Powrót do DESA.PL
3 of Liczba obiektów: 54
3
Jan Tarasin (1926 - 2009) | "Sytuacja III", 1997
Estymacja:
180,000 zł - 250,000 zł
Sprzedane
220,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jan Tarasin (1926 - 2009)
Wymiary
68 x 98 cm
Opis
olej/płótno, 68 x 98 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Jan Tarasin 97', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JAN TARASIN | SYTUACJA III | 1997'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


MIĘDZY LOGIKĄ A PRZYPADKIEM

W 1962 Jan Tarasin odbył stypendialną podróż do Chin i Wietnamu. Echa wschodniej kaligrafii oraz filozofii można dostrzec w późniejszej twórczości artysty, u schyłku lat 80. i 90. Nieobca była mu również sztuka Dalekiego Wschodu, szczególnie twórczość Muqiego – chińskiego malarza i mnicha buddyjskiego z XIII wieku. Niewątpliwie najbardziej znaną jego kompozycją jest „Sześć persymonów”, obraz uznawany za jeden z najwspanialszych w dziejach chińskiego malarstwa, gdzie „sześć owoców umieszczonych na pustej płaszczyźnie tworzy niepowtarzalny w swej doskonałości rytm” (Mieczysław Jerzy Künstler, Dzieje kultury chińskiej, Wrocław – Warszawa – Kraków 1994, s. 211). Jego sztuka wywarła duży wpływ na Jana Tarasina, którego obraz „W hołdzie Muqi” stanowi wariację na temat kompozycji chińskiego artysty. Podobnie jak chiński malarz artysta ukazywał wycinek natury, który umieszczał najczęściej w wyabstrahowanej przestrzeni. Wyjęte z kontekstu rzeczywistości przedmioty z jednej strony funkcjonują jako niezależne formy, z których każda może być obiektem kontemplacji, z drugiej – wchodzą ze sobą w interakcję, tworząc na płótnie rytmiczne układy. Według zasad chińskiego malarstwa sztuka winna szukać najodpowiedniejszych środków do przedstawienia istoty natury, którą można odnaleźć wyłącznie w nieustannym rytmie jej sił, będącym synonimem życia. Wydaje się, że Janowi Tarasinowi udało się dotrzeć do tej tajemnicy istnienia. Jego obrazy, mimo obecnego często nawarstwienia form, cechuje harmonia oraz szczególny rodzaj energii generowanej przez wzajemne relacje obiektów i kolorystykę płócien. Analiza dzieł Tarasina wiedzie nas ścieżką od malarstwa przedstawiającego do stojącej na przeciwległym krańcu sztuki abstrakcyjnej. Dużą część dorobku stanowią jednak płótna, które można usytuować w połowie tej drogi. Do tych obrazów zalicza się prezentowana w katalogu kompozycja „Sytuacja III”, w której kształty obiektów nasuwają skojarzenia z przedmiotami rzeczywistymi, choć mogą stanowić ją jednocześnie konstrukcje o walorach wyłącznie abstrakcyjnych. Tło dla nich stanowią formy geometryczne – linie i okręgi, które podobnie jak zastosowana kolorystyka podkreślają odmienność stref, tworzących jednak harmonijną całość. „Sytuacja III” znajduje się na skraju dwóch rzeczywistości, figuracji i abstrakcji, geometrii i kształtów organicznych. Wrażenie to podkreśla dodatkowo kolorystyka obrazu, w której stykają się dwie przeciwstawne siły energetyczne.
W 1951 ukończył malarstwo w krakowskiej ASP w pracowni prof. Zbigniewa Pronaszki. Jako student zadebiutował na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w latach 1948-49. Od 1962 jest członkiem Grupy Krakowskiej. W 1974 podjął pracę pedagogiczną w warszawskiej ASP, a w latach 1987-90 był rektor tej uczelni. W 1984 otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa. W 1995 w warszawskiej Zachęcie miała miejsce monograficzna wystawa prac artysty.

Description:
"Situation III", 1997
oil/canvas, 68 x 98 cm; signed and dated lower right: 'Jan Tarasin 97', signed, dated and described on the reverse: 'JAN TARASIN | SYTUACJA III | 1997',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Jan Tarasin 97'
Proweniencja
Polswiss Art, 2020; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
0
Wystawiany
0