.
Polski artysta, dyplomata, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Ukończył studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u prof. Haliny Chrostowskiej i prof. Jerzego Tchórzewskiego (1979). W stanie wojennym działał w ruchu kultury niezależnej. W 1986 był laureatem Brązowego Medalu na I Międzynarodowym Biennale Sztuki Azja-Europa w Ankarze. Po ukończeniu studiów tworzył dynamiczne i symboliczne malarstwo utrzymane w duchu Nowej Ekspresji. W 1987 roku podjął pracę dydaktyczną na macierzystej uczelni. Artysta prezentował swoje obrazy na ponad 20 wystawach w Polsce i za granicą. M.in. na Międzynarodowym Festiwalu Malarstwa w Cagnes-sur-Mer (1987) oraz wystawach „Świeżo malowane” (1988) i Cóż po artyście w czasie marnym (1990) w Galerii Zachęta w Warszawie. Prace artysty znajdują się w kolekcjach prywatnych i muzealnych w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, USA, Kanadzie, Belgii i Argentynie.
Description:
"Bridges", 1986
oil/canvas, 220 x 170 cm; signed and dated at the bottom: 'RATAJSKI '86', signed, dated and described on the reverse: 'SLAWOMIR | RATAJSKI | 1986 - olej, plotno | 220 x 170 | "MOSTY"',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany u dołu kompozycji: 'RATAJSKI '86'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0