15
Jerzy Nowosielski (1923 - 2011) | Pejzaż miejski (Kraków), 1973
Estymacja:
250,000 zł - 350,000 zł
Sprzedane
240,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jerzy Nowosielski (1923 - 2011)
Wymiary
60 x 75 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 60 x 75 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'J. NOWOSIELSKI | 1973', na odwrociu papierowe nalepki Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz Galerii Test w Łodzi
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
DUCHY KRAKOWA
W latach 70. na płótnach Jerzego Nowosielskiego pejzaż architektoniczny pojawia się w różnych kontekstach. Najczęściej stanowi tło dla jego aktów jako niewielki wycinek świata widocznego przez okno lub całe fragmenty miejskich kwartałów ujęte w perspektywie pasowej, gdzie na pierwszym planie pojawia się znienacka tajemnicza, roznegliżowana postać. Wyobrażone na powierzchni płótna ulice i budynki, zawsze poddane są stylizacji i geometryzacji, pozbawione są cech indywidualnych. W większym stopniu wyobrażają archetyp miasta, pewien krajobraz wyobraźni, aniżeli konkretne miejsce. Na wielu obrazach pokazujących przestrzeń architektoniczną pojawiają się charakterystyczne, prostokątne, zazwyczaj ciemne okna. Ich tajemniczość otwiera pole do interpretacji, równocześnie są oczywiste dla tektoniki obrazu. Budynki o powtarzalnym rytmie okien, z jednej strony codzienne i prozaiczne, z drugiej poprzez swoją pustkę i ciszę przybierają niepokojący, oniryczny charakter.
Prezentowana praca należy do rzadkich ujęć ilustrujących konkretne miejsce. Budynki, mimo że odarte z detalu, posiadają charakterystyczne, rozpoznawalne bryły. Poprzez zastosowanie perspektywy zbieżnej artysta nadał przedstawionej okolicy cech trójwymiarowości i realności. Zdająca się rozgrywać w ponadczasowej przestrzeni scena urzeka sielankowym klimatem sennego, letniego popołudnia na jednym z miejskich placów.
Całe dojrzałe życie Jerzego Nowosielskiego związane jest z Krakowem (wyjąwszy krótki pobyt artysty w Łodzi), gdzie należał do środowiska skupionego wokół Tadeusza Kantora. Dla rodzinnego miasta wykonał wiele realizacji, z których dwie najważniejsze to polichromia refektarza w cerkwi prawosławnej w Krakowie – prace w tym budynku prowadził już od lat 60., zakładając całościowe opracowanie wystroju świątyni, w cerkwi znajdują się jego polichromie na drzewie i murze, ikonostas i ikony oraz kaplica świętych Borysa i Gleba przy ulicy Kanonicznej 15, którą zaprojektował i ozdobił ikonami. Ta niezwykła przestrzeń sakralna, która – zgodnie z wolą artysty – miała służyć każdemu, kto potrzebuje sacrum, znajdowała się w kamienicy należącej do kapituły metropolitalnej na Wawelu. Nowosielski podarował do tej kaplicy 14 ikon, które powstawały od lat 50. aż do 90.
W 1940 roku rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-92 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 roku został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
Description:
Cityscape (Krakow), 1973
oil/canvas, 60 x 75 cm; signed and dated on the reverse: 'J. NOWOSIELSKI | 1973' , on the reverse paper stickers of the National Museum in Poznan and the Test Gallery in Lodz,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
DUCHY KRAKOWA
W latach 70. na płótnach Jerzego Nowosielskiego pejzaż architektoniczny pojawia się w różnych kontekstach. Najczęściej stanowi tło dla jego aktów jako niewielki wycinek świata widocznego przez okno lub całe fragmenty miejskich kwartałów ujęte w perspektywie pasowej, gdzie na pierwszym planie pojawia się znienacka tajemnicza, roznegliżowana postać. Wyobrażone na powierzchni płótna ulice i budynki, zawsze poddane są stylizacji i geometryzacji, pozbawione są cech indywidualnych. W większym stopniu wyobrażają archetyp miasta, pewien krajobraz wyobraźni, aniżeli konkretne miejsce. Na wielu obrazach pokazujących przestrzeń architektoniczną pojawiają się charakterystyczne, prostokątne, zazwyczaj ciemne okna. Ich tajemniczość otwiera pole do interpretacji, równocześnie są oczywiste dla tektoniki obrazu. Budynki o powtarzalnym rytmie okien, z jednej strony codzienne i prozaiczne, z drugiej poprzez swoją pustkę i ciszę przybierają niepokojący, oniryczny charakter.
Prezentowana praca należy do rzadkich ujęć ilustrujących konkretne miejsce. Budynki, mimo że odarte z detalu, posiadają charakterystyczne, rozpoznawalne bryły. Poprzez zastosowanie perspektywy zbieżnej artysta nadał przedstawionej okolicy cech trójwymiarowości i realności. Zdająca się rozgrywać w ponadczasowej przestrzeni scena urzeka sielankowym klimatem sennego, letniego popołudnia na jednym z miejskich placów.
Całe dojrzałe życie Jerzego Nowosielskiego związane jest z Krakowem (wyjąwszy krótki pobyt artysty w Łodzi), gdzie należał do środowiska skupionego wokół Tadeusza Kantora. Dla rodzinnego miasta wykonał wiele realizacji, z których dwie najważniejsze to polichromia refektarza w cerkwi prawosławnej w Krakowie – prace w tym budynku prowadził już od lat 60., zakładając całościowe opracowanie wystroju świątyni, w cerkwi znajdują się jego polichromie na drzewie i murze, ikonostas i ikony oraz kaplica świętych Borysa i Gleba przy ulicy Kanonicznej 15, którą zaprojektował i ozdobił ikonami. Ta niezwykła przestrzeń sakralna, która – zgodnie z wolą artysty – miała służyć każdemu, kto potrzebuje sacrum, znajdowała się w kamienicy należącej do kapituły metropolitalnej na Wawelu. Nowosielski podarował do tej kaplicy 14 ikon, które powstawały od lat 50. aż do 90.
W 1940 roku rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-92 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 roku został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
Description:
Cityscape (Krakow), 1973
oil/canvas, 60 x 75 cm; signed and dated on the reverse: 'J. NOWOSIELSKI | 1973' , on the reverse paper stickers of the National Museum in Poznan and the Test Gallery in Lodz,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'J. NOWOSIELSKI | 1973'
Proweniencja
kolekcja instytucjonalna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, Galeria BWA Lublin, marzec 1973; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, Pawilon Wystawowy BWA Kraków, styczeń-luty 1974; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, BWA Rzeszów, marzec-kwiecień 1975; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, BWA Arsenał, Poznań, sierpień-wrzesień 1976; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, Salon Wystawowy BWA Białystok, listopad 1976; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, Muzeum Okręgowe, Radom, czerwiec-wrzesień 1990; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, Lwowska Galeria Obrazów, Lwów, wrzesień-październik 1990; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, Galeria Arsenał, Białystok, maj-czerwiec 1991; Jerzy Nowosielski. Malarstwo, Muzeum Narodowe, Poznań; Muzeum Narodowe, Wrocław; Państwowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa, Muzeum Narodowe Kraków, 1993; Jerzy Nowosielski, wystawa indywidualna, Instytut Kultury Polskiej i Zitadelle Spandau, Berlin, październik-listopad 1995