2130
Adam Malinowski | Na skraju lasu, 1878
Cena wywoławcza: 35,000 zł
Estymacja:
38,000 zł - 45,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Na Styku Epok. Malarstwo XIX Wieku
Artysta
Adam Malinowski (1829 - 1892)
Wymiary
58 x 85 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 58 x 85 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Malin. 78.',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Na skraju lasu” to dzieło pozwalające widzieć w Adamie Malinowskim niezrównanego pejzażystę, posługującego się finezyjnie i lekko techniką malarską. Za największą zaletę jego kompozycji krajobrazowych uznawano umiejętność uchwycenia specyfiki polskiej natury i polskiego nieba. W swojej epoce Malinowski zdobył uznanie krytyków właśnie studiami leśnego krajobrazu; dzięki indywidualnemu stylowi jego prace były eksponowane w TPSP w Krakowie w TZSP i w słynnym Salonie Krywulta w Warszawie. Obecnie wiele jego prac znajduje się w zbiorach muzealnych, m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie.
Malarz i dekorator teatralny, wykształcony w warsztacie ojca, prawdopodobnie także w Wiedniu i Monachium. Uczył się zawodu dekoratora teatralnego w Warszawie, a od roku 1864 pracował w Wiedniu, w dekoratorni teatrów cesarskich. Od 1873 do 1890 roku pełnił funkcję naczelnego dekoratora Warszawskich Teatrów Rządowych: Wielkiego, Rozmaitości i Letniego. Wykształcił kilku uczniów m.in. Józefa Guranowskiego i Karola Klopfera. W dziedzinie malarstwa był niezrównanym pejzażystą, posiadał nadzwyczaj łatwą technikę malarską. Za największą zaletę jego pejzaży uznawano umiejętność uchwycenia specyfiki polskiej natury i polskiego nieba, za wadę zaś zbytnią drobiazgowość w malowaniu. Jego ulubione motywy to studia leśnego krajobrazu, pejzaży wiejskich, widoki ruin i młynów. Jego prace były eksponowane w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (łącznie wystawił tam około 90 obrazów olejnych) oraz w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych i w Salonie Krywulta w Warszawie. Był autorem polichromii w kościołach w Zycku Polskim i w Osmolinie. Obecnie wiele jego prac znajduje się w zbiorach muzealnych, m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie.
Description:
At the edge of the forest, 1878
oil/canvas, 58 x 85 cm; signed and dated lower right: 'Malin. 78.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Na skraju lasu” to dzieło pozwalające widzieć w Adamie Malinowskim niezrównanego pejzażystę, posługującego się finezyjnie i lekko techniką malarską. Za największą zaletę jego kompozycji krajobrazowych uznawano umiejętność uchwycenia specyfiki polskiej natury i polskiego nieba. W swojej epoce Malinowski zdobył uznanie krytyków właśnie studiami leśnego krajobrazu; dzięki indywidualnemu stylowi jego prace były eksponowane w TPSP w Krakowie w TZSP i w słynnym Salonie Krywulta w Warszawie. Obecnie wiele jego prac znajduje się w zbiorach muzealnych, m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie.
Malarz i dekorator teatralny, wykształcony w warsztacie ojca, prawdopodobnie także w Wiedniu i Monachium. Uczył się zawodu dekoratora teatralnego w Warszawie, a od roku 1864 pracował w Wiedniu, w dekoratorni teatrów cesarskich. Od 1873 do 1890 roku pełnił funkcję naczelnego dekoratora Warszawskich Teatrów Rządowych: Wielkiego, Rozmaitości i Letniego. Wykształcił kilku uczniów m.in. Józefa Guranowskiego i Karola Klopfera. W dziedzinie malarstwa był niezrównanym pejzażystą, posiadał nadzwyczaj łatwą technikę malarską. Za największą zaletę jego pejzaży uznawano umiejętność uchwycenia specyfiki polskiej natury i polskiego nieba, za wadę zaś zbytnią drobiazgowość w malowaniu. Jego ulubione motywy to studia leśnego krajobrazu, pejzaży wiejskich, widoki ruin i młynów. Jego prace były eksponowane w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie (łącznie wystawił tam około 90 obrazów olejnych) oraz w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych i w Salonie Krywulta w Warszawie. Był autorem polichromii w kościołach w Zycku Polskim i w Osmolinie. Obecnie wiele jego prac znajduje się w zbiorach muzealnych, m.in. Muzeum Narodowego w Warszawie.
Description:
At the edge of the forest, 1878
oil/canvas, 58 x 85 cm; signed and dated lower right: 'Malin. 78.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Malin. 78.'
Proweniencja
DESA Unicum, marzec 2016; kolekcja prywatna, Polska; DESA Unicum, listopad 2020; kolekcja prywatna, Polska