Powrót do DESA.PL
35 of Liczba obiektów: 54
35
Kajetan Sosnowski (1913 - 1987) | Bez tytułu, 1958
Estymacja:
80,000 zł - 120,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
96 x 66,5 cm
Opis
olej/płótno, 96 x 66,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Kajetan 58',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


SZTUKA KONTEMPLACJI

Kajetan Sosnowski był artystą wszechstronnym. Zasłynął jako autor przede wszystkim prac malarskich tworzonych w ramach działalności Grupy 55, ale uprawiał także rysunek oraz niekiedy rzeźbę. Był związany z warszawskim środowiskiem artystycznym, ukończył studia w Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego. Pierwsze prace tworzył pod wpływem postimpresjonizmu, z czasów wojny pochodzą także jego próby graficzne. Artysta prężnie działał w obszarze edukacji. Był założycielem szkoły plastycznej w Siedlcach, szkoły artystycznej w Łodzi oraz współtworzył tamtejszy oddział Związku Polskich Artystów Plastyków. Pracował także jako ilustrator i twórca grafik dla tygodnika „Kuźnica”, w latach 1965-72 prowadził dział plastyczny w miesięczniku „Poezja”. Uczestniczył we wszystkich wystawach Grupy 55, podobnie jak w działalności powołanej przez nią do istnienia Galerii Krzywe Koło. Przyczynił się do utworzenia i kształtowania kilku programów galerii, m.in. Galerii El w Elblągu oraz Galerii 72 w Chełmie Lubelskim.

Prezentowana praca pochodzi z końca lat 50., kiedy to Sosnowski zaczął posługiwać się kształtami abstrakcyjnymi. Skupił się głównie na materialnych cechach kompozycji, podkreślając przede wszystkim efekty kolorystyczne i fakturowe. Tworzył obrazy pod wpływem fascynacji naturą światła, często rozprowadzał farbę dłonią na płótnie, dążył do ukazania blasku poszczególnych tonów. Sosnowski był artystą nieustająco poszukującym i eksperymentującym. Pociągała go wieloznaczność nieokreślonych form, które na płótnie mógł kojarzyć w dowolnych konfiguracjach i konstruować ich barwne oraz fakturowe kombinacje. Sam proces redukcji środków malarskich oraz oczyszczania prac ze zbędnych elementów kompozycyjnych doprowadził go do sformułowania koncepcji ‘pustego obrazu’. Niezwykle skrupulatne studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzenią kompozycji oraz światłem zaowocowały powstaniem kolejnych prac, które artysta częstokroć łączył w serie. W 2 połowie lat 60. Sosnowski podejmował eksperymenty mające na celu wywołanie doznań powidokowych. Te liczne badania oraz analiza widma spektralnego dały swój rezultat w rozpoczętym w 1965 cyklu ‘Poliptyków’, gdzie artysta zestawiał ze sobą kilka obrazów o np. dopełniających się kolorach. Wyjątkiem w twórczości Sosnowskiego opierającej się na rozważaniach intelektualnych był cykl ‘obrazów szytych’ z 1975, gdzie na kompozycjach pozszywanych z fragmentów surowego płótna artysta podkreślał związek sztuki ze światem natury.

Sztuka Kajetana Sosnowskiego przynależy do tradycji awangardy, w której rolą artysty miało być dążenie do wykorzystywania w twórczości wiedzy empirycznej oraz czerpania ze zdobyczy nauk ścisłych. Kompozycje Sosnowskiego wyrastają z zainteresowania tą wiedzą. Matematyka była bowiem dla artysty niepodważalnym fundamentem logicznego działania i to na jej zasadzie Sosnowski oparł swoją koncepcję sztuki. Dzięki temu twórczość artysty wydaje się mieć walor ponadczasowości, a podejmowane przez niego tematy nie tracą na aktualności. Malarstwo stało się dla niego zagadnieniem, fizycznym zjawiskiem, które mógł badać i opisywać. Każde płótno było zatem osobnym eksperymentem naukowym.

Dzieła Kajetana Sosnowskiego są obiektami kontemplacji, których prostota czy niemal surowość środków składa się na szczególny wyraz magii, w której obok wyspekulowanej konstrukcji artysta pozostawia miejsce na przypadek i eksperyment. Bożena Kowalska pisała o tym następująco: „Od wczesnych obrazów Kajetana, na których farba rozprowadzana była dłońmi, bez użycia pędzla, po ostatni cykl zszywanych płócien ‘Katalipomena’ – obok tendencji konstrukcyjno-porządkującej, obok dążenia do ascezy i obiektywizacji – zawsze ujawniała się w jego pracach intelektualna refleksja i emanacja nieprzekładalnej na słowa siły ezoterycznej, bez której nie ma prawdziwej sztuki” (Bożena Kowalska, Kajetan Sosnowski, [w:] Katalog wystawy laureatów Nagrody Krytyki im. Cypriana Kamila Norwida z lat 1967-1976, [red.] Wiesława Wierzchowska, Warszawa 1977, s. nlb.).
Studia odbył w warszawskiej ASP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego i Wojciecha Jastrzębowskiego w latach 1934-39. Zainteresowanie rozwojem nauk ścisłych (światem “awizualnym” – jak mówił sam artysta), studia nad zjawiskami barwnymi, przestrzennymi i świetlnymi zaowocowały pracami łączonymi przeważnie w serie. W roku 1969 artysta otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida.

Description:
Untitled, 1952
oil/canvas, 96 x 66.5 cm; signed and dated lower right: 'Kajetan 58', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Kajetan 58'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0