Powrót do DESA.PL
45 of Liczba obiektów: 54
45
Henryk Cześnik (1951) | "Jestem po teście (+)", 2020
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Henryk Cześnik (1951)
Wymiary
200 x 150 cm
Opis
olej/płótno, 200 x 150 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'H.Cześnik 20', opisany wewnątrz kompozycji: 'JESTEM PO TEŚCIE (+)'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


MALARSTWO Z DUCHA RYSUNKU

Henryk Cześnik jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Artysta uczył się pod okiem Kazimierza Ostrowskiego i otrzymał dyplom z malarstwa i grafiki w 1977. Już w dzieciństwie fascynował się malarstwem, a jego wielką inspiracją był Vincent van Gogh. Cześnik, śladami swojego mistrza, często chwytał za sztalugę i wybierał się w plener, żeby tworzyć pejzaże malowane grubą warstwą farby. Idąc na studia, twórca zostawił za sobą inspirację van Goghiem, a w zamian przyjął nauki Ostrowskiego, który został jego nauczycielem. Na początku swojej twórczości Cześnik malował prace o tematyce sakralnej. Wynikało to po części z podejścia Ostrowskiego do edukacji artystycznej. Malarz uważał, że w praktyce nie należy porzucać malarstwa tradycyjnego, nawet jeśli chce się później tworzyć coś innego. Te same idee Cześnik przekazuje swoim uczniom, będąc pedagogiem na swojej uczelni – Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Artysta twierdzi, że tym sposobem dba o to, aby młodzi artyści zrozumieli, co tworzą i jaką sztukę chcą uprawiać. Bez wątpienia owe praktyki pomogły artyście odnaleźć swój unikatowy styl. Bogusław Deptuła w taki sposób opisuje styl Henryka Cześnika: „To malarstwo z ducha rysunku – tak chyba najprościej można zdefiniować technikę, ale i energię artystyczną Henryka Cześnika”.

Powyższy cytat idealnie podsumowuje malarstwo artysty, ponieważ każdy z jego obrazów posiada elementy rysunkowe i oglądając twórczość artysty, można stwierdzić, że właśnie ta technika okazuje się najczęstszą i najskuteczniejszą dla malarza. Kontur i kreska to najważniejsze środki przekazu artystycznego Cześnika. Niektóre prace mają charakter szkicowy, kontury nakładają się na siebie i przecinają. Co ciekawe, Cześnik wybiera jednak płótno zamiast papieru, dzięki czemu uzyskuje bardzo ciekawy efekt. Często maluje i rysuje też na prześcieradłach. Czasem zdarza mu się też wybrać zupełnie niekonwencjonalne rozwiązania, takie jak znaki drogowe, lustra czy folie w roli podobrazia. W pracach Cześnika można również zauważyć elementy kolażu. Artysta często wkleja do swoich obrazów fragmenty innych prac oraz dodaje tekst. Następnie domalowuje charakterystyczne dla siebie kontury postaci, które z doklejonymi elementami tworzą kompozycję pracy.

Praca „Jestem po teście (+)” również wpisuje się w konwencję malarską Cześnika. Bohaterami płótna są dwie postaci, które właściwie wiszą w pustce. Tak jak to bywa w malarstwie Cześnika, postaci są zdeformowane i odrealnione oraz wydają się uchwycone w dramatycznym momencie. Tak jak większość prac artysty, kompozycja pokazuje postaci w momencie ucieczki od realności. Postaci wydają się zarówno cierpiące, jak i nieobecne. Ból oraz cierpienie mają swoją kolorystykę i głębię, a w przypadku tego obrazu nawet romantykę. Ciemne i zabrudzone odcienie brązu i błękitu pogłębiają dramatyczny nastrój obrazu. Oczywiście na obrazie nie brakuje rysunkowości Cześnika. Kontrastujący biały kontur wprowadza nieco światła do pracy, jednak w zestawieniu z tak ciemną kolorystyką i tym, że postaci są uniesione, sprawia wrażenie, jakby były duchami. Dodatkowo przestrzeń, w której znajdują się postaci, jest niezdefiniowana. To również budzi poczucie niepokoju i strachu. Artysta mówi, że źródło jego artystycznej inspiracji tkwi w podświadomości, i że „zawsze interesuje go ujęcie psychologiczne”. W obrazach widać analizę emocjonalności, nastroju i ludzkiej kondycji. Słowami Maksymowicza: „Cześnik poprzez swoje analityczne malarstwo egzystencji stara się wyartykułować swoistą epikryzę odsłaniającą swoiste związki wręcz anatomicznie ukazanej ludzkiej cielesności z mrocznymi pokładami psyche, jednocześnie wyzwalając z mroku światło nadziei, które rozjaśnia pokraczną ponowoczesną rzeczywistość”.

Z bardziej znanych cyklów malarskich autora warto wyróżnić „Ukrzyżowania”, „Szpital” albo „Cyrk”. Wszystkie prace mają wspólny mianownik, czyli wspomnianą wcześniej malarsko-rysowniczą kreskę, która definiuje tak charakterystyczny styl Henryka Cześnika.
Jest absolwentem gdańskiej PWSSP. Dyplom z malarstwa i grafiki otrzymał w 1977 w pracowni Kazimierza Ostrowskiego. Jest profesorem macierzystej uczelni. W początkowym okresie twórczości malował obrazy o tematyce sakralnej. Częstym motywem w jego pracach jest zdeformowana sylwetka ludzka. Wizerunki ludzi w obrazach artysty mają często wkomponowane oczy, wycięte z magazynów ilustrowanych.

Description:
'I Got Tested (+)', 2020
oil/canvas, 200 x 150 cm; signed and dated lower right: 'H.Czesnik 20', described within the composition: 'JESTEM PO TESCIE (+)',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'H.Cześnik 20'
Proweniencja
zakup bezpośrednio od artysty; kolekcja instytucjonalna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0