Powrót do DESA.PL
2 of Liczba obiektów: 54
2
Janusz Eysymont (1930 - 1991) | Kompozycja, 1990
Estymacja:
15,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
116 x 81 cm
Opis
olej/płótno, 116 x 81 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'J. Eysymont 90',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Na początku swojej twórczości przypadającej na lata 50. i 60. Janusz Eysymont praktykował popularne wówczas malarstwo materii oraz informel, aby kolejno zwrócić się ku coraz to bardziej pustoszejącym, odrealnionym pejzażom. Język abstrakcji zawsze był mu najbliższy i to właśnie jemu pozostał wierny do końca swojej twórczości. Malarstwo Eysymonta w pełni ukształtowało się w połowie lat 70. Obrazy powstałe w tym czasie stały się prawie całkowicie monochromatyczne, a zasadniczymi jego komponentami były światło i cień. Jak pisała o jego malarstwie Bożena Kowalska: „(…) przestrzeń i światło, użyte jako główne środki przekazu, mają cechy tajemniczości, wzniosłości i magii przykuwającej oczy i zmuszającej do kontemplacji. Jest w nich niezwykłość ciszy i prostoty, jakby spoza zgiełku ziemskiej rzeczywistości. Wyzbyte sentymentalizmu i nawet śladu jednostkowej obecności, emanują nie tylko blaskiem, ale i napięciem emocjonalnym o dużej sile. Jest w nich czynnik metafizyczny, medytacyjne zapatrzenie w nieskończoność” (Bożena Kowalska, Polska awangarda malarska 1945-1980. Szanse i mity, Warszawa 1988, s. 255). W 2 połowie lat 70. w twórczości Eysymonta dał o sobie znać rygor logiki oraz redukcji środków formalnych. Organiczne, świetliste formy umiejscowione dotychczas w nieokreślonej przestrzeni ustąpiły miejsca neutralnemu tłu przeciwstawionemu formom geometrycznym. W latach 80, w związku z wprowadzeniem w Polsce stanu wojennego, zmianie uległa nie tylko światopoglądowa postawa Eysymonta, ale także jego koncepcja artystyczna. W tym czasie powstały dwa obrazy: „Epitafium” oraz „Requiem”. Zainteresowanie ideą epitafium i requiem spowodowało odkrycie i fascynację polskim portretem trumiennym. W tym czasie gasła tonacja kolorystyczna, a jej dominantę stanowiła czerń, którą w kolejnych latach zaczął przełamywać rozbłyskującymi ogniskami intensywnego koloru.
Studiował w ASP w Warszawie, gdzie w 1963 razem z kolegami ze studiów założył grupę "Rekonesans". Początkowo pozostawał pod wpływem malarstwa informel, potem pop-artu. Ewoluował od malarstwa gestu i abstrakcyjnego koloryzmu do abstrakcji geometrycznej i wizualizmu. Malował abstrakcyjne obrazy o wyczuwalnej przedmiotowości i surrealistycznym charakterze. Jego obrazy z dojrzałego okresu twórczości cechuje świetlisty koloryt i zrytmizowana budowa. W 1971 uzyskał nagrodę krytyki im. C.K. Norwida.

Description:
Composition, 1990
oil/canvas, 116 x 81 cm; signed and dated lower right: 'J. Eysymont 90', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'J. Eysymont 90'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0